ارتودنسی کوتاه مدت

ارتودنسی شش ماهه (مزایا، معایب و فرایند)

لبخند ما یکی از اولین چیزهایی است که مردم در مورد ما متوجه می‌شوند، بنابراین به دنبال آن هستیم که ظاهر خوبی داشته باشیم. اکثر افراد برای درمان به دنبال ارتودنسی شش ماهه هستند. اما آیا این نوع درمان امکانپذیر است؟

این نوع ارتودنسی توسط براکت شش ماهه انجام می شود که یک نوع بریس شفاف است و برای صاف کردن دندان‌های جلویی شما در حدود شش ماه طراحی شده است. این درمان نتایج سریعی را حاصل می‌کند، زیرا بر روی مشکلات مربوط به زیبایی و صاف کردن دندان‌های جلو تمرکز دارد.

ارتودنسی ۶ ماهه در حالی که برای برخی از افراد می‌تواند راه حل کاملی به نظر برسد، اما برای بعضی از افراد نه؛ بنابراین برای کمک به تصمیم‌گیری و آگاهی در مورد درمان، در ادامه برخی از مزایا و معایب ارتودنسی کوتاه مدت را بررسی کرده ایم.

ارتودنسی کوتاه مدت چیست؟

به روش درمان ناهنجاری های دندان که طی یک مدت کوتاه ۶ تا ۹ ماه انجام می‌شود آن هم به کمک براکت های مخصوص، ارتودنسی کوتاه مدت می گویند. البته نکته ای که درباره این روش درمان وجود دارد این است که مناسب بودن این روش به میزان و شدت مشکلات و ناهنجاری های هر فرد بستگی دارد، زیرا این روش برای درمان ها نسبتا خفیف مناسب است.

 

مزایای براکت ارتودنسی شش ماهه

این نوع ارتودنسی به دلیل کوتاه بودن مدت زمان درمان، در برخی از افراد طرفدار دارد چون در زمان کوتاه می تواند مشکلات دندانی را برطرف کند. برخی از سایر مزایای ارتودنسی با براکت شش ماهه عبارت است از:

  • درمان سریع و کوتاه مدت
  • خاص بودن نوع براکت از نظر شفافیت
  • پایین بودن هزینه نسبت به بسیاری از روش های دیگر ارتودنسی

در ادامه مزیت های ارتودنسی شش ماهه را با جزئیات بیشتری بررسی می کنیم:

 

درمان سریع‌ و کوتاه مدت‌تر

بزرگترین مزیت ارتودنسی ۶ ماهه، این است که درمان حدود شش ماه طول می‌کشد. درمان جامع ارتودنسی (که تمام دندان‌ها را صاف و مرتب می‌کند و بر شیوه قرارگیری آن‌ها روی هم تاثیر می‌گذارد) حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد. درمان براکت شش ماهه به این دلیل که دندان‌های شما را سریع‌تر حرکت می‌دهد، درمان سریع‌تری نیست بلکه به این دلیل سریع‌تر است که فقط دندان‌های جلو را صاف می‌کند.

 

براکت‌های گسسته و شفاف

درمان بریس شش ماهه دارای براکت‌های شفاف و سیم‌های به رنگ دندان است که به طور غیر قابل مشاهده‌ای با دندان‌هایتان ادغام می‌شوند. بریس‌های شفاف انتخاب محبوبی در بین بیماران است و می‌توان آن‌ها را هم برای درمان کوتاه مدت و هم درمان جامع ارتودنسی استفاده کرد.

 

کمتر بودن هزینه ارتودنسی شش ماهه

سرعت براکت شش ماه معمولا در قیمت آن منعکس می‌شود و در اغلب موارد هزینه کمتری نسبت به درمان ارتودنسی کامل دربردارد. این هزینه ممکن است منعکس کننده هزینه بریس، طول درمان شما، یا حتی مهارت و تجربه پزشک شما باشد.

 

چه کسانی مناسب ارتودنسی ۶ ماهه هستند؟

افرادی که دارای مشکلات و ناهنجاری های زیر باشند می‌توانند از این نوع درمان استفاده کنند:

  • کسانی که دارای مشکلاتی مثل به هم ریختگی و فاصله بین دندانهای جلو دارند.
  • رفع مشکلات اوپن بایت و اوربایت دندان
  • کسانی که مشکل دندان کشیده شده و فاصله بین دندانها را دارند
  • ازدحام زیاد دندان ها

 

فرآیند درمان با ارتودنسی شش ماهه

متخصصین ارتودنسی با یک معاینه و سپس گرفتن اشعه ایکس و برآورد ظاهر دندان‌های شما، فرایند انجام براکت ۶ ماهه را شروع می‌کنند. هنگامی که این کار انجام می‌شود، آزمایشگاه بریس‌های سفارشی برای شما آماده می‌کند. بریس‌ها بر روی سینی‌های باندینگ قرار می‌گیرند، که قرار دادن آن‌ها روی دندان‌های شما را بسیار راحت‌تر می‌کند. هنگامی که براکت‌ها چسبانده می‌شوند، هر چهار هفته یکبار باید به مطب مراجعه کنید، تا دندانپزشک درستی پیشروی درمان را بررسی کند و هر گونه تنظیمات لازم را انجام دهد. هنگامی که درمان به پایان می‌رسد، باید از نگهدارنده استفاده کنید، درست همانطور که در درمان ارتودنسی معمول استفاده می‌کنید. شما می‌توانید از یک نگهدارنده متحرک بهره ببرید و یا از نوعی استفاده نمایید که به پشت دندان‌هایتان متصل می‌شود.

 

براکت ۶ ماهه در مقایسه با اینویزیلاین

البته، براکت شش ماه تنها جایگزین ارتودنسی معمول نیست. شما می‌توانید از اینویزیلاین استفاده کنید، اما تفاوت‌های اساسی وجود دارد:

  • ارتودنسی شش ماهه به دندان‌های شما متصل می‌شود، در حالی که اینویزیلاین قابل جابه‌جایی است و نیاز به همکاری بیمار دارد.
  •  براکت شش ماهه بر روی دندان‌های قابل مشاهده شما (دندان های جلو ) تمرکز می‌کند، اما اینویزیلاین تمام دندان‌های شما را اصلاح می‌کند.
  •  بارتودنسی کوتاه مدت، دارای دوره درمان کوتاه‌تر از اینویزیلاین و همچنین هزینه کمتر می‌باشد.

معایب انجام ارتودنسی شش ماهه

در کنار مزایای ذکر شده، ارتودنسی شش ماهه معایبی هم دارد. ممکن است به صورت کامل ناهنجاری های دندان را برطرف نکند و نیاز به انجام مجدد ارتودنسی باشد. به همین دلیل حتما قبل از تصمیم گیری با متخصص ارتودنسی مشورت کنید.

نتایج در معرض خطر

از آنجایی که براکت شش ماهه فقط دندان‌های جلو را اصلاح می‌کند، چگونگی قرارگیری دندان‌ها را بهبود نخواهد داد (حتی ممکن است متوجه شوید که دندان‌هایتان پس از درمان بدتر شده است). درمان جامع ارتودنسی نه تنها تمام دندان‌های شما را اصلاح می‌کند بلکه باعث می‌شود که هماهنگی و عملکرد دندان‌ها بهبود یابد.

انتظارات بیمار

یکی از بزرگترین معایب براکت شش ماهه این است که گاهی اوقات بیماران از محدودیت‌های بریس آگاهی ندارند، بنابراین انتظارات آنها از نتایج ممکن فراتر می‌رود. در این موارد تنها گزینه این است که برای بار دوم تحت درمان قرار گیرند که می‌تواند هزینه‌بر و وقت‌گیر باشد. به همین دلیل است که رضایت آگاهانه بسیار مهم است.

 

حالا که با ارتودنسی ۶ ماهه آشنا شدید و مزایا، معایب و موارد کاربرد آن را فهمیدید، می‌توانید با توجه به میزان ناهنجاری دهانی و دندانی خود، متوجه شوید که این درمان مناسب شما است یا خیر. اگر برای شروع درمان به یک متخصص ارتودنسی نیاز دارید، می‌توانید به یکی از مطب های دکتر خدیوی مراجعه کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *