همه چیز درمورد آندربایت

آندربایت چیست و چگونه درمان میشود؟

یکی از ناهنجاری‌های نسبتا شایع در محل قرارگیری نسبی فک پایین، آندربایت نام دارد. این ناهنجاری، مشکلات زیادی را برای افراد به وجود آورده و اعتماد بنفس آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در این مطلب تصمیم داریم به بررسی کامل Underbite پرداخته و به تمام سوالات شما روشهای درمانی و بهترین سن درمان اندربایت پاسخ دهیم.

آندربایت چیست؟

اندربایت به حالتی گفته می‌شود که فک و دندان‌های پایین فرد از حالت عادی جلوتر باشند؛ در واقع در این ناهنجاری، فک پایین از جایگاه اصلی و استاندارد خود خارج شده و اصطلاحا بیرون زده است. در این حالت دندان‌های دو فک روی هم قرار نمی‌گیرند و دندان‌های بالایی توسط پایینی‌ها پوشیده خواهند شد.

جلو بودن فک پایین باعث می‌شود توازن چهره فرد به هم خورده و بخش زیادی از جذابیت صورت افراد را از بین می‌برد؛ از همین رو کسانی که به عارضه Underbite دچار شده‌اند، باید هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنند.

آندربایت چیست

مهمترین علل آندربایت

برای اینکه مطمئن شوید آیا به Underbite دچار شده‌اید یا خیر، لازم است که علائم و علت آندربایت را بدانید. مهمترین نشانه‌های این ناهنجاری عبارتند از:

• جلو زدگی فک و قرار نگرفتن دندان‌های دو فک روی همدیگر
  • جلو زدگی چانه و عدم توازن در صورت
  • مشکل در تکلم
  • مشکل در جوییدن غذا
  • درد دهان و دندان

حال به این موضوع می‌رسیم که اصلا علت آندربایت چیست و چرا افراد به این عارضه دچار می‌شوند. عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند روی بروز این ناهنجاری تاثیر بگذارند. در اینجا به برخی از این عوامل اشاره خواهیم کرد.

ژنتیک و وراثت

بحث ژنتیک و وراثت مهمترین دلیلی است که باعث ابتلای افراد به جلوزدگی فک پایین خواهد شد. افراد مواردی مثل نحوه شکل گیری استخوان فک و چینش دندان‌ها را از والدین خود به ارث می‌برند.

عادت‌های غلط

علت مهم دیگری که روی بروز آندربایت تاثیر می‌گذارد، عادت‌های غلط دوران کودکی است. برای مثال مکیدن انگشت در کودکان ممکن است باعث بروز این اختلال شود. همچنین استفاده بیش از حد از پستانک هم احتمال ابتلا به این مشکل را بالا می‌برد.

وارد شدن صدمه به فک

گاهی اوقات صدمه خوردن فک و شکستن استخوان این ناحیه می‌تواند به Underbite منجر شود. برای مثال ممکن است فردی در یک تصادف دچار آسیب در ناحیه فک و چانه شود. در این حالت حتی پس از ترمیم استخوان شکسته، باز هم احتمال جلو آمدن فک پایین زیاد است.

علائم و علت آندربایت

آندربایت دندان چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

ابتلا به این عارضه می‌تواند تاثیرات منفی زیادی روی زندگی فرد داشته باشد و مشکلات فراوانی را ایجاد کند. در اینجا برخی از مهمترین عوارض و اثرات منفی این اختلال در زندگی افراد را بررسی می‌کنیم.

کاهش اعتماد بنفس

اولین و مهمترین مشکلی که کراس بایت دندان برای افراد به وجود می‌آورد، کاهش اعتماد به نفس آنهاست. به دلیل اینکه این عارضه می‌تواند زیبایی چهره آن‌ها را کاهش داده و اعتماد بنفسشان را از بین ببرد.

این موضوع، تاثیرات منفی زیادی روی تمام جنبه‌های زندگی آن‌ها، مثل تحصیل و کار یا حضور در اجتماع و پیدا کردن دوست، پارتنر و… خواهد داشت.

مشکلات گوارشی

همانطور که گفتیم، جلو زدگی فک می‌تواند مشکلاتی در جوییدن غذا و بلع به وجود بیاورد. این موضوع باعث می‌شود غذاها به درستی خرد نشده و هضم آنها برای معده مشکل باشد. به این ترتیب، اختلالات گوارشی مختلفی برای فرد مبتلا به این عارضه به وجود می‌آید.

آسیب دیدن و شکستن دندان‌ها

قرار نگرفتن درست دندان‌ها روی هم، منجر به فشار آمدن روی آن‌ها می‌شود. به این ترتیب دندان‌ها پس از مدتی مقاومت خود را از دست داده و دچار ساییدگی و شکستگی خواهند شد.

درد و ناراحتی

اکثر کسانی که به اندربایت دچار هستند، در ناحیه فک و صورت دچار درد و ناراحتی شدیدی خواهند شد. حتی گاهی اوقات ممکن است سردردهای شدیدی هم به همین دلیل بروز پیدا کند.

عوارض و مشکلات اندربایت

بهترین سن برای درمان آندربایت

بهترین سن برای شروع درمان، سنین کودکی است که هنوز استخوان فک کاملا رشد نکرده و نسبتا نرم است. در این زمان، یعنی حدودا از سنین ۷ الی ۱۲ سالگی، می‌توان با ارتودنسی یا روش‌های دیگر، اختلال اندربایت را درمان کرد.

البته در صورتی که به هر دلیلی این کار را انجام نداده و اکنون در سنین بزرگسالی هستید هم محدودیتی برایتان وجود ندارد.

بهترین سن برای شروع درمان آندربایت

روش های درمان آندربایت دندان

با توجه به مشکلاتی که اندربایت برای افراد به وجود می‌آورد، باید هرچه سریعتر برای درمان آن اقدام کنند. درمان این مشکل با توجه به شدت آن، سن بیمار، شرایط کلی فک و صورت و… متفاوت خواهد بود.

در صورتی که خود یا فرزندتان با این مشکل مواجه شده‌اید، باید ابتدا به یک پزشک متخصص و ماهر مراجعه کنید. بعد از بررسی‌ها و معاینات لازم، پزشک شما تشخیص می‌دهد که کدام روش درمانی برایتان مناسب‌تر است.

در اینجا برخی از رایج‌ترین روش‌ها برای درمان این اختلال را به شما آموزش می‌دهیم.

درمان آندربایت با ارتودنسی

موثرترین روش برای درمان کردن جلو زدن دندان‌های پایینی، ارتودنسی است. این روش درمانی معمولا در سنین ۷ تا ۱۲ سال انجام می‌شود که هنوز استخوان فک کمی نرم است و می‌توان ساختار آن را تغییر داد.

در این روش، از سیم‌ها و بریس‌های مختلفی استفاده می‌شود تا دندان‌های فک پایین به سمت عقب هدایت شوند و فک به جایگاه اصلی خود برگردد. گاهی اوقات ممکن است فقط ارتودنسی دندان جلو تجویز شود اما معمولا تمام دندان‌های فک پایین سیم کشی می‌شوند.

درمان آندربایت با ارتودنسی

استفاده از کاپ چانه

کاپ چانه یکی دیگر از روش‌هایی است که برای درمان اندربایت در کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله روی چانه قرار گرفته و سیم‌های آن به دور سر بسته می‌شوند. به این ترتیب با هدایت کردن فک پایین، آن را به سمت عقب هدایت می‌کند.

این وسیله همچنین در سنین خردسالی برای جلوگیری از رشد فک به سمت جلو تجویز می‌شود.

درمان آندربایت با کاپ چانه

جراحی

زمانی که به موقع برای درمان جلو زدن فک پایین اقدام نشود و فرد مبتلا به سنین بزرگسالی برسد، ممکن است درمان آندربایت با ارتودنسی یا کاپ چانه جوابگو نباشد. در این شرایط، استخوان فک و چانه فرد کاملا رشد کرده و محکم شده‌اند؛ از همین رو امکان هدایت آن‌ها به سمت عقب وجود ندارد.

در این شرایط پزشک چاره‌ای جز جراحی نخواهد داشت. البته گاهی اوقات برای بزرگسالان هم انجام ارتودنسی تجویز می‌شود، اما در موارد شدیدتر، فقط جراحی پاسخگو خواهد بود.

در این روش، بخشی از استخوان فک پایین تراش داده می‌شود تا به جایگاه اصلی خود برگردد و مشکل جلو زدن دندان‌های پایینی از بین برود.

جراحی آندربایت

درمان اندربایت خفیف با ونیر کامپوزیت

در صورتی که جلو زدن دندان‌های پایینی بسیار خفیف باشد، روش‌هایی مثل ونیر کامپوزیت تجویز می‌شود. در این روش‌های زیبایی، بخشی از دندان‌های پایینی برش داده می‌شوند و با فرم دهی مجدد، همتراز با دندان‌های فک بالا قرار می‌گیرند.

توجه داشته باشید که این روش، جلو بودن فک و دندان را درمان نمی‌کند و فقط ظاهر بهتری به دندان‌ها می‌بخشد؛ از همین رو فقط برای درمان اندربایت خفیف قابل انجام است.

ونیر کامپوزیت برای درمان آندربایت خفیف

درمان Underbite در منزل

خیلی از کاربران سایت ما این سوال را داشتند که آیا امکان درمان Underbite در منزل وجود دارد؟ این سوال احتمالا به دلیل تبلیغات دروغینی که برخی از افراد کلاهبردار انجام داده‌اند، در ذهن آن‌ها شکل گرفته است.

اگر بخواهیم با شما صادق باشیم، هیچ روشی برای درمان این مشکل در منزل وجود ندارد و فقط با کمک پزشک متخصص می‌توان این اختلال را برطرف کرد. پس به هیچ عنوان در دام افراد کلاهبردار که پکیج‌ها یا داروها و ابزارهای خاصی تحت عنوان درمان جلو زدگی فک در منزل می‌فروشند، گرفتار نشوید.

درمان کردن اندربایت چقدر طول میکشد؟

مدت زمان درمان این مشکل به روشی که پزشک در پیش گرفته بستگی دارد؛ برای مثال روش ارتودنسی فانکشنال ممکن است از ۶ ماه تا ۲ سال طول بکشد اما جراحی فقط یک جلسه زمان نیاز دارد.

بهتر است برای یافتن پاسخ دقیق این سوال، به پزشک مراجعه کنید تا بعد از تعیین بهترین روش درمانی، مدت زمان طول کشیدن آن را به شما توضیح دهد.

هزینه درمان آندربایت چقدر است؟

هزینه درمان این اختلال به عوامل زیادی بستگی دارد و نمی‌توان مبلغ ثابت و مشخصی را برای آن اعلام کرد. برای مثال موارد زیر، جزو مهمترین فاکتورها در تعیین هزینه درمان آندربایت هستند:

• نوع درمان (ارتودنسی، جراحی و…)
  • سن بیمار
  • شدت مشکل
  • پزشک متخصص
  • کلینیک مورد نظر و امکانات آن
  • بیمه درمانی
  • و….

نحوه جلوگیری از اندربایت

در صورتی که بعد از بررسی علائم و علت آندربایت متوجه شدید این عارضه ارثی و ژنتیکی است، کار خاصی برای جلوگیری از آن نمی‌توانید انجام دهید. اما اگر یک فرزند خردسال دارید، می‌توانید با کاهش زمان استفاده از پستانک و جلوگیری ازمکیدن انگشتان او، از این مشکل جلوگیری کنید.

همچنین در سنین نوجوانی و بزرگسالی هم می‌توانید با استفاده از وسایلی مثل کلاه ایمنی در حین موتورسواری یا دوچرخه سواری، محافظ صورت و چانه در حین ورزش و… از آسیب دیدن فک خود جلوگیری نمایید.

هزینه درمان آندربایت

در این مطلب سعی کردیم در مورد آندربایت و روش‌های درمان آن با شما صحبت کنیم. همانطور که متوجه شدید، این اختلال به دلایل مختلفی به وجود می‌آید و با مراجعه به یک پزشک معتبر می‌توان برای درمان اصولی و درست آن اقدام کرد.

امیدواریم پاسخ تمام سوالات خود را در این مطلب پیدا کرده باشید.

۵/۵ - (۶ امتیاز)