ارتودنسی لیزری

آشنایی کامل با ارتودنسی لیزری؛ کاربرد و مزایا

روش‌ها و تجهیزات متعدد و مختلفی در زمینه ارتودنسی دندان عرضه شده‌اند که می‌توانند در روند ارتودنسی دندان‌ها تا حد زیادی کمک‌کننده باشند. یکی از این روش‌ها، ارتودنسی با لیزر است.

اگر می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن دندان‌های خود را با صاف کرده و خط لبخند منظمی داشته باشید، این روش می‌تواند بهترین گزینه برای شما محسوب شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با ارتودنسی لیزری و نکات مهم در این زمینه آشنا شویم.

ارتودنسی لیزری چیست؟

یکی از نوین‌ترین و جدیدترین روش‌های ارتودنسی، با استفاده از لیزر است. برای اینکه بتوانید از این روش جدید برای دندان‌های خود استفاده کنید، ابتدا باید توسط متخصص ویزیت شده و بعد از معاینه بهترین روش درمانی برای شما تجویز شود. ارتودنسی لیزری در مدت‌زمان به مراتب کوتاه‌تری نسبت به روش معمولی به درمان وضعیت ظاهری دندان‌های شما می‌پردازد.

این روش امکان از بین بردن و ترمیم بافتهای اضافی و متورم لثه را نیز دارد و شما می‌توانید از این قابلیت به بهترین نحو ممکن استفاده کنید. توجه داشته باشید برای افرادی که به دنبال سریع‌ترین روش درمان در این زمینه هستند، ارتودنسی با لیزر می‌تواند مناسب‌ترین گزینه باشد.

مزایای ارتودنسی با لیزر

در راستای آشنایی با این روش ارتودنسی، لازم است تا با مزایای ارتودنسی با لیزر هم آشنا شده و اطلاعات گسترده‌ای در این زمینه به دست آوریم. همان‌طور که در بخش‌ قبلی اشاره کردیم، این روش یکی از جدیدترین شاخه‌های درمانی در دندانپزشکی محسوب می‌شود. از این رو می‌توانیم نتیجه بگیریم که مزایای متعدد و گوناگونی نسبت به روش‌های معمولی و سنتی دارد. برخی از مهم‌ترین مزایای ارتودنسی لیزری نسبت به روش معمولی به شرح زیر هستند.

عدم نیاز به مراجعات مداوم به متخصص ارتودنسی

میدانیم که در طول درمان ارتودنسی به روش معمولی، شما باید در بازه‌های زمانی مشخص به مطب ارتودنتیست مراجعه کرده و بریس‌ها و براکت‌های ارتودنسی را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهید. برای کسب نتیجه بهتر و مطلوب‌تر، این جلسات الزامی هستند و باید حتما آن‌ها را پیگیری کنید. یکی از اصلی‌ترین مزایای ارتودنسی لیزری نسبت به روش معمولی، عدم نیاز به مراجعات مداوم در طول درمان است.

استفاده از لیزر در ارتودنسی، تعداد مراجعات به متخصص را کمتر می کند

تسریع روند درمان

ارتودنسی دندان‌ها به روش معمول و سنتی را می‌توانیم به عنوان یکی از طولانی‌ترین فرایندهای درمان در دندان‌پزشکی بدانیم که مدت‌زمان بسیار زیادی طول می‌کشد تا نهایتا نتیجه دلخواه به دست آید. در بهترین حالت ارتودنسی دندان ممکن است بین ۶ تا ۲۴ ماه طول بکشد. یکی از مزایای ارتودنسی لیزری نسبت به روش معمولی، مربوط به کاهش این زمان است.

با استفاده از این روش می‌توانید در مدت‌زمان به مراتب کوتاه‌تری اقدامات لازم برای ارتودنسی دندان‌های خود را انجام داده و به نتیجه مطلوبی برسید.

کاهش احتمال عفونت

در ارتودنسی معمول و سنتی به دلیل فشار مضاعف واردشده به دندان‌ها و شرایط نصب بریس های ارتودنسی، همواره احتمال بروز عفونت و مشکلاتی از این قبلی وجود دارد. اگر به دنبال یک روش مناسب و کاربردی هستید که بدون این خطرات بتوانید دندان‌های خود را صاف و یکدست کنید، ارتودنسی لیزری را به شما پیشنهاد می‌دهیم. بر این اساس یکی دیگر از مزایای این روش ارتودنسی را می‌توانیم کاهش احتمال بروز عفونت و سایر مشکلات از این قبیل بدانیم.

درد، خونریزی و تورم کمتر

از دیگر مزایایی که استفاده از ارتودنسی لیزری برای افراد به دنبال دارد، کاهش میزان درد، خونریزی و همچنین میزان تورم به مراتب کمتر از روش معمولی است. همان‌طور که اشاره کردیم نصب براکت های ارتودنسی ثابت و معمولی، نیاز به وارد کردن فشار زیادی دارد. از این رو بعد از نصب براکت‌ها معمولا احساس درد زیاد و تورم خواهد داشت که در برخی از مواقع با خون‌ریزی همراه است.

در ارتودنسی لیزری هیچ کدام از این حالات وجود نداشته و شما می‌توانید در شرایط به مراتب ساده‌تر و مطلوب‌تری فرایند ارتودنسی دندان را پشت سر بگذارید.

مراحل ارتودنسی لیزری

یکی دیگر از موضوعاتی که در این راستا باید به آن بپردازیم، آشنایی بیشتر و کامل‌تر با مراحل ارتودنسی لیزری است. بدیهی است که این روش هم باید مطابق با مراحل خاصی اجرا شود تا درنهایت نتیجه مطلوب و مناسبی را برای فرد به دنبال داشته باشد. امروزه می‌توان از لیزرهای مختلف و متفاوتی برای ارتودنسی دندان‌ها استفاده کرد. بر این اساس شما از این تکنولوژی برای اعمال تغییر در بافت سخت و همچنین برداشتن بافت نرم استفاده کنید.

برداشتن بافت نرم دندان و لثه

در این روش متخصص ارتودنسی با استفاده از تجهیزات ارتودنسی، اقدام به برداشتن بافت نرم اضافی کرده و ظاهر آن را به بهترین شکل ممکن درمی‌آورد. این روش درمانی با بالاترین سطح دقت اجرا شده و جای هیچ‌گونه نگرانی در این زمینه نخواهید داشت. بعد از اینکه اصلاحات موردنظر برای بافت نرم به خوبی اجرا شدند، می‌توان براکت‌های ارتودنسی را با استفاده از لیزر بر روی دندان‌ها نصب کرد تا خط لبخند و دندان‌ها اصلاح شده و در حالت جذابی قرار بگیرند.

مراحل انجام ارتودنسی با لیزر

بافت سخت

با اعمال تغییراتی در سرعت و طول‌موج لیزر، می‌توان از آن برای برداشتن و اصلاح بافت سخت دندان‌ها هم استفاده کرد. در این حالت شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با دقت فوق‌العاده، بافت دندان را تراش داده و آن را به حالت مناسبی درآورید.

تفاوت ارتودنسی لیزری و روش معمولی

روش سنتی و معمولی را می‌توانیم دو روش اصلی برای اجرای ارتودنسی بدانیم که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های مشخصی هستند. در راستای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی کامل‌تر با فرایند ارتودنسی لیزری، لازم است تا اطلاعات خود را درباره تفاوت ارتودنسی لیزری و روش معمولی ارتقا دهید.

از عمده‌ترین تفاوت‌هایی که در میان این دو روش درمانی وجود داشته و در این بخش می‌توانیم به آن‌ها بپردازیم، باید به مدت‌زمان درمان و مراقبت‌های بعد از درمان اشاره کنیم. استفاده از لیزر در این زمینه می‌تواند مدت‌زمان درمان را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. در چنین حالتی نیاز به نکات مراقبتی خاصی نبوده و کمترین آسیب به بخش‌های مختلف دهان و دندان وارد می‌شود.

از چه نوع لیزری برای ارتودنسی لیزری استفاده می‌شود

یکی دیگر از موضوعاتی که در ارتباط با ارتودنسی لیزری باید به آن بپردازیم، نوع لیزر استفاده شده در این زمینه است. هر لیزر خصوصیات و طول‌موج یا قدرت منحصر به فرد مخصوص به خود را دارد. از این رو کاربردهای آن‌ها هم با یکدیگر متفاوت خواهد بود. به همین دلیل لازم است تا با لیزر قابل‌استفاده در این زمینه هم آشنا شویم. چند نمونه از لیزرهای کاربردی در این زمینه به شرح زیر هستند.

لیزر CO2

این لیزر را می‌توانیم به نوعی به عنوان اولین لیزر گازی معرفی کنیم که کاربردهای متعدد و مختلفی در زمینه‌های گوناگون دارد. از ویژگی‌های این لیزر می‌توانیم به موج مداوم و قدرت بسیار بالای آن اشاره کنیم.

لیزر دیود

یکی دیگر از لیزرهای کاربردی در این زمینه که می‌تواند سرعت دسترسی به دندان نهفته شده را ارتقا دهد و شرایط درمان را ساده‌سازی کند، لیزر دیود است. این لیزر هم دارای سطح قدرت متناسبی است.

لیزر اربیوم

یکی از کاربردی‌ترین انواع لیزر که برای ارتودنسی دندان و روند درمان در این زمینه مورداستفاده قرار می‌گیرد، لیزر اربیوم است. این لیزر کمک می‌کند تا تراش دندان و جراحی‌های مربوط به دندان به سادگی و بدون نیاز به بی‌حسی انجام شوند. همچنین این لیزر کاربردهای متعدد دیگری برای برداشتن بافت سخت دندان، اصلاح پوسیدگی‌های دندانی، برداشتن کامپوزیت و برداشتن براکت قدیمی دارد.

بهترین لیزرها برای ارتودنسی

انتخاب لیزر مناسب در این زمینه تا حد زیادی به کاربردی که در نظر دارید وابسته است. همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم اشاره کردیم، امروزه برای بافت نرم و بافت سخت، می‌توان از لیزرهای مختلف استفاده نمود. بر این اساس شما می‌توانید از لیزر جامد یا گاز با طول‌موج بین ۳۹۰ تا ۷۰۰ نانومتر در این زمینه استفاده کنید.

قیمت ارتودنسی لیزری

از آنجایی که ارتودنسی لیزری در دسته خدمات مربوط به زیبایی دندان قرار می‌گیرد، هیچ‌گونه پوشش دهی توسط بیمه نداشته و فرد باید شخصا هزینه‌های مربوط به این درمان را به صورت کامل پرداخت کند. قیمت ارتودنسی لیزری به عوامل مختلفی وابسته است، از این رو به هیچ عنوان نمی‌توانیم قیمت مشخصی را در ازای این خدمات معرفی کنیم. برخی از عواملی که بر روی قیمت ارتودنسی تأثیر می‌گذارند به شرح زیر هستند.

  • شدت و وضعیت ناهنجاری دندان‌ها
  • شرایط لثه
  • موقعیت جغرافیایی
  • تجربه متخصص ارتودنسی

توصیه می‌کنیم برای اطلاع دقیق از وضعیت قیمت ارتودنسی لیزری، حتما به متخصص ارتودنسی مراجعه کرده و بعد از جلسه معاینه، مشاوره موردنیاز را از متخصص دریافت کنید. در این حالت شما می‌توانید این خدمات را با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب دریافت کنید.

موارد استفاده از ارتودنسی لیزری

در این بخش از این محتوا، قصد داریم تا به موارد مصرف یا به عبارتی کاربردهای ارتودنسی لیزری بپردازیم تا شما این امکان را داشته باشید که با آگاهی بیشتری از روش‌های درمانی موجود در این زمینه بهره ببرید. برخی از اصلی‌ترین موارد استفاده از این روش به شرح زیر هستند.

درمان زخم‌های دهان

معمولا ساییدگی براکتهای ارتودنسی بر روی یکدیگر می‌تواند باعث به وجود آمدن زخم‌های مختلف در دهان شود. در برخی از مواقع هم احتمال به وجود آمدن آفت در این موقعیت وجود دارد. یکی از موارد استفاده از ارتودنسی لیزری مربوط به از بین بردن این زخم‌هاست. از این رو دیگر احتیاج به زمان ۲ هفته‌ای برای بهبود این زخم‌ها نداشته و شما می‌توانید اقدامات لازم را برای درمان فوری آن‌ها انجام دهید.

از بین بردن اتصالات بافت

یکی دیگر از کاربردهای ارتودنسی لیزری که می‌تواند در ظاهر و جلوه دندان‌های شما اثرگذاری فوق‌العاده مطلوبی داشته باشد، از بین بردن بافتهای موجود در فاصله بین دندان‌هاست. در برخی از مواقع چنین بافت‌هایی در فاصله بین دندان‌ها به وجود آمده که باعث عقب‌تر رفتن سایر دندان‌ها می‌شوند. یک متخصص ارتودنسی مجرب می‌توانید با استفاده از ابزار موجود در این زمینه، اقدام به کوتاه کردن و یا از بین بردن این بافت‌ها به صورت کامل کنید.

مراحل کار ارتودنسی با لیزر

در این حالت این بافت‌ها بدون کمترین میزان ناراحتی از بین رفته و هیچ نیازی به جراحی وجود ندارد. این روش باعث می‌شود تا فاصله بین دندان‌ها بدون کوچک‌ترین جای زخم به صورت کامل از بین رفته و دندان‌ها حالت مرتب‌تری به خود بگیرند.

کنار زدن لثه‌های نهفته و برداشتن بافت اضافی

یکی از مهم‌ترین کاربردهایی که ارتودنسی لیزری در این زمینه دارد، مربوط به کنار زدن لثه‌ها از اطراف دندان نهفته و برداشتن بافت اضافی لثه، قبل از آغاز فرایند ارتودنسی دندان است. این کار با استفاده از تجهیزات ارتودنسی لیزری به سادگی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون جراحی و خون‌ریزی، قابل‌اجراست.

ارتودنسی با لیزر موارد استفاده و کاربردهای متعدد دیگری هم دارد که در این بخش چند نمونه از مهم‌ترین گزینه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

  • برداشتن لثه از روی دندان برای نصب براکت ارتودنسی و اعمال نیرو به بهترین نحو ممکن
  • چسباندن و قرار دادن براکتهای ارتودنسی در زمان شروع فرایند درمان
  • جدا کردن براکت‌های ارتودنسی بعد از پایان درمان
  • افزایش دادن سرعت درمان
  • جراحی لثه
  • فرنکتومی و اپرکولکتومی
  • کراس بایت
  • اور بایت
  • اپن بایت

مراقبت‌های بعد از ارتودنسی با لیزر

برای اینکه بتوانید بهترین و مطلوب‌ترین نتیجه را از ارتودنسی با لیزر دریافت کنید، باید مراقبت‌های بعد از درمان را به درستی اجرا کنید. در این بخش به بررسی این مراقبت‌ها می‌پردازیم تا شما اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید و بتوانید اقدامات به جایی را انجام دهید. مراقبت‌های بعد از درمان ارتودنسی با لیزر، تفاوت چندانی با ارتودنسی معمولی ندارند. از مهم‌ترین گزینه‌ها در این زمینه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از مهم‌ترین نکات مراقبتی که فرد بعد از ارتودنسی لیزری باید به آن توجه داشته باشد، رعایت بهداشت دهان و دندان است. از این رو توصیه می‌کنیم مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی و استفاده از نخ دندان را حتما در برنامه روزمره خود قرار داده و نسبت به آن‌ها پایبند باشید.

پرهیز غذایی

یکی دیگر از نکات مراقبتی در این زمینه که نیاز به توجه دارد، پرهیز غذایی است. بعد از ارتودنسی لیزری شما مجاز به مصرف همه غذاها نیستید. از غذاهای ممنوع در این دوره می‌توانیم به غذاهای تند و داغ اشاره کنیم. به هیچ عنوان تا جند روز به سراغ این غذاها نروید تا وضعیت دندان‌هایتان بهبود پیدا کند.

استفاده از داروهای تجویزشده

میدانیم که احتمال بروز درد و عفونت بعد از ارتودنسی لیزری به مراتب کمتر از روش معمولی است، اما بازهم پزشک برای شما داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. توصیه می‌کنیم داروهای خود را در زمان مقرر مصرف کنید تا از بروز مشکلات آتی به صورت کامل جلوگیری شود.

قرقره کردن آب‌نمک

یکی دیگر از نکات مراقبتی که در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند در نتیجه نهایی اثربخش باشد، قرقره کردن آب‌نمک است. این کار می‌تواند احتمال بروز عفونت را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

انجام مراقبت های ارتودنسی لیزری

عوارض ارتودنسی با لیزر

بدیهی است که استفاده از ارتودنسی با لیزر، مانند سایر روش‌های درمانی عوارضی به دنبال دارد. در طول درمان ارتودنسی لیزری احتمال وارد شدن آسیب به بافت لثه‌های اطراف و یا پالپ دندان وجود دارد. لازم به ذکر است که این دسته از آسیب‌ها در روش‌های معمولی مانند ارتودنسی ثابت و روش‌های سنتی هم وجود دارند و به هیچ‌عنوان موضوع جدیدی محسوب نمی‌شوند.

توجه داشته باشید که میزان دقت ارتودنسی با لیزر بسیار بالا بوده و این موضوع باعث شده تا احتمال بروز هر یک از این عوارض، به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کند. ارتودنسی لیزر به عنوان یکی از روش‌های درمانی کم‌خطر شناخته شده و از این رو برای نوزادان و بیماران جوان بدون کمترین میزان نگرانی، تجویز می‌شود.

سؤالات متداول

  • لیزرهای کاربردی برای ارتودنسی لیزری کدم‌اند؟

امروزه معمولا از لیزرهای دی‌اکسید کربن، دیود و اربیوم معمولا در این زمینه استفاده می‌شود که طول‌موج و قدرت ورودی مناسبی دارند.

  • لیزر چه تأثیری در روند ارتودنسی دارد؟

لیزر این قابلیت را دارد که سرعت جابه جایی دندان‌ها را افزایش دهد. همین موضوع باعث می‌شود تا روند ارتودنسی دندان سریع‌تر طی شده و در زمان کمتری فرد به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کند.

  • ارتودنسی با لیزر خطر دارد؟

این روش از دقت بالایی برخوردار بوده و فوق‌العاده ایمن است. از این رو احتمال بروز هرگونه آسیب در طول این فرایند بسیار کم خواهد بود.

  • استفاده از ارتودنسی لیزری چه اثری بر روی درد، تورم و میزان خون‌ریزی دارد؟

استفاده از لیزر در این زمینه می‌تواند به میزان قابل‌توجهی درد، تورم و خون‌ریزی ناشی از فشار و فرایند درمان در روش ارتودنسی ثابت معمولی را کاهش دهد.

نحوه استفاده از لیزر در ارتودنسی برای از بین بردن بافت اضافه لثه

سخن پایانی

ارتودنسی با لیزر یکی از مناسب‌ترین راهکاری ارائه شده در این زمینه است که شما می‌توانید از آن بهره ببرید. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به بررسی مزایای ارتودنسی لیزری نسبت به روش معمولی، لیزرهای مناسب در این زمینه، کاربردهای این روش و سایر موضوعات مرتبط با این روش درمانی پرداختیم. این مطالب باعث می‌شوند تا شما با آگاهی و دانش بیشتری اقدام به استفاده از این روش درمانی کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *