سنگ لوزه

سنگ لوزه چیست و چگونه می‌توان از ایجاد آن جلوگیری کرد؟

سنگ لوزه از مشکلاتی است که برای افراد در شرایط مختلف پیش آمده و به راحتی قابل درمان است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با مشکلاتی مانند گلو درد یا بوی بد دهان همراه شده و نتوانستید مشکل را ریشه یابی کنید. یکی از دلایل پیش آمدن این مشکلات سنگ لوزه است. عارضه‌ای که می‌تواند با خطراتی برای سلامتی همراه باشد.

پیشگیری از سنگ لوزه به راحتی امکان پذیر است و با رعایت بهداشت دهان و دندان تا حد زیادی می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد. با این وجود در صورت ابتلا به آن باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا به کمک دارو آن‌ها را برطرف یا در صورت بزرگ شدن سنگ‌ها، آن‌ها را از لوزه خارج کند. در ادامه به بررسی کامل این عارضه و درمان آن می‌پردازیم.

سنگ لوزه چیست؟

سنگ لوزه که به آن تونسیلولیت نیز گفته می‌شود، توده کوچکی از جرم یا عفونت است که در حفره‌های لوزه ایجاد می‌شود. این سنگ‌ها که معمولا از مواد سختی تشکیل شده‌اند، بوی بسیار بدی را در دهان ایجاد می‌کنند و در صورتی که به موقع درمان نشوند، خطراتی را برای سلامتی فرد به همره دارند.

در بسیاری از موارد وجود این سنگ‌ها باعث ایجاد درد نمی‌شود و فرد تنها از علائمی مانند بوی بد دهان متوجه آن‌ها می‌شود. در صورتی که به موقع درمان نشده و اندازه آن‌ها بزرگ شود، به راحتی قابل مشاهده هستند. این سنگ‌ها ظاهری کاملا شبیه به سنگ ریزه داشته و معمولا سفید یا زرد رنگ هستند. سنگ لوزه نوعی عفونت محسوب می‌شود.

سنگ لوزه چیست

اولین و مهم‌ترین دلیلی که باعث ایجاد این سنگ‌ها می‌شود، مصرف مواد غذایی است. باکتری‌های غذا، سلول‌های مرده و … در حفره‌ها و گوشه‌های لوزه باقی مانده و به مرور و تحت تأثیر سیستم ایمنی بدن به سنگ تبدیل می‌شوند. این سنگ‌ها معمولا به همراه غذا بلعیده می‌شوند. اما در صورتی که همچنان در لوزه باقی بمانند، بزرگ شده و خارج کردن آن‌ها بسیار ضروری می‌شود. چند نمونه عکس سنگ لوزه در ادامه آورده شده است.

علائم سنگ لوزه کدامند؟

سنگ لوزه معمولا با علائمی نمایان می‌شود و در این حالت باید برای درمان آن اقدام کنید. مهم‌ترین علائم آن در زیر ذکر شده‌اند.

گلو درد و ایجاد مشکل در بلع

درد گلو به علت وجود سنگ لوزه در ابتدا ضعیف بوده و به صورت خارش ظاهر شده و با بزرگ‌ شدن سنگ بیشتر و شدیدتر می‌شود. خوردن، آشامیدن و قورت دادن برای شما سخت می‌شود. اگر عفونتی که باعث ایجاد سنگ لوزه شده عفونت باکتریایی باشد، درد آن بسیار شدیدتر است و حتما باید از آنتی بیوتیک برای درمان استفاده کنید.

علائم سنگ لوزه

درد گوش

زمانی که گلو دچار سنگ لوزه می‌شود، این عفونت باعث ایجاد التهاب در بافت همبند شده و درد شدیدی در گوش خود نیز احساس می‌کنید. در این شرایط نباید به صورت سرخود آنتی بیوتیک مصرف کنید. بهتر است با مراجعه به پزشک داروهای لازم را دریافت کنید.

بوی بد دهان

همه موارد سنگ لوزه باعث ایجاد بوی بد در دهان نمی‌شوند. این مورد تنها درباره سنگ‌هایی که در اثر عفونت استرپتوکوکی ایجاد شده‌اند، وجود دارد. اگر بوی بد دهان دارید و دلیل آن را پیدا نمی‌کنید، ممکن است به علت وجود سنگ لوزه باشد.

وجود دانه‌هایی بر روی لوزه

اگر لوزه‌های شما دچار التهاب شوند، قرمز شده و از حد معمول بزرگ‌تر می‌شوند. در این حالت ممکن است پوشش سفید یا زرد رنگی نیز بر روی گلو ایجاد شود. سنگ لوزه ممکن است در مراحل ابتدایی دیده نشود، اما با پیشرفت بیماری و بزرگ شدن سنگ‌ها با چشم قابل مشاهده هستند. وجود هر گونه دانه غیر معمولی بر روی لوزه می‌تواند نشان دهنده عفونت گلو یا سنگ لوزه باشد.

سنگ لوزه چگونه است

درمان سنگ لوزه

درمان این سنگ‌ها به راحتی انجام می‌شود. اگر به موقع متوجه این عارضه شوید، می‌توانید حتی در خانه نیز با روش‌های مختلف آن‌ها را از بین ببرید. در غیر این صورت با بزرگ شدن آن‌ها ممکن است مجبور به برداشتن لوزه‌های خود شوید. برای رهایی از سنگ لوزه باید درمان‌های زیر را در نظر داشته باشید:

• به صورت مرتب بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.
  • از آب نمک برای غرغره استفاده کنید.
  • دهان شویه می‌تواند به تمیزی و از بین رفتن باکتری‌های دهان کمک کند.
  • برای درمان سنگ لوزه از تهویه مناسب برای هوای خانه استفاده کنید.

درمان سنگ لوزه

چگونه سنگ لوزه را خارج کنیم؟

معمولا توصیه نمی‌شود برای برداشتن سنگ لوزه در خانه اقدام کنید. لوزه‌ها بافت بسیار ظریفی دارند و با کوچک‌ترین حرکتی ممکن است آسیب جدی ببینید. به همین دلیل بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا راهکارهای لازم را برای برداشتن سنگ انجام دهد. اما گاهی اوقات غرغره آب نمک، سرفه کردن محکم، استفاده از دهانشویه و … می‌تواند به شل شدن و کنده شدن سنگ لوزه کمک کند. اگر همچنان سنگ از بین نرفت به ناچار باید به پزشک مراجعه کنید.

برای برداشتن و درمان قطعی سنگ لوزه، می‌توانید ابتدا با غرغره آب نمک گلوی خود را نرم کنید. سپس به کمک گوش پاک کن سنگ را به آرامی حرکت دهید تا از جای خود کنده شود.

چگونه سنگ لوزه را خارج کنیم

عوارض قورت دادن سنگ لوزه

قورت دادن سنگ لوزه مشکلی برای سلامتی فرد ایجاد نمی‌کند. البته بهتر است به رعایت نکات ایمنی کامل برای برداشتن آن اقدام کنید تا از قورت آن جلوگیری شود. اما در این حالت نیز مشکلی برای شما ایجاد نمی‌شود. اگر تسلط کافی برای خارج کردن آن ندارید می‌توانید از فرد دیگر یا پزشک برای خارج کردن آن کمک بگیرید.

بسیاری از سنگ‌های لوزه بسیار ریز بوده و قابل مشاهده نیستند و پس از جدا شدن خود به خود قورت داده می‌شوند. به همین دلیل نمی‌توانند خطری برای سلامتی فرد ایجاد کنند.

جلوگیری از ابتلا به سنگ لوزه

قطعا این مشکل قابل پیشگیری است و با راهکارهای مختلفی می‌توانید از بروز آن جلوگیری کنید. شما می‌تواندی با راهکارهایی که در ادامه معرفی شده‌اند، از ایجاد سنگ لوزه جلوگیری کنید.

• مصرف زیاد آب در طول روز می‌تواند کمک زیادی به جلوگیری از سنگ لوزه کند.
  • مصرف سیگار و دخانیات را به طور کامل ترک کنید.
  • به صورت منظم از دهانشویه استفاده کنید.
  • از لبنیاتی که دارای حجم زیادی نگهدارنده هستند استفاده نکنید.
  • نوشابه و آبمیوه‌های گازدار را از برنامه غذایی خود حذف کنید.
  • بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کرده و مرتبا مسواک بزنید.

سخن آخر

سنگ لوزه از مشکلات رایجی است که به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به وجود می‌آید. این سنگ‌ها به مرور زمان بزرگ شده و ممکن است با درد و عوارض مختلفی برای فرد همراه باشند. با راهکارهای گفته شده می‌توانید از ایجاد این سنگ‌ها جلوگیری کنید. در نهایت در صورت بزرگ شدن می‌توانید با کمک راهکارهای خانگی یا کمک گرفتن از پزشک به درمان قطعی سنگ لوزه بپردازید و آنها را از گلوی خود خارج کنید. (مراجعه به بهترین متخصص ارتودنسی تهران)

۴.۳/۵ - (۱۵ امتیاز)