آفت دهان

آفت دهان و روش های درمان سریع آن

یکی از بیمارهای شایع دهان و دندان، آفت دهان است که در آن ضایعه‌ای دردناک در بخش‌های داخلی دهان مانند زبان، مخاط دهان یا لثه ایجاد می‌شود. درمان آفت دهان به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و می‌توانند تا حدودی درد آن را کاهش داده و به بهبود آن کمک کند.

آفت دهان به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد اما بیشترین دلیل آن منشأ ارثی است. گاهی اوقات نیز به دلیل حساسیت به ماده غذایی خاصی در فرد بروز می‌کند. در ادامه به بررسی کامل افت دهان و روش‌های درمانی مختلف برای درمان سریع آفت دهان می‌پردازیم.

آفت دهان چیست؟

به زخم کوچک و سفید یا خاکستری رنگی که درون دهان ایجاد می‌شود، آفت دهان می‌گویند. معمولا اطراف این زخم قرمز رنگ است و باعث ایجاد درد و ناراحتی در فرد می‌شود. آفت‌ها واگیر نیستند و معمولا تا یک هفته به صورت خود به خود درمان می‌شوند. آفت‌ها می‌توانند به صورت تکی یا دسته‌ای ایجاد شوند. برخی از آفت‌های که معمولا نادرتر هستند، به صورت بزرگ‌تر و با درد شدیدتر ایجاد می‌شوند. درمان این آفت‌ها ممکن است بیش از چند هفته زمان ببرد.

افت دهان چیست

دلایل و علت آفت دهان

همان‌طور که گفته شد مهم‌ترین علت آفت دهان، ارثی است. اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد این زخم دهان شوند. علت آفت دهان در ادامه ذکر شده است:

• افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی هستند، بیشتر دچار افت دهان می‌شوند.
  • استرس بیش از حد باعث ایجاد آفت دهان می‌شود.
  • برخی حساسیت‌های غذایی در افراد می‌تواند به ایجاد آفت دهان منجر شود.
  • رژیم‌های غذایی نادرست نیز در ایجاد آفت موثر هستند.

روش‌های درمان سریع آفت دهان

به طور کلی درمان آفت دهان از یک تا دو هفته به صورت خود به خودی انجام می‌شوند. اما در بیشتر مواقع باعث آزار و اذیت فرد شده و فرآیند غذا خوردن را نیز با مشکل روبرو می‌کنند. به همین دلیل افراد به دنبال روش‌هایی برای بهبود هرچه سریع‌تر آن‌ها و یا کاهش درد و سوزش آفت هستند تا بتوانند راحت‌تر به غذا خوردن و انجام فعالیت‌های دیگر بپردازند. روش‌های مختلفی برای درمان وجود دارد، از درمان‌های خانگی تا استفاده از داروهای مختلف که هر کدام می‌توانند بر درمان افت تأثیر داشته باشند. حال باید ببینیم برای آفت دهان چی خوبه و چه روش‌های خانگی و دارویی می‌توانند به بهبود آن کمک کنند. ( مشاهده مشکلات لثه و درمان بیماری های لثه)

درمان خانگی آفت دهان

اگر با این مشکل روبرو شدید می‌توانید به کمک روش‌های ساده و درمان‌های خانگی تا حد زیادی به بهبودی سریع‌تر و کاهش درد افت کمک کنید. این روش‌ها در ادامه ذکر شده‌اند.

اجتناب از خوردن برخی غذاها

برخی از غذاها مانند غذاهای تند، اسیدی و نمکی باعث تحریک آفت می‌شوند. علاوه بر آن روند بهبودی را با مشکل روبرو کرده و درد شدیدی نیز در افت‌ها ایجاد می‌شود. برخی از نوشیدنی‌های داغ یا حتی غذاهایی که نسبتا خشک یا تیز باشند نیز باعث ایجاد درد در افت می‌شوند.

درمان سریع آفت دهان با آب نمک

استفاده از آب نمک یا محلول‌های نمکی به درمان آفت زبان و دهان بسیار کمک می‌کنند. استفاده از آب نمک باعث افزایش غلظت سدیم کلرید شده و بهبود آبسه‌ دندان و هر نوع زخمی در دهان کمک می‌کند. کافی است محلول آب نمک را آماده کرده و به مدت سی ثانیه درون دهان غرغره کنید.

درمان آفت دهان با آب نمک

مسواک زدن

مسواک زدن و مراقبت کردن از بافت درون دهان باعث می‌شود، زخم‌ها و افت‌ها به سرعت بهبود یابند. از مسواک کاملا نرم استفاده کنید تا آسیبی به بافت دهان وارد نشده و با دوری دندان‌ها، لثه و بافت دهان از عفونت، زخم‌ها به سرعت درمان شوند.

ماست پروبیوتیک

یکی دیگر از راه‌های درمان آفت دهان، مصرف ماست است. ماست‌های پروبیتویک که کیفیت بالایی داشته باشند، می‌توانند باعث بهبود آفت دهان شوند. پروبیوتیک خاصیت‌های زیادی داشته و به صورت یک صافی اجازه حضور باکتری‌های مضر را درون دهان نمی‌دهد. به این صورت زخم دهان شما آرام شده و به با سرعت بیشتری بهبود می‌یابد. نرمی و خنک بودن ماست نیز به کاهش درد آفت کمک می‌کند.

درمان آفت زبان با چای سیاه

یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های درمان خانگی آفت دهان، استفاده از چای سیاه است. می‌توانید چای دم کنید و پس از خنک شدن درون دهان خود غرغره کنید. علاوه بر آن استفاده از چای کیسه‌ای نیز بسیار مفید است.

استفاده از یخ

یخ می‌تواند با خنک کردن فضای دهان از درد و سوزش زخم بسیار کم کند. به این صورت می‌توانید پس از کمپرس یخ تا مدت زمانی از درد و سوزش دور شده و به راحتی غذا و نوشیدنی‌های مناسب را مصرف کنید.

استفاده از یخ

داروهای مفید برای درمان آفت

علاوه بر موارد گفته شده برخی از داروها نیز در بهبود افت دهان بسیار موثر هستند.

مصرف مکمل زینک

گاهی اوقات کمبود روی در بدن فرد باعث ایجاد آفت زبان می‌شود. البته برای مصرف طولانی مدت زینک بهتر است با پزشک مشورت کنید. افرادی که روزانه مکمل حاوی ۱۵۰ میلی گرم روی مصرف می‌کنند تا ۵۰ درصد احتمال بروز افت در آن‌ها کاهش می‌یابد. مصرف روی می‌تواند تأثیر زیادی در بهبودی افت نیز داشته باشد.

ویتامین E

استفاده از ویتامین ای در بهبود افت موثر است. کپسول ویتامین را باز کرده و مایع درون آن را بر روی افت بریزید. این روغن مانند پوششی سطح زخم را پوشانده و از عفونت کردن زخم جلوگیری می‌کند. به این صورت زخم روند بهبود را زودتر طی کرده و از بین می‌رود.

ژل آفتین

ژل آفتین از داروهای موثر در درمان آفت زبان است. انی ژل محصولی گیاهی است که در زمان بسیار کم و تنها با یک بار استفاده به درمان آفت کمک می‌کند. پس از استفاده درد و سوزش آفت از بین رفته و اثر آن در دهان بهبود می‌یابد. مقداری از ژل را بر روی گوش پاک کن ریخته و سپس به آرامی بر روی آفت فشار دهید. پس از ۲۰ ثانیه، دهان خود را با آب زیاد شستشو دهید.

پیشگیری از ایجاد آفت در دهان

بهترین راه درمان آفت دهان، پیشگیری از ایجاد آن است. نکته مهم این است که این آفت‌ها به دلیل واکنش‌های سیستم ایمنی بدن اتفاق می‌افتند و در بیشتر مواقع قابل پیشگیری نیستند. اما گاهی اوقات با رعایت برخی از نکات می‌توان خطر ابتلا به آن‌ها کاهش داد. برخی از روش‌های موثر در پیشگیری در ادامه ذکر شده‌اند.

• رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان و استفاده منظم از مسواک و نخ دندان می‌تواند تا حد زیادی از بروز افت جلوگیری کند.
  • استفاده از روش‌های مدیتیشن و ورزش‌های هوازی و کاهش استرس و اضطراب تأثیر زیادی در جلوگیری از ایجاد افت دارد.
  • بهتر است از شرایط بدنی خود آگاهی داشته و از غذاهایی که به آن‌ها حساسیت دارید دوری کنید. می‌توانید پس از یکبار استفاده لیست این غذاها را یادداشت کنید و از آن‌ها استفاده نکنید.
  • یکی از سوالاتی که معمولا افراد در این زمینه با آن روبرو می‌شوند، این است که برای آفت دهان چه بخوریم؟ مصرف غذاهایی مانند نخود، جگر، اسفناج، عدس، کشمش و … می‌تواند باعث افزایش میزان آهن بدن شما شود. علاوه بر آن غذاهای حاوی ویتامین ب مانند تخم مرغ، لبنیات، گوشت، مغزها، دانه‌ها و … در جلوگیری از افت بسیار موثر و مفید هستند.

مواد غذایی مفید برای درمان آفت دهان

برای درمان آفت نیازی به مراجعه به پزشک وجود ندارد و معمولا پس از گذشت دوره یک تا دو هفته‌ای درمان می‌شوند. اما در صورتی که آفت‌ها بیش از حد زیاد شده و پس از حدود سه هفته همچنان از بین نرفتند، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید. زیرا در این صورت مشکلاتی در بلع غذا ایجاد می‌کنند و می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند.

سخن آخر

درمان آفت دهان از چالش‌هایی است که افراد زیادی در طول روز با آن روبرو می‌شوند. آفت زبان و دهان به علت‌های مختلفی ایجاد می‌شود و معمولا به مرور زمان و بدون هیچ درمان جانبی بین یک تا دو هفته از بین می‌رود. اگر آفت دهان شما بسیار آزاردهنده باشد و در این مدت مزان از بین نرود می‌توانید به پزشک مراجعه کنید.

۴.۳/۵ - (۳۵ امتیاز)