عفونت لثه کودکان و درمان آن

عفونت لثه کودکان و نوزادان با روش های درمان

عفونت لثه کودکان که آن را به اسم آبسه هم می‌شناسیم، در نتیجه رشد باکتری به جود می‌آید. در واقع بعد از اینکه دندان شکسته یا سوراخ می‌شود، زمینه برای ورود و رشد باکتری در لثه فراهم خواهد شد. این عارضه، درد و بوی بد دهان را به دنبال دارد. به همین دلیل به محض مشاهده عفونت، باید نسبت به درمان عفونت لثه کودکان اقدام کرد. اما درمان این عارضه به چه صورت است؟ با ما در این مطلب برای بررسی علت های عفونت لثه در کودکان و راه‌های درمان آن همراه باشید.

علائم عفونت لثه کودکان

عفونت لثه کودکان می‌تواند در هر سنی خود را نشان دهد. شاید برایتان جالب باشد بدانید حتی نوزادان هم به عارضه‌ای به نام عفونت لثه نوزادان دچار می‌شوند. به طور کلی، عفونت لثه در کودکی و نوزادی، می‌تواند با علائم زیر همراه باشد:

• درد شدید در ناحیه دندان آسیب دیده و لثه که به صورت ناگهانی و ضربان‌دار شروع شده و به مرور بیشتر می‌شود.
  • حرکت درد به سمت گوش و فک در همان سمتی که دندان آسب دیده قرار دارد
  • وجود دردی که با دراز کشیدن شدیدتر می‌شود و خواب کودک را مختل می‌کند
  • درد در هنگام جویدن غذا
  • ورم صورت در همان سمتی که لثه عفونت دارد
  • بروز عارضه تب
  • لق شدن دندان آسیب دیده
  • قرمزی، براق شدن و ورم لثه آسیب دیده
  • حساس شدن دندان مورد موردنظر به سرما و گرما
  • بو و طعم ناخوشایند دهان

درد و ورم لثه از مهم تریم علائم عفونت لثه کودکان است

اگر یک یا چند مورد از علائم بالا را در کودک مشاهده کردید، باید هرچه سریع‌تر نسبت به درمان عفونت لثه اقدام کنید.

مهمترین علت های عفونت لثه در کودکان

همان طور که گفته شد، عفونت لثه کودکان در اثر تجمع باکتری‌ها به وجود می‌آید. اگر یکی از دندان‌های کودک دچار پوسیدگی شده باشد، باکتری‌هایی که در دهان وجود دارند به لثه نفوذ کرده و آبسه را به وجود می‌آورند. یکی از مواردی که از تجمع این باکتری‌ها و پلاک‌ها بر روی دندان جلوگیری می‌کند، مسواک زدن است.

از دیگر علت های عفونت لثه در کودکان، وارد شدن تروما به دندان و بیماری‌های زمینه‌ای لثه است. دندانی که در اثر ضربه یا هر چیز دیگری شکسته می‌شود، بستر خوبی برای تجمع باکتری و بروز عفونت خواهد بود. همچنین، کودکانی که ارتودنسی انجام داده‌اند نیز ممکن است به عارضه عفونت و التهاب لثه در ارتودنسی دچار شوند.

علت های عفونت لثه در کودکان و نوزادان

عفونت لثه یا پریودنتال، باید توسط دندانپزشک معاینه شود. دندانپزشک بعد از معاینه، بهترین روش درمان عفونت لثه کودکان را به کار خواهد برد. اما این عفونت‌ها تا چه حد برای کودکان و نوزادان خطرناک هستند؟

آیا عفونت لثه در کودکان خطرناک است؟

پاسخ این سؤال، به شدت بیماری لثه بستگی دارد. به طور کلی، آبسه یا عفونت لثه به دو صورت بروز پیدا می‌کند. در ادامه این موضوع را دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد.

عفونت لثه حاد

در آبسه حاد، عفونت به بافت‌های مجاور منتشر شده است. این آبسه، احتمالاً به تازگی ایجاد شده و با درد شدید و تورم همراه خواهد بود. در عفونت حاد، کودک درد شدیدی را متحمل می‌شود؛ به همین دلیل باید سریعاً برای درمان آن به پزشک مراجعه کرد. از آنجایی که ممکن است این تورم و درد به نواحی دیگر مانند چشم یا حلق کودک سرایت کند، پس بسیار خطرناک است.

از طرف دیگر، عفونت لثه نوزاد ممکن است باعث بروز تب شدید شود. در این صورت احتمال بزور خطر وجود دارد. عفونت حاد ممکن است کودک را راهی بیمارستان کند؛ به همین دلیل باید آن را جدی گرفت.

عفونت لثه مزمن

عفونت لثه مزمن، عفونت خوش‌خیم‌تری است. عفونت مزمن، در ابتدا به صورت یک جوش چرکی کوچک روی لثه کودک بروز پیدا می‌کند. عفونت لثه کودکان اگر به صورت مزمن باشد، درد و تب ندارد. اگرچه در اثر عفونت مزمن خطری کودک را تهدید نمی‌کند، اما در صورت مشاهده این جوش‌های چرکی به دندان پزشک مراجعه کنید.

عفونت لثه مزمن در کودک به صورت یک جوش چرکی روی لثه مشخص می شود

درمان عفونت لثه کودکان در خانه

مطمئناً هیچ والدینی تحمل درد کشیدن فرزند خود را ندارند. عفونت لثه درد غیر قابل تحملی را به کودک تحمیل می‌کند. از آنجایی که این درد در اکثر موارد به صورت ناگهانی شروع می‌شود، ممکن است در همان لحظه به دکتر دسترسی نداشته باشید. در این صورت، درمان‌های خانگی برای درمان دندان درد کودکان، می‌توانند مؤثر باشند. اگر کنجکاو هستید بدانید برای عفونت لثه کودکان چی خوبه، می‌توانید از موارد زیر کمک بگیرید.

• شستشوی دهان با آب نمک
  • استفاده از جوش شیرین
  • استفاده از اسانس پونه
  • کمپرس سرد
  • استفاده از دمنوش شنبلیله
  • استفاده از میخک یا اسانس آن
  • استفاده از اسانس آویشن
  • استفاده از سیر

درمان عفونت لثه کودکان در خانه

درمان عفونت لثه کودکان در خانه با هرکدام از مواردی که در لیست می‌بینید، اگر به صورت مداوم استفاده شود می‌تواند مؤثر باشد. برخی از افراد برای درمان عفونت لثه کودک، به صورت خودسر شروع به خوردن آنتی‌بیوتیک می‌کنند. اما این کار بسیار خطرناک است. مصرف آنتی‌بیوتیک تنها با مجوز پزشک قابل استفاده است. از طرف دیگر، بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه کودکان را تنها پزشکان می‌توانند مشخص کنند.

درمان عفونت لثه کودکان توسط دندانپزشک

همان‌طور که قبل‌تر گفته شد، برای درمان عفونت لثه کودک باید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک با معاینه و بررسی وضعیت دندان و لثه نوزاد یا کودک، تصمیم می‌گیرد از چه روشی برای درمان آن استفاده کند. برخی از درمان‌های مؤثر برای عفونت لثه را در ادامه خواهید خواند.

تجویز آنتی‌بیوتیک

آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای درمان آبسه کودکان و نوزادان تجویز می‌شوند، معمولاً به صورت شربت هستند. اگر دکتر تشخیص دهد عفونت در حدی است که با دارو رفع می‌شود، با تجویز بهترین آنتی‌بیوتیک برای عفونت لثه کودکان مثل شربت آموکسی سیلین عفونت را درمان می‌کند.

تخلیه عفونت

در برخی از موارد، دکتر تشخیص می‌دهد که باید عفونت را تخلیه کند. این کار را معمولاً زمانی انجام می‌دهند که عفونت بخش زیادی از بافت لثه را درگیر کرده باشد. در برخی موارد نیز برای درمان آبسه، به عصب کشی و جراحی لثه نیاز است. به طور کلی، عفونت لثه عارضه‌ای نیست که به خودی خود خوب شود. برای درمان آن حتماً باید وضعیت لثه و دندان کودک معاینه شود.

از آن جایی که پیشگیری از هر لحاظ بهتر از درمان است، پیشنهاد می‌کنیم با رعایت نکات مربوط به لثه و دندان از بروز عفونت لثه جلوگیری کنید. این نکات را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

درمان عفونت لثه کودکان توسط دندانپزشک در صورت حاد شدن مشکل

راه های پیشگیری از عفونت لثه نوزاد و کودک

یکی از مهمترین علت های عفونت لثه در کودکان، سرباز زدن آنها از مسواک زدن است. برای بچه‌ها رعایت قوانینی مثل مسواک زدن منظم، سخت است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای یادگیری کودک، بزرگ‌ترها هم در کنار آنها مسواک بزنند؛ چراکه کودکان با دیدن الگو بهتر یاد می‌گیرند. مسواک مهم‌ترین عامل در جلوگیری از پوسیدگی و به دنبال آن، عفونت لثه در کودکان است.

استفاده از نخ دندان هم می‌تواند به جلوگیری از ابتلا به عفونت لثه کمک کند. نخ کشیدن، پلاک‌ها و باکتری‌های جمع شده در لابه‌لای دندان‌ها را از بین می‌برد. به این ترتیب، کودک از ابتلا به عفونت لثه، در امان خواهد بود.

مسواک زدن مرتب می تواند از عفونت لثه کودک جلوگیری کند

آخرین راهکار که در پیشگیری از عفونت و التهاب لثه در ارتودنسی تأثیر قابل توجهی دارد، استفاده از دهان‌شویه است. دهان‌شویه، یک باکتری زدای مفید به حساب می‌آید. یک شوینده ضد باکتری در کنار مسواک و نخ کشی مداوم، موجب حفظ بهداشت دهان و دندان کودکان دلبند شما می‌شود.

جمع بندی

بیماری لثه، یک عارضه شایع در میان کودکان و نوزادان به حساب می‌آید. عفونت، عوارض زیادی را به همراه دارد که برای کودکان و خانواده آنها ایجاد ناراحتی می‌کند. از همین رو، ما در این مطلب تلاش کردیم هر آنچه که در ارتباط با عفونت لثه کودکان، علت‌ها و روش‌های درمانی که بدان نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم نکات ذکر شده برای شما مفید باشند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)