تاثیر ارتودنسی بر چهره چگونه است

ارتودنسی بر روی چهره چه تأثیری می‌گذارد

چگونگی تأثیر ارتودنسی بر چهره، سؤالی است که برای بسیاری از افراد قبل از ارتودنسی دندان‌ها پیش می‌آید. میدانیم که ارتودنسی یک درمان طولانی‌مدت بوده و شما برای ماه‌ها باید بریس ها را در دهان خود نگه دارید. از همین رو بررسی اثر این درمان بر روی چهره و تغییراتی که در این زمینه به وجود می‌آیند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

از آنجایی که ارتودنسی به اصلاح ناهنجاری‌های فک و دندان می‌پردازد، می‌تواند تأثیر نسبتا زیادی بر روی فرم دهان، خط لبخند و … بگذارد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به توضیح این موضوع بپردازیم.

 

ارتودنسی چیست؟

در اولین قدم برای بررسی تأثیر ارتودنسی برصورت، لازم است تا توضیح کامل و مفیدی درباره ارتودنسی در اختیار شما قرار دهیم. به صورت کلی ارتودنسی یک رشته دندان‌پزشکی و یک روش درمانی بوده که به صاف کردن و از بین بردن ناهنجاری‌های دندانی و فک می‌پردازد. این روش دندانی می‌تواند ظاهر دندان‌ها را کاملا اصلاح کند تا در نهایت شما دندان‌های یکدست و منظمی داشته باشید. این موضوع باعث شده تا ارتودنسی بتواند تأثیر فوق‌العاده‌ای در چهره افراد داشته باشد و تغییراتی را در این زمینه به وجود آورد.

 

تأثیر ارتودنسی بر چهره در قسمت‌های مختلف

بعد از آشنایی با ارتودنسی و دانستن اثرگذاری این روش درمانی بر روی چهره افراد، لازم است تا این اثرگذاری را در قسمت‌های مختلف صورت، موردبررسی قرار دهیم. درواقع ارتودنسی می‌تواند در بخش‌های گوناگون صورت که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، تغییرات محسوس و در برخی از مواقع نامحسوسی را به وجود آورد.

 

تاثیر ارتودنسی برصورت

 

لبخند

یکی از بزرگ‌ترین اثرگذاری‌های ارتودنسی مربوط به اصلاح طرح لبخند است. شما بلافاصله بعد از بستن بریس های ارتودنسی در دهان خود، می‌توانید متوجه این موضوع شوید. به مرور و تراز شدن دندان‌ها، ظاهر آن‌ها نیز اصلاح شده و یک خط لبخند صاف، زیبا و جذاب برای شما به وجود خواهد آمد. ارتودنسی در ابتدا در جلسات معاینه تمام بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد تا درنهایت بعد از اتمام جلسات درمانی، شما نهایت رضایت را از خط لبخند خود داشته باشید.

 

خط فک

ارتودنسی علاوه بر بی‌نظمی‌های دندانی، می‌تواند ناهنجاری‌های موجود در فک را نیز درمان کند. از همین رو می‌توانیم نتیجه بگیریم که یکی از نتایج ارتودنسی، بهبود بخشیدن خط فک و ظاهر صورت در این بخش است. در برخی از مواقع ممکن است نیاز باشد تا در کنار بریسهای ارتودنسی، از تجهیزات کمک‌کننده دیگری نیز در این زمینه استفاده شود تا شما به تأثیر مطلوبی بر روی فک دست پیدا کنید.

 

شکل دهان

دیگر اثر ارتودنسی بر چهره را می‌توانیم رد دهان فرد ببینیم. از آنجایی که دندان‌ها، فک و دهان، اجزاء فوق‌العاده وابسته‌ای هستند، ایجاد تغییر در هرکدام از آن‌ها می‌تواند باعث بروز تغییراتی در بخش‌های دیگر نیز بشود. از همین رو می‌توانیم نتیجه بگیریم که برقراری نظم بیشتر در دندان‌ها، در بسیاری از مواقع باعث به وجود آمدن حالت بهتر در فرم دهان و اصلاح نقص‌های موجود در این زمینه می‌شود.

 

لب

برجستگی و حالت لب‌ها، به صورت کامل به نحوه قرارگیری دندان‌ها و ناهنجاری‌های موجود در چیدمان آن‌ها وابسته است. همین موضوع باعث شده تا بد از ارتودنسی دندان، برجستگی و ظاهر لب‌ها به صورت کاملا مستقیم تحت تأثیر قرار بگیرند. تغییر به وجود آمده در لب‌ها کاملا مرتبط با اصلاح فرم دندان‌ها بوده و نمی‌توانیم آن را در ارتباط با بزرگ‌تر شدن لب‌ها بدانیم. ممکن است در ابتدا بعد از نصب براکتهای ارتودنسی، احساس کنید که لب‌هایتان بزرگ‌تر شده‌اند، اما بعد از خارج کردن براکتها این احساس از بین رفته و لب‌ها در وضعیت نرمال خود قرار می‌گیرند.

 

بینی

اثر ارتودنسی روی بینی نیز سؤال بسیاری از افراد در این زمینه است که باید به صورت کامل موردبررسی قرار بگیرید. ارتودنسی نمی‌تواند به صورت مستقیم هیچ‌گونه تأثیری در فرم بینی شما و اصلاح نقص‌های آن داشته باشد. جابه جایی دندان‌ها و اصلاح ناهنجاری‌های فک، می‌تواند تغییراتی در زوایای بین لب و بینی به وجود آورده و از این طریق، ظاهر بینی را با شرایط قبل از ارتودنسی تا حدی متفاوت کند. به صورت کلی نباید به دنبال تغییر محسوسی در ابعاد و فرم بینی خود بعد از ارتودنسی باشید.

 

اثر ارتودنسی روی بینی

 

جراحی بینی

مشکلات تنفسی رابطه کاملا مستقیمی با به وجود آمدن ناهنجاری و بی‌نظمی در دندان‌ها دارند. درواقع انحراف بینی که باعث تنفس از طریق دهان می‌شود، می‌تواند دندان‌ها را نامنظم کرده و فرد را نیازمند به ارتودنسی دندان بکند. از آنجایی که ارتودنسی دندان می‌تواند بر روی فرم لب و فک شما اثر بگذارد، توصیه می‌کنیم در ابتدا به اصلاح فرم دندان‌ها بپردازید و سپس اقدام به جراحی بینی کنید تا بتوانید به نتیجه مطلوبی که در نظر دارید، دست پیدا کنید.

 

گونه

گونه‌ها نیز دارای وابستگی جزئی با فرم و نحوه قرار گرفتن دندان‌ها هستند. به صورت کلی می‌توانیم ادعا کنیم که گونه‌ها توسط دندان‌ها حمایت می‌شوند و همین موضوع نیز باعث تغییر در حالت آن‌ها بعد از ارتودنسی می‌شود. در بسیاری از مواقع افراد متوجه شده‌اند که صورتشان حالت متقارن‌تری در قسمت گونه‌ها بعد از ارتودنسی پیدا کرده است که این موضوع یکی از مزایای ارتودنسی محسوب می‌شود.

 

چانه

چانه را نیز می‌توانیم به عنوان یکی دیگر از اجزاء وابسته به دندان و فک معرفی کنیم که ارتودنسی می‌تواند اثرگذاری یادی بر روی فرم آن داشته باشد. با اصلاح ناهنجاری‌های فک و دندان، چانه در وضعیت مطلوب‌تری قرار گرفته و درنهایت چهره شما شاداب‌تر و به مراتب جوان‌تر نشان داده می‌شود.

 

تأثیر ارتودنسی بر روی فرم کلی صورت

با توجه به مطالب ارائه شده در بخش‌های قبلی، می‌توانیم نتیجه بگیریم که ارتودنسی به صورت کامل می‌تواند بر روی فرم کلی صورت اثر بگذارد. در این قسمت به بررسی تأثیر ارتودنسی بر روی فرم کلی صورت می‌پردازیم تا شما اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری در این زمینه به دست آورید.

 

تاثیر ارتودنسی روی شکل لب

 

تقارن بیشتر

ارتودنسی از طریق اصلاح فرم دندان‌ها و فک و قرار دادن لب‌ها در وضعیت مطلوب‌تر، می‌تواند تقارن بیشتر و بهتری در صورت شما به وجود آورد. به صورت کلی با توجه به نتیجه به دست‌آمده بعد از ارتودنسی دندان، می‌توانیم شاهد تقارن بیشتر در قسمت گونه‌ها، زوایای مختلف بینی، چانه و … باشیم. بدیهی است که این تقارن به وجود آمده می‌تواند بر روی فرم کلی صورت تأثیر گذاشته و چهره فرد را شاداب‌تر از قبل نشان دهد.

 

لاغری صورت

بسیاری از افراد علاقه‌ای به گونه‌های گود افتاده خود نداشته و تمایل دارند تا صورت پر تری داشته باشند. ارتودنسی می‌تواند این مشکل را به صورت کامل برطرف کند. همان‌طور که میدانیم، دندان‌ها و استخوان فک، به عنوان مهم‌ترین تکیه‌گاه و حامی گونه‌ها شناخته می‌شوند. از این طریق با اصلا وضعیت در این بخش‌ها، شما می‌توانید گونه‌های برآمده و جذاب‌تری داشته باشید. درواقع ارتودنسی می‌تواند لاغری بیش‌ازحد صورت را از بین برده و آن را در وضعیت متعادل‌تر و بهتری قرار دهد.

 

اثر ارتودنسی بر روی زیبایی چهره

اگر بخواهیم یک پاسخ واضح درباره اثر ارتودنسی بر زیبایی چهره بدهیم، باید بگوییم که بر اساس فاکتورهای زیبایی‌شناسی، بعد از اتمام فرایند ارتودنسی شما تغییرات مثبتی خواهید داشت. تأثیر ارتودنسی روی شکل لب، اثر ارتودنسی روی بینی، چانه، خط لبخند و … همگی درمجموع باعث می‌شوند تا شما تغییرات مثبتی داشته باشید و صورتتان حالتی طبیعی و زیباتر به خود بگیرد. از این رو به صورت کلی می‌توانیم تأثیر ارتودنسی بر چهره را یک تأثیر مثبت بدانیم.

 

ارتودنسی چه اثری بر روی چهره دارد

 

در اغلب مواقع تأثیر ارتودنسی برصورت کودکان بیشتر از بزرگ‌سالان بوده و این موضوع به دلیل استخوان‌های در حال رشد کودکان است. برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه تغییرات به وجود آمده بعد از ارتودنسی، می‌توانید با ارتودنتیست خود مشورت کنید تا به صورت کامل در جریان این تغییرات قرار بگیرید. برخی از مشکلات دندانی وجود دارند که می‌توانند تأثیر سوئی در زیبایی صورت شما بگذارند که ارتودنسی به صورت کامل آن‌ها را از بین می‌برد. در این بخش به چند نمونه از این موارد اشاره می‌کنیم.

 

اوربایت

یکی از مشکلات رایج در این زمینه اوربایت بوده که در آنم دندان‌های بالایی، جلوتر از دندان‌های پایین قرار می‌گیرند. در این حالت چانه حالت ضعیفی به خود گرفته و گونه‌ها نیز فرورفته تر خواهند شد. ارتودنسی می‌تواند از طریق اصلاح کردن قوس فک‌های بالا و پایین و همچنین تراز کردن محل قرارگیری دندان‌ها، حالت بسیار متعادل‌تر و مناسب‌تری را به چانه و گونه‌ها ببخشد.

 

اپن بایت

در این حالت نیز دندان‌های جلویی به هیچ‌عنوان بر روی یکدیگر قرار نگرفته و از این رو اجازه نمی‌دهند تا شما لب‌های خود را به صورت کامل ببندید. در چنین حالتی اغلب افراد مجبور می‌شوند که لب‌های خود را به سمت جلو کشیده و از زیبایی چهره خود بکاهند. در این وضعیت، لب‌ها ظاهر بلندتری داشته و همین موضوع باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در گفتار و … می‌شود که باید به صورت کامل موردبررسی قرار بگیرد. اصلاح این وضعیت کمک می‌کند تا دندان‌ها بر روی یکدیگر قرارگرفته و خط لبخند بهتری داشته باشید.

مشکلات دندانی دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که ارتودنسی از طریق اصلاح و از بین بردن آن‌ها، می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی زیبایی چهره شما بگذارد. از بین مشکلات موجود در این زمینه، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • کراس بایت
  • دندان‌های کج
  • ناهنجاری در فک

 

تاثیر ارتودنسی بر چهره

 

سؤالات متداول

  • ارتودنسی چه تأثیری در فرم گونه‌های می‌گذارد؟

از آنجایی که دندان‌ها و استخوان فک به عنوان تکیه‌گاه گونه‌ها شناخته می‌شوند، ارتودنسی می‌تواند حالت گونه‌ها را اصلاح کرده و گود افتادگی یا فرورفتگی در آن‌ها را تا حد زیادی اصلاح کند.

  • ارتباط ارتودنسی با بینی در چه وضعیتی است؟

مشکلات بینی و تنفس از دهان، به صورت مستقیم بر روی دندان‌ها اثر گذاشته و آن‌ها را نیازمند ارتودنسی می‌کنند. از این رو می‌توانیم بگوییم که دو عضو با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند. ارتودنسی می‌تواند به صورت غیرمستقیم بر روی برخی از زوایای بینی اثر بگذارد. در بهترین حالت باید ارتودنسی قبل از جراحی بینی انجام شود تا نتیجه خوبی به دنبال داشته باشد.

  • تأثیر ارتودنسی بر صورت به شکل کلی چیست؟

به صورت کلی ارتودنسی باعث به وجود آمدن تقارن بیشتر، شادابی، جوانی و زیبایی صورت می‌شود. درواقع اثر ارتودنسی بر چهره کاملا مثبت و محسوس خواهد بود.

 

سخن پایانی

دندان‌ها را می‌توانیم از مهم‌ترین بخش‌های صورت معرفی کنیم که مرتب و یکدست بودن آن‌ها، تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روی زیبایی چهره می‌گذارد. امروزه اغلب افراد می‌توانند از طریق روش‌های مختلف ارتودنسی، دندان‌های صاف و یکدستی داشته باشند. ارتودنسی دندان علاوه بر زیبایی ظاهری دندان‌ها، می‌تواند تأثیر زیادی بر روی چهره نیز داشته باشد. از این رو در بخش‌های قبلی به صورت کامل به بررسی تأثیر ارتودنسی بر چهره پرداختیم. اثر ارتودنسی روی بینی و همچنین تأثیر ارتودنسی روی شکل لب و سایر بخش‌های صورت را موردبررسی قرار دادیم تا شما بیشتر با تأثیر ارتودنسی بر صورت آشنا شوید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *