شلو غی و نامرتبی دندان ها

دلایل بی‌نظمی، به‌هم ریختگی و شلوغی دندان‌ها چیست؟

نامرتبی و شلوغی دندان ها به حالتی گفته می‌شود که فک و دندان های فرد به صورت هماهنگ و درست روی یکدیگر قرار نمیگیرد. نام دیگر این عارضه ” کراودینگ ” است. وقتی به افرادی که دچار این عارضه هستند نگاه می‌کنید،  متوجه می‌شوید که دندان ها روی اصول خاصی قرار ندارند و در هر کجا که خواستند رشد کرده اند.

به همین دلیل در بعضی از بخش های دهان شاهد شلوغی و ازدحام دندان ها هستید. دلایل زیادی برای بروز چنین مشکلی است و قطعا ارتودنسی دندان بهترین درمان بی نظمی دندان است. در ادامه با ما همراه باشید تا تمام ابعاد مختلف مربوط به نامرتبی دندان ها را بررسی کنیم.

علت شلوغی و نامرتبی دندان ها چیست؟

دلایل زیادی باعث بوجود آمدن عارضه کراودینگ یا ازدحام بیش از اندازه دندان‌ها می‌شود. گاهی اوقات پیشگیری و جلوگیری از آن قابل کنترل است و گاهی اوقات به خود فرد ربطی ندارد، در ادامه تمامی این دلایل را با هم بررسی می کنیم:

  • وراثت : یکی از اصلی‌ترین عوامل کراودینگ، عوامل ژنتیکی است. در بعضی افراد دندان‌های شلوغ و نامرتب به طور طبیعی وجود دارد و این چیزی است که به صورت ژنتیکی به آنها ارث رسیده است.
  • عادات نامناسب: عادت هایی مثل مکیدن شست در اوایل کودکی، استفاده ظولانی مدت از شیشه شیر، فشار آوردن با زبان به دندان ها و … همه از عادات غلطی است که باید کنترل شود.
  • از بین رفتن زود هنگام دندان ها: در صورتی که دندان‌ها به خصوص در سنین کودکی، زودتر از زمان معمولی از بین بروند، فضایی که برای دندان‌های بزرگتر بعدی وجود دارد، توسط دندان‌های کوچکتر پر می‌شود. این باعث فشرده شدن دندان‌ها و بوجود آمدن عارضه “کراودینگ” می‌شود.
  • مراقبت ضعیف از دندان‌ها: که این موضوع منجر به جاگیری ناصحیح مواد پر کننده دندان، روکش‌ها و… می‌شود.
  • وجود دندان های اضافه : وقتی که دندان اضافه در دهان حضور داشته باشد، فضای اضافی را در دهان اشغال می‌کند و باعث کمبود فضا برای دندان‌های عادی می‌شود. این ممکن است به جابجایی و فشرده شدن دندان‌ها منجر شود و نتیجه‌اش کراودینگ باشد.
  • داشتن دندان های نهفته: کوچک بودن فک و در کنار آن دندان های نهفته، به دلیل فضای کم برای رشد باعث می‌شوند که به سایر دندانها فشار وارد شود و باعث بروز کراودینگ شود.

علائم ازدحام و شلوغی دندان‌ها

علائم کراودینگ و نامرتبی دندان ها می‌توانند خفیف یا شدید باشند. شایع‌ترین علائم مشکلات مربوط به نامرتبی دندان ها عبارتند از:

  • ناهم‌ترازی دندان‌ها
  • بوجود امدن مشکلات لثوی
  • انحراف ددان ها از مسیر صحیح و درست خود
  • تغییر ظاهر صورت
  • گاز گرفتن مکرر زبان و داخل گونه‌ها
  • ناراحتی در هنگام گاز زدن یا جویدن
  • مشکلات گفتاری، از جمله نوک زبانی صحبت کردن
  • نفس کشیدن از دهان به جای بینی

شلوغی دندان ها

مشکلات مختلف مربوط به شلوغی دندان ها

همانطور که گفتیم ازدحام و بی نظمی دندان یا اختلالات فکی و دندانی یک مشکل عدم هم‌ترازی است که می‌تواند منجر به عوارض خطرناکی برای سلامت دهان شود. این مشکل تحت عناوین زیر نیز شناخته می‌شود:

 

شلوغی دندان‌ها

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که قوس دندان‌ها کوچکتر از آن باشد که بتواند دندان‌ها را در خود جا دهد. به هم ریختگی دندانها می‌تواند منجر به نازک شدن و پس رفت استخوان و لثه‌ها شود. افرادی که دندان‌های شدیداً شلوغی دارند بیشتر مستعد بیماری‌ لثه هستند زیرا برای آن‌ها مسواک زدن و نخ کشیدن به شکل صحیح دشوار است.

سایر عوارض این مشکل عبارتند از ایجاد دندان‌های نهفته (دندان‌هایی که می‌بایست رشد کنند اما به دلیل کمبود جا نمی‌توانند)، مشکل در گاز زدن و جویدن و داشتن ظاهر ناخوشایند. معمولاً شلوغی دندان‌های این بیماران به حدی شدید است که می‌بایست قبل از درمان دندان‌های آسیاب کوچک آن‌ها کشیده شود.

نامرتبی دندان به دلیل کراس بایت

به حالتی گفته می‌شود که در آن دندان‌ها به خوبی روی هم قرار نمی‌گیرند. بهترین هم‌ترازی دندان‌های بالا و پایین موقعی است که دندان‌های بالایی کمی روی دندان‌های زیری را بپوشانند. کراس بایت علاوه بر داشتن ظاهری ناخوشایند، باعث می‌شود که افراد نتوانند به درستی غذایشان را بجوند. دهان ما نقش مهمی در وضعیت کلی سلامتمان ایفا می‌کند. اگر نتوانیم به درستی غذایمان را بجویم از بسیاری از مواد مغذی که باعث حفظ سلامتمان می‌شوند محروم می‌شویم. معمولاً کسانی که کراس بایت دارند، هنگام باز و بسته کردن دهانشان، در فک خود وجود یک صدای تق یا جدا شدن چیزی را احساس می‌کنند. مشکل عدم هم‌ترازی فک‌ها می‌تواند باعث درد دهان، گردن و سر شود.

اوربایت باعث بروز کراودینگ

اوربایت به حالتی گفته می‌شود که در آن دندان‌های جلویی بالا بیش از حد از دندان‌های پایینی جلوتر باشند. گاهی اوقات به این حالت دندان خرگوشی نیز گفته می‌شود، که همین مشکل می‌تواند باعث بروز شلوغی و نامرتبی دندان ها شود.

انحراف دندان ها

به هرگونه انحراف از اکولوژن ایده‌آل، به‌هم ریختگی، شلوغی و نامنظمی دندان ها گفته می‌شود. اگرچه این انحرافات انواع مختلفی دارد، با این حال هر نوعی از ناهم‌ترازی می‌تواند مشکل‌ساز باشد. هم‌ترازی دندان‌های بالا باعث می‌شود که ما داخل گونه‌ها و لبه‌هایمان را گاز نگیریم؛ هم‌ترازی دندان‌های پایین نیز مانع از گاز گرفتن زبانمان می‌شود.

ازدحام دندان ها

روش های درمان نامرتبی دندان‌ها

اکثر افراد مبتلا به مال اکلوژن خفیف نیازی به درمان ندارند. اما، در صورت شدید بودن مال اکولوژن، دندانپزشک بیمار را به یک متخصص ارتودنسی ارجاع می‌دهد. متخصص ارتودنسی نیز بسته به نوع مال اکولوژن، درمان‌های مختلفی را توصیه می‌کند، از جمله:

  • بریس برای اصلاح وضعیت قرارگیری دندان‌ها
  • کشیدن برخی دندان‌ها برای اصلاح شلوغی
  • تغییر شکل، روکش کردن یا متصل کردن دندان‌ها به یکدیگر
  • جراحی جهت تغییر شکل یا کوتاه کردن فک
  • استفاده از سیم و ورق‌های فلزی برای تثبیت استخوان فک

البته ممکن است درمان‌های مورد استفاده برای این عارضه نیز باعث برخی عوارض شوند، از جمله:

  • پوسیدگی دندان‌ها
  • درد یا ناراحتی
  • تحریک و حساس شدن دهان به خاطر استفاده از وسایلی مانند بریس‌ها
  • مشکل در جویدن یا حرف زدن در طول درمان

رفع مشکلات نامرتبی دندان‌ در کودکان

تداوی بی نظمی دندان و از بین بردن دندان های نامرتب در زمان مناسب باعث اصلاح سریع این مشکلب در کودکان می‌شود. درمان زود هنگام نامرتبی دندان کودکان باعث می‌شود که طول درمان و هزینه آن را کاهش دهد.

بزرگسالان نیز می‌توانند نتایج خوبی از درمان بگیرند. البته، درمان بزرگسالان طولانی‌تر و گران‌تر است. هر چه درمان زودتر شروع شود، نتیجه به دست آمده بهتر خواهد بود.

 

پیشگیری از کراودینگ یا شلوغی دندان‌ها

معمولاً پیشگیری از نامرتبی دندان ها دشوار است زیرا در اکثر موارد این اختلال موروثی است. والدین کودکان خردسال می‌بایست استفاده از بطری و پستانک را محدود کرده و مانع از مکیدن انگشت توسط کودکان خود شوند تا فک‌ آن‌ها در حین رشد دچار تغییرات ناخواسته کمتری شود. تشخیص زود هنگام مال اکولوژن
(اختلالات فکی و دندانی) به کاهش شدت عارضه و متعاقباً کاهش زمان مورد نیاز برای درمان کمک می‌کند.

 

سخن پایانی

در این محتوا به توضیح کامل مشکلات مربوط به شلوغی، ازدحام و نامرتبی دندان ها که نام علمی آن “کراودینگ” است پرداختیم و دلایل و روش های درمان آن را توضیح دادیم.

در کلینیک ارتودنسی دکتر خدیوی، درمان‌های ارتودنسی بی‌نظیر و کاملی برای تمام سنین جهت رفع چنین مشکلاتی ارائه می‌شود. کلینیک ما بریس‌های متعارف و همچنین گزینه‌های غیرقابل رؤیت‌تری را برای درمان مشکلات نامرتبی دندان‌ها فراهم می‌کند. ما با همکاری شما بهترین مراقبت‌ها را ارائه می‌دهیم.

خوشحال خواهیم شد که به پرسش‌هایتان پاسخ بدهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش‌های ارتودنسی و رزرو نوبت می‌توانید از طریق این شماره با ما تماس حاصل فرمایید: ۰۲۱۲۲۹۰۰۲۹۸

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *