بلیچینگ دندان چیست

بلیچینگ دندان چیست؟ (انواع، مزایا و معایب)

بلیچینگ دندان انتخابی ایمن و موثر برای سفید کردن دندان‌ها و درخشش لبخند شماست. اما چیزهای زیادی هستند که باید آنها را در نظر بگیرید، مثلا اینکه چه مزایا و معایبی دارد؟ آیا باید تجدید شود؟ کدام روشِ بلیچ دندان برای شما مناسب‌تر است؟ مراقبت‌های پس از آن چگونه است؟ و غیره.

در این راهنما ضمن بررسی اینکه بلیچینگ دندان چیست، هرآنچه که باید پیرامون آن بدانید را (از انواع آن گرفته تا ویژگی‌های مثبت و منفی‌اش) نیز مرور می‌کنیم.

 

فهرست عناوین نمایش

بلیچینگ دندان چیست؟

کلمه «بلیچینگ» (Bleaching) ممکن است برخی را گمراه کند. همان‌طور که می‌دانید، کلمه Bleach به معنی سفیدکننده (برای سطوح و …) است که حتی نزدیک به دهان و دندان هم نباید بشود. اصطلاح بلیچینگ دندان از آن جهت رایج شده است که محصولات این عملیات معمولا حاوی پراکسید هیدروژن هستند که یک سفیدکننده غیر کلر‌ است.

هنگام صحبت از این درمان، عبارت‌های بلیچینگ دندان (Teeth Bleaching) و سفید کردن دندان‌ها (Teeth Whitening) به کرات به جای یکدیگر به کار می‌روند که کاملا هم اشتباه نیست. حتی منابع معتبر خارجی هم از این دو عبارت در یک معنا استفاده می‌کنند.

از منظر تخصصی Bleaching زیرمجموعه Whitening است، چون تنها روش برای سفید کردن دندان‌ها نیست. بین دندانپزشک‌ها و در توضیحات محصول‌ها، سفید کردن دندان معمولا عمل از بین بردن لکه‌های سطحی برای بازگرداندن دندان‌ها به رنگ طبیعی‌شان است. اما بلیچینگ دندان با روشن کردن رنگ مینای دندان (گاهی روشن‌تر از رنگ طبیعی) با استفاده از مواد شیمیایی، یک گام فراتر می‌رود.

در حالت عمومی هم وقتی افراد می‌گویند “سفید کردن دندان‌” معمولا روش‌های خانگی و طبیعی را مد نظر دارند. نهایتا اینکه تفاوت سفید کردن دندان و بلیچینگ چیست، بیشتر به نحوه استفاده از این اصطلاح‌ها بین افراد و گروه‌های مختلف مربوط می‌شود تا تعاریف واقعی آنها.

بلیچینگ چیست

تفاوت جرم‌گیری و بلیچینگ چیست؟

حالا که دقیق‌تر می‌دانید سفید کردن دندان‌ها و بلیچینگ دندان چیست، احتمالا خودتان می‌توانید به این پرسش پاسخ دهید. هرچند که هردوی این درمان‌ها به داشتن لبخندی زیباتر و سفیدتر کمک می‌کنند، اما تفاوتی اساسی با یکدیگر دارند.

در روند جرم‌گیری، پلاک (ترکیبی بزاق دهان، ذرات غذا، باکتری‌ها و سایر مایعات موجود در دهان به شکل بافتی نرم و چسبنده) و تارتار (پلاک سخت‌شده) از روی دندان‌ها پاک می‌شود. اما همان‌طور که گفتیم، بلیچ دندان لکه‌ها و زردی دندان‌ها را از بین می‌برد و بیشتر اهداف زیبایی دارد تا درمانی.

 

برای بلیچ دندان از چه موادی استفاده می‌شود؟

همان‌طور که اشاره شد، برای بلیچینگ دندان بیشتر از مواد شیمیایی حاوی پراکسید هیدروژن استفاده می‌شود. این ماده توسط دندانپزشک و در کلینیک یا مطب او کاربرد دارد.

از ماده دیگری تحت عنوان پراکسید کربامید هم استفاده می‌شود؛ وقتی درمان با هدایت متخصص و توسط خود شخص در خانه انجام می‌شود (در ادامه انواع بلیچینگ دندان شامل این روش را توضیح داده‌ایم). نکته ثابت درباره هردوی این مواد این است که در هرحالت باید تحت نظر متخصص مصرف شوند.

جالب است بدانید برخلاف خمیر دندان‌های سفیدکننده که از ماده‌ای ساینده برای از بین بردن لکه‌های سطحی (به طور دقیق‌تر، لکه‌های بیرونی) استفاده می‌کنند، مولکول‌های اکسیژن موجود در این مواد لکه‌ها را در سطح مولکولی ضعیف می‌کنند.

گذشته از روش‌هایی که تحت نظر دندانپزشک‌ها انجام می‌شود، بسیاری از نوارها، کیت‌ها و قلم‌های سفیدکننده بدون نسخه (OTC) هم از نوعی پراکسید استفاده می‌کنند. تفاوت بین این گزینه‌ها و  Bleaching حرفه‌ای در غلظت شیمیایی آن‌هاست.

دندانپزشکان در مطب یا کلینیک درصد بالایی از پراکسید هیدروژن را به کار می‌برند، چون می‌توانند لثه‌ها را به دقت از دندان‌ها جدا کنند. آنها از یک ژل مخصوص برای محافظت از لثه‌های بیمار استفاده می‌کنند، چون اگر پراکسید به لثه‌ها برخورد کند، آنها را می‌سوزاند.

بلیچینگ با تری سفارشی در خانه

چه کسانی به بلیچ دندان احتیاج دارند؟

اگر می‌خواهید دندان‌هایتان حداقل دو درجه روشن‌تر شوند و نمی‌خواهید از روش‌های بدون نسخه استفاده کنید (یا قبلا از آنها استفاده کرده‌اید و نتیجه دلخواه را نگرفته‌اید)، درمان حرفه‌ای نزد دندانپزشک می‌تواند برای شما مفید باشد. اما در نهایت، این یک انتخاب زیبایی‎شناختی شخصی است و معمولا ضرورتی پزشکی نیست.

سفید بودن دندان‌ها کم‌کم درحال تبدیل شدن به یک استاندارد زیبایی است؛ شاید حتی بتوانیم بگوییم همین حالا هم این اتفاق افتاده است. مخصوصا با وجود تبلیغات تمام‌ناشدنی که نشان می‌دهند گویی چیزی به جز داشتن دندان‌های مرواریدی یک مشکل بزرگ است.

هرچند که داشتن لبخندی زیبا و درخشان حق شماست (و اگر هنوز به آن نرسیده‌اید، دلیلی برای نگرانی یا خجالت وجود ندارد)، اما هرمتخصصی عقیده دارد که بهتر است اولویت شما پیش از زیبایی، سلامت دهان و دندان‌هایتان باشد.

لکه‌دار شدن و زردی دندان، و در نتیجه احساس نیاز به بلیچینگ دندان می‌تواند به دلایل زیر رخ دهد:

  • افزایش سن
  • استعداد ژنتیکی
  • برخی داروها (مانند تتراسایکلین)
  • عادات سبک زندگی (از جمله نوشیدن قهوه یا نوشابه و سیگار کشیدن)

شاید بخواهید هزینه انواع بلیچینگ دندان را هم مدنظر قرار دهید. چون این درمان‌ها معمولا تحت پوشش بیمه نیستند. برخی هم ممکن است به کلی گزینه‌هایی را انتخاب کنند که اثر سفیدکنندگی ملایم‌تری دارند اما مقرون به صرفه‌تر هستند، مانند خمیر دندان‌ها و دهان‌شویه‌های سفیدکننده.

برای انتخاب روشی که از همه‌نظر برای شما و دندان‌هایتان مناسب باشد، حتما ویزیت نزد متخصص را مدنظر داشته باشید.

 

بلیچ دندان به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

تقریبا هرکسی می‌تواند نزد متخصص این درمان را انجام دهد، به غیر از این افراد:

  • کودکان زیر ۱۶ سال
  • افراد مبتلا به مشکلات دهان و دندان مانند:
    • بیماری پریودنتال
    • پوسیدگی دندان
    • حفره‌های دندانی
    • نمایان شدن ریشه‌های دندان
  • افرادی که به مواد تشکیل‌دهنده سفیدکننده دندان مانند پراکسید حساسیت دارند
  • افرادی که دندان‌های حساس دارند
  • خانم‌هایی که باردار هستند

علاوه بر اینها، افرادی که ایمپلنت یا روکش دندان دارند هم کاندید مناسبی برای بلیچ دندان نیستند. این روش فقط روی دندان‌های طبیعی جواب می‌دهد. متاسفانه در سال‌های اخیر؛ بسیاری از افراد جوان برای دستیابی به لبخندی درخشان از روکش استفاده کرده‌اند، اما این می‌تواند در طولانی‎مدت برای سلامت دندان‌ها خطرناک باشد.

توجه به این نکته مهم است که افرادی که ایمپلنت، روکش، تاج یا بریج دندان دارند، بسته به محل آنها، ممکن است کاندید سفید کردن دندان نباشند. اگر انتها دهان باشند، بلیچینگ می‌تواند بدون مشکل باشداما اگر در جلوی دهان باشد، اینکار توصیه نمی‌شود.

مطلب مرتبط: سفید کردن دندان با روغن نارگیل

بلیچ دندان در مطب دندانپزشکی

انواع بلیچینگ دندان چیست؟

روش‌های بلیچینگ را می‌توانیم در دوسته خانگی (با محصولات بدون نسخه) و حرفه‌ای (توسط دندانپزشک در مطب یا زیر نظر او در خانه) تقسیم کنیم.

سفید کردن تخصصی در مطب روشی سریع‌تر، موثرتر، ایمن‌تر و البته هزینه‌برتر برای روشن کردن دندان‌هاست. سینی‌های یا قالب‌های سفارشی در منزل اما از نظر زمان و هزینه درمان، بین بلیچ دندان حرفه‌ای در مطب و سفید‌کننده‌های بدون نسخه قرار می‌گیرند. اجازه دهید دقیق‌تر توضیح دهیم:

 

بلیچینگ دندان در مطب (In-Office Bleaching)

درمان‌های تخصصی در مطب یا کلینیک معمولا در چند جلسه کوتاه کامل می‌شوند؛ اما این موضوع به نیازهای بیمار و شرایط او هم بستگی دارد. در این روش یک عامل سفیدکننده برای ۱۵ تا ۳۰ دقیقه روی دندان قرار می‌گیرد، و کل جلسه بیشتر از یک ساعت و نیم طول نمی‌کشد.

بلیچ دندان در کلینیک دندانپزشکی می‌تواند به چندروش انجام شود:

  • اعمال ژل پراکسید هیدروژن با غلظت بالا توسط سرنگ
  • استفاده از پراکسید هیدروژن با نوری با شدت بالا مانند LED، UV یا هالوژن که توسط لامپ یا دستگاهی لیزری که مستقیما خارج از دهان قرار می‌گیرد، اعمال می‌شود

درمان دوم به طور فزاینده‌ای محبوب و رایج شده است؛ چون زیرا از جدیدترین فناوری استفاده می‎کند و باعث می‌شود مواد سفیدکننده سریع‌تر و بهتر جذب شوند و عمل کنند.

طبق مطالعه‌های انجام‌شده در سال ۲۰۱۶ هم نور هالوژن و نور لیزر دندان‌ها را بیشتر از پراکسید هیدروژن به تنهایی سفید کردند. با این حال، مطالعاتی هم هستند که ادعا می‌کنند استفاده از لیزر یا لامپ روی ژل سفیدکننده تاثیر خاصی ندارد.

برای بیمارها بیشتر این موضوع مهم است که آیا استفاده از چنین نورهایی در روند بلیچینگ دندان ضرری دارند یا خیر؟ طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰، سلول‌های دندان پس از نور LED شتاب داده‌شده به خوبی بهبود می‌یابند و عوارض جانبی (در صورت وجود) موقتی و گذرا هستند.

 

مراحل بلیچینگ دندان در کلینیک دندانپزشکی

سفید کردن دندان‌ها در مطب معمولا شامل چنین مراحلی است:

  1. دندانپزشک ابتدا شما از یک نمودار رنگی برای تعیین رنگ فعلی دندان‌های شما استفاده می‌کند. همچنین، در اینباره صحبت می‌کنید که بعد از Bleaching دندان‌ها چقدر سفید می‌شوند و چه رنگی خواهند داشت.
  2. سپس دندانپزشک با پامیس (pumice) تمیز و در واقع پولیش می‌کند و پلاک‌های باقی‌مانده را برمی‌دارد.
  3. برای اطمینان از اینکه مواد بلیچ دندان با هیچ‌قسمت گوشتی دهان مانند لثه، گونه یا زبان برخورد نکند، متخصص از ابزارهایی برای باز نگه داشتن دهان استفاده می‌کند و یک ژل محافظ به عنوان مانع در امتداد خط لثه قرار می‌گیرد.
  4. دندانپزشک ماده سفیدکننده را روی دندان‌ها اعمال میکند و نهایتا تا یک ساعت آن را روی دندان می‌گذارد. اگر از نورهای فرابنفش یا … استفاده شود، در همین مرحله وقت فعال‌سازی آن است. همچنین اگر ماده سفیدکننده نیاز به لایه‌های اضافی داشته باشد، دندانپزشک آن را مجددا اعمال می‌کند.
  5. پس از اتمام فرآیند دهان بیمار به طور کامل شسته می‌شود. در این مرحله ممکن است متخصص از فلوراید استفاده کند که در کاهش هرگونه حساسیت بالقوه موثر خواهد بود.

پس از سه تا چهار جلسه، بیمار و دندانپزشک درباره اینکه آیا دندان‌ها به رنگ دلخواه رسیده‌اند یا خیر صحبت می‌کنند؛ همچنین درباره مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان مانند پرهیز از برخی غذاها. این نکات بسیار مهم هستند؛ چون بلافاصله پس از این پروسه دندان‌ها کم‌آب می‌شوند؛ اتفاقی که آن‌ها را در برابر لکه‌های مواد غذایی و نوشیدنی حساس می‌کند.

اما باید توجه داشت که حتی با مراقبت صحیح، ممکن است دندان‌ها چندروز پس از جلسه در مطب کمی تیره‎تر به نظر برسند. این حالت از آنجا ناشی می‌شود که کم‌آبی ناشی از پروسه سفید کردن باعث می‌شود دندان‌ها بلافاصله پس از پایان جلسه روشن‌تر از واقعیت به نظر برسند.

پس از یک هفته، اگر دندان‌ها به رنگ دلخواه نرسیده باشد، فرد می‌تواند درباره اینکه آیا با محصولات خانگی یا جلسات بیشتر امکان روشن‌تر شدن آنها وجود دارد یا خیر با دندانپزشک صحبت کند.

 

پاور بلیچینگ (Power Bleaching)

در این روش، دندانپزشک با استفاده از هیدروژن پراکسید با غلظت بالا دندان‌ها را در یک جلسه سفید می‌کند. این روش در مقایسه با پروسه عادیِ اینکار در مطب دندانپزشکی و حتی روش بعدی، ماندگاری به نسبت کمتری دارد.

 

بلیچینگ دندان در خانه (Take-Home Trays)

سفید کردن دندان‌ها در مطب سریع است، اما تری‌های سفارشی در منزل دقت بیشتری از جانب بیمار را می‌طلبند. بسته به وضعیت فرد و تشخیص دندانپزشک، بلیچ دندان در خانه یا کاملا پروسه درمان را شامل می‌شود، یا مرحله تکمیلیِ روش قبل خواهد بود (مخصوصا اگر مشخص شود دندان‌ها به زودی مستعد لکه‌های جدید هستند).

در این روش دندانپزشک دندان‌ها را قالب‌گیری و آن را برای لابراتوار ارسال می‌کند. در لابراتوار نیز به کمک این قالب تری پلاستیکی (نایت‌گارد) سفارشیِ مراجعه‌کننده ساخته می‌شود. فرد باید در این تری‌ها ژل مخصوص را قرار دهد و بسته به وضعیت دندان‌های خود، روزانه ۲ تا ۱۰ ساعت تا ۲۸ روز از آن استفاده کند.

به جای ژل مبتنی بر پراکسید هیدروژن، به احتمال زیاد یک ژل مبتنی بر پراکسید کاربامید با غلظت ۱۰ تا ۳۸ درصد به فرد داده می‌شود. درست است که این ژل به سرعت نمونه‌های مبتنی بر پراکسید هیدروژن جواب نمی‌دهد، اما اگر تصادفا روی لثه، گونه یا زبان قرار بگیرد، حساسیت بسیار کمتری را ایجاد می‌کند.

کل پروسه بلیچینگ دندان در خانه یک تا دو هفته برای هرفک است. چون در یک زمان مشخص قالب تنها روی یکی از فک‌ها قالب می‌گیرد. اما مزیت این روش نسبت به روش‌های بدون نسخه‌ی خانگیِ مشابه چیست؟ باید گفت از آنجا که این تری کاملا متناسب با شکل دهان بیمار است، نتیجه بهتری از نمونه‌های بدون نسخه دارد.

انواع بلیچینگ دندان

مقایسه بلیچینگ دندان در مطب و خانه

سفید کردن دندان‌ها هم در مطب و هم در خانه تحت نظر دندانپزشک موثر هستند. با این حال، چندتفاوت عمده بین آنها وجود دارد که بهتر است از آنها مطلع باشید.

 

هزینه

تری‌های سفارشی نسبت به سفیدکننده‌های داخل مطب مقرون به صرفه‌تر، اما از انواع گزینه‌های بدون نسخه و خانگی گران‌تر هستند. از آنجا که اینکار یک پروسه زیبایی به حساب می‌آید و نه درمانی، روی پوشش بیمه هم نمی‌توان حساب کرد.

 

طول درمان

همان‌طور که توضیح دادیم، بسته به روش انتخاب‌شده و وضعیت مراجعه‌کننده، بلیچینگ دندان در مطب می‌تواند از یک تا چهار جلسه‌ی معمولا یک‌ساعته زمان ببرد.

اما تری‌های سفارشی باید چندساعت در روز به مدت یک‌ماه استفاده شوند. برای نتیجه بهتر، دندانپزشک ممکن است پس از پایان جلسات در مطب، مدتی استفاده از تری‌ها را هم تجویز کند.

 

دوام و ماندگاری

اساسا هیچ‌نوع Bleaching و حتی Whitening برای همیشه ماندگار نیست. اما با مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان (که در ادامه کامل بررسی شده‌اند) و یکسری نکات دیگر می‌توان پس از پایان هریک از این دو درمان، دندان‌ها را برای ماه‌ها و سال‌ها درخشان نگه داشت.

متخصصان توصیه می‌کنند که مراقبت‌های دهان و دندان را با دقت ادامه دهید؛ مصرف غذاهای رنگ‌‌دار، قهوه، و نوشابه را به حداقل برسانید؛ از محصولات بدون نسخه‌ی باکیفیت استفاده کنید و غیره.

اینکه کدام درمان ماندگاری بیشتری دارد، فاقد پاسخ قطعی‌ست. اگر از تری‌ها استفاده کرده باشید، می‌توانید آنها را به طور منظم تا سه تا پنج سال در دهان‌تان قرار دهید. در حالی بلیچ دندان در مطب می‌تواند در یک یا دو جلسه کامل شود.

این یعنی رنگ (روشن) دندان‌ها در حین استفاده از تری‌های پلاستکی ممکن است بیشتر دوام بیاورد. زیرا می‌توانید یک ماده سفیدکننده حرفه‌ای را با تجویز دندانپزشک‌تان تهیه، و در آینده مجددا از آن استفاده کنید.

بلیچینگ در خانه

موثرترین روش بلیچینگ چیست؟

برای اینکه موثرترین روش برای سفید کردن دندان‌هایتان را انتخاب کنید، باید به نوع لکه‌ها دقت کنید. اگر دندان‌های شما هم لکه‌های داخلی دارند و هم لکه‌های بیرونی (که در ادامه توضیح داده‌ایم)، باید روشی را انتخاب کنید که هردو را به شکلی ایمن هدف بگیرد و از بین ببرد.

اگر درباره نوع لکه‌ها مطمئن نیستید، با دندانپزشک خود مشورت کنید. آنها می‌توانند در این‌باره و اینکه بهترین روش بلیچینگ چیست (برای شما)، درمان ایده‌آل شما را طراحی و اجرا کنند.

 

لکه‌های داخلی

لکه‎هایی که داخل مینای دندان وجود دارند، لکه‌های داخلی (Intrinsic Stains) هستند. این لکه‌ها گاهی حتی پیش از بیرون آمدن دندان‌ها از لثه در دوران کودکی وجود دارد. لکه‌های داخلی معمولا ناشی از عوامل زیر هستند:

  • مصرف آنتی‌بیوتیک
  • قرار گرفتن در معرض سطوح بالای فلوراید
  • نازک شدن مینای دندان در اثر افزایش سن
  • عادت‌های مربوط به سبک زندگی مانند سیگار کشیدن یا نوشیدن قهوه و نوشابه به مقدار زیاد
  • و گاهی ژنتیک

 

لکه‌های بیرونی

لکه‌های بیرونی (Extrinsic Stains) در قسمت بیرونی دندان شما وجود دارند. این به دلیل قرار گرفتن در معرض چیزهایی است که باعث تغییر رنگ مینای دندان می‎شود. منظور چنین مواردی است:

  • قهوه
  • نوشیدنی‌های گازدار رنگی
  • رنگ‌های خوراکی مصنوعی
  • سیگار کشیدن
  • و گاهی مصرف آنتی‌بیوتیک

 

عوامل متعددی بر اینکه آیا نتیجه بلیچینگ دندان همانی خواهد شد که بیمار می‌خواهد یا خیر، موثر هستند. ابتدا باید توجه داشت که مواد سفیدکننده نمی‌توانند به پلاک و تارتار نفوذ کنند. به همین خاطر، چک‌آپ و تمیز کردن حرفه‌ای پیش از سفید کردن در مطب ضروری است.

علاوه بر نوع لکه‌ها، دندانپزشک هرناحیه از دندان‌ها را که عامل سفیدکننده قادر به نفوذ در آن‌ها نباشد بررسی می‌کند تا بهترین روش مشخص شود، از جمله:

  • مناطقی که بیش از حد در معرض فلوراید قرار دارند.
  • کارهای قبلی دندانپزشکی مانند پرکردگی، ایمپلنت یا …
  • ضربه‌ای که باعث تیره شدن لایه داخلی دندان یا عاج آن شده است.
  • قرار گرفتن در معرض آنتی‌بیوتیک‌های تتراسایکلین در طول تشکیل دندان.

مزایای بلیچینگ دندان

مزایای بلیچینگ دندان

سریع و بی‌خطر بودن از مهمترین مزایای بلیچینگ دندان است. اما این درمان مزیت‌های متعدد دیگری هم دارد.

 

لبخند (واقعا) درخشان‌تر

یکی از مزایای بلیچینگ حرفه‌ای دندان این است که بلافاصله لبخندی درخشان‌‎تر و جذاب‌تر به فرد می‌دهد. دندانپزشک‌ها می‌توانند لکه‌های عمیقی را که (مثلا) خمیر دندان‌های سفیدکننده تاثیر کمی روی آنها دارند، به شکلی موثر کاملا از بین ببرند.

 

افزایش اعتماد به نفس

دندان‌های زرد معمولا باعث می‌‎شوند افراد به راحتی صحبت نکنند و از ته دل نخندند. از آنجا که لبخند زدن واقعا باعث می‌‎شود فرد احساس خوبی نسبت به خود داشته باشد، این موضوع می‌تواند عزت نفس را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

بلیچ دندان اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد، و حتی می‌تواند روی برداشت دیگران از فرد تاثیرهای بسیار مثبتی بگذارد.

 

ارتقای سلامت دهان و دندان

همان‌طور که دیدید، این درمان پیش‌نیازهایی دارد، از جمله نبود هیچ‌گونه پلاک و تارتار. وقتی متخصص این بافت‌های نرم و سخت آسیب‌زننده را پیش از عملیات Bleaching پاک می‌کند، در واقع بهداشت آنها را ارتقاء داده و احتمال پوسیدگی، بوی بد دهان، بیماری‌های لثه و … را هم کاهش می‌دهد.

 

درمان سفارشی و نتیجه‌بخش

به کمک معاینه دقیق و گرفتن اشعه ایکس یا اسکن دیجیتال، ساخت تری‌های اختصاصی و …، مراحل کلی انواع بلیچینگ دندان برای نیازهای فردیِ هر مراجعه‌کننده و حتی هریک از دندان‌ها طراحی و سفارشی‌سازی می‌شود (برخلاف نمونه‌های بدون نسخه).

نتیجه این موارد نتیجه‌بخش بودن درمان و مطابقت دقیق آن با توقعات بیمار است.

 

سرعت بالا

در عین داشتن نتیجه مطلوب، این درمان (مخصوصا روش‌های انجام‌شده در مطب) بسیار سریع است و گاهی تنها یکی‌-دو جلسه طول می‌کشد. در عوض، استفاده چندباره از کیت‌های سفیدکننده بدون نسخه می‌تواند خسته‌کننده باشد. نتیجه آنها هم با درمان‌های تخصصی قابل مقایسه نیست.

 

ماندگاری مطلوب

با توجه به مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان و نکات عمومیِ بهداشت دهان و دندان در خانه، نتایج سفید کردن حرفه‌ای ماندگاری بسیار خوبی دارند. هرچه نباشد، مواد سفیدکننده‌ای در دسترس دندانپزشک‌هاست بسیار از نمونه‌های بدون نسخه قوی‌تر است.

 

ایمن و بی‌خطر

کیت‌های بدون نسخه که از فروشگاه خریداری می‌شوند، احتمال دارد لثه‌ها را تحریک و دندان‌ها را حساس کند (با نتیجه‌ای که همواره در پرده‌ای از ابهام باقی می‌ماند).

به این خاطر، یکی دیگر از مزایای بلیچینگ دندان این است که تخصصی توسط دندانپزشک‌ها نظارت و انجام می‌شود؛ آنها سطح مواد سفیدکننده را تنظیم، و از هرگونه حساسیت و آسیب جلوگیری می‌کنند.

معایب بلیچینگ دندان

معایب بلیچ دندان

محصولات سفیدکننده دندان در صورت استفاده صحیح بی‌خطر هستند. مثلا خمیر دندان‎های بدون نسخه ایمن‌ترین حالت هستند و تقریبا همه می‎توانند از آنها استفاده کنند. محصولات و روش‌های تهاجمی‌تر اما ممکن است برای برخی افراد مشکل ایجاد کند.

مانند هردرمان دیگری که شامل مواد شیمیایی می‌شود، بهتر است از عوارض جانبی احتمالی و معایب بلیچ دندان آگاه باشید.

 

حساسیت دندان و لثه

برخی مراجعه‌کننده‌ها پس از سفید کردن دندان‌ها دچار حساسیت دندان یا تحریک لثه می‌شوند. این می‌تواند به دلیل استفاده از مواد شیمیایی با غلطت بسیار بالا یا درمان‌های بسیار مکرر باشد. همچنین صرفا ممکن است به این معنی باشد که بیمار تحمل کمی نسبت به آن محصول خاص دارد یا نسبت به آن حساس است.

همان‌طور که بالاتر اشاره شد، این دست ناراحتی‌ها و معایب بلیچ دندان معمولا کوتاه‌مدت و با داروهای ضد التهاب به راحتی درمان‌پذیر هستند.

توجه: حفره‌های دندانی یا مینای دچار سایش عوارض جانبی جدی‌تری دارند. از آنجا که مواد سفیدکننده به دندان نفوذ می‌کنند، می‌توانند منجر به درد شدید در دندان‌های آسیب‌دیده و حتی آسیب دائمی به ریشه شوند.

 

دائمی نبودن

پس از اینکه دندان‌ها سفید شدند، ماندگاری نتیجه آنها تا حد زیادی به سبک زندگی بیمار و مراقب‌های پس از درمان دارد. نتیجه خود درمان هم بسته به نوع لکه‌ها، سن و وراثت می‌تواند متفاوت باشد و دقیقا قابل پیش‌بینی نیست.

 

سایر مشکلات آن

  • فرسایش مینای دندان
  • حساسیت بیش از حد دندان به دلیل نمایان شدن عاج
  • از دست دادن سلول‌های زنده در دندان‌ها در صورتی که عامل سفیدکننده بیش از حد غلیظ باشد
  • باقی ماندن لکه‌های خاکستری یا زرد روی دندان‌ها به دلیل پوشش ناقص با ماده سفیدکننده
  • واکنش های آلرژیک در موارد نادر

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، تقریبا تمام معایب بلیچ دندان در صورت مراجعه به دندانپزشک متخصص که به درستی روش درمان را انتخاب کند و مواد مناسب را به کار ببرد، برای بیمار پیش نخواهد آمد.

مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان

مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان

تا اینجا بارها به اهمیت این مراقبت‌ها اشاره کردیم. تا ۴۸ ساعت پس سفید کردن دندان‌ها باید از مصرف هرچیز اسیدی مانند نوشابه، ترشی و مرکبات مانند پرتقال و لیمو پرهیز کرد؛ همچنین از غذاهایی که به راحتی لکه ایجاد می‎کنند، مانند:

  • قهوه و چای
  • میوه و آب‌میوه
  • انواع سس‌ها (به ویژه سس سویا)
  • گوشت‌های پرورده یا عمل‌آمده
  • شکلات
  • پودر کاری

در این مرحله دندان‌ها در برابر لکه و پوسیدگی آسیب‌پذیر هستند. مصرف این موارد نه تنها تاثیر جلسه درمان را خنثی می‌کند، بلکه می‌تواند دندان‌ها را برای آسیب‌های طولانی‌مدت آماده کند. علاوه بر آن باید از خمیر دندان‌های رنگی، محصولات تنباکو و سیگارهای الکترونیکی هم دوری کرد.

پس در ۴۸ ساعت اول چه چیزهایی می‌توانی خورد؟ در حالت ایده‌آل هرچیزی که سفیدرنگ (یا روشن) و غیر اسیدی است، برای مثال:

  • شیر، ماست و پنیر (ترجیحا کاتیج)
  • پاستا
  • برنج
  • گل كلم
  • تخم مرغ
  • ماهی
  • فیله مرغ
  • سیب زمینی
  • توفو
  • نان
  • بلغور جو دوسر

مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان پس از ۴۸ ساعت اولیه به پایان نمی‌رسد. پس از این بازه می‌توان این غذاها را با میوه‌هایی با رنگ روشن‌تر مانند سیب و موز، و سبزیجات ترد و خنثی‌کننده اسید مانند هویج، لوبیا سبز و کرفس جایگزین کرد. لبنیات هم، که بهشان اشاره شد، به تقویت دندان‌ها و کاهش پوسیدگی کمک می‌کنند.

در صورت مصرف مواد غذایی تیره‌رنگ و حاوص رنگ‌دانه، باید پس از آن دهان را شست و دندان‌ها را “به آرامی” مسواک زد (خشن مسواک نزدن بسیار مهم است). حتی اگر فرد در حال سفر باشد، توصیه می‌شود در عرض ۲۰ دقیقه پس از هر وعده غذایی، آدامس بدون قند بجود.

خوردن غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم هم توصیه نمی‌شود، و بهتر است تا مدتی پس از بلیچینگ دندان از خمیر دندان ضد حساسیت استفاده کرد. نخ دندان کشیدن و تمیز کردن زبان هم نباید فراموش شود. پس از ۴۸ ساعت، می‌توان مجددا از دهانشویه هم استفاده کرد.

برای بیشتر مراجعه‌کننده‌ها، حساسیت (احتمالی) یک تا سه روز طول می‌‎کشد. در این صورت، ممکن است دندانپزشک برای تسکین ایبوپروفن یا استامینوفن تجویز کند.

سفید کردن دندان ها نزد دندانپزشک

بهترین برندهای بلیچ دندان

ملاحظه کردید که انواع بلیچینگ دندان از یک ماده فعال مشابه (هیدروژن پراکسید یا کاربامید پراکسید) استفاده می‌کنند. برخی هم نور LED را برای سرعت بخشیدن به فرآیند سفید کردن به کار می‌برند.

بهترین برندهای بلیچ دندان که بعضا در کلینیک‌های مجهز کشور استفاده می‌شوند را در ادامه کوتاه معرفی کرده‌ایم:

 

Zoom! Chairside

تاییدشده توسط سازمان دارو و غذای ایالات متحده یا FDA، این گزینه دندان‌ها را در عرض یک ساعت به شکلی موثر سفید می‌کند (تا ۹۰ درصد حداکثر درخشش آنها).

دندانپزشک ابتدا لب‌ها و لثه‌ها را می‌پوشاند تا فقط دندان‌ها در معرض دید قرار می‌گیرد. سپس یک ژل سفیدکننده را روی دندان‌ها اعمال می‌کند که برای استفاده با نوری مخصوص طراحی شده است.

استفاده از ژل و نور باعث می‌شود تا ماده شیمیایی به دندان‌ها نفوذ کند و هرگونه لکه و تغییر رنگ سطحی را از بین ببرد. با مراقبت مناسب، تاثیر این محصول می‌تواند تا یک سال دوام داشته باشد.

 

Opalescence Boost

این یکی دیگر از درمان‌های شناخته‌شده برای بلیچینگ دندان در مطب است که از ژل فعال‌شده شیمیایی برای درخشان کردن دندان‌ها در عرض ۱ ساعت استفاده می‌کند. این درمان شامل استفاده از نور برای تسریع روند سفید شدن نمی‌شود.

در عوض، Boost از ژل پراکسید هیدروژن ۳۸ درصد برای سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌کند. این ژل بسیار چسبنده است، بنابراین در حین استفاده از روی دندان‌ها حرکت نمی‌کند و تمام تاثیر خود را روی آنها می‌گذارد.

این گزینه به دلیل داشتن PF (ترکیبی از نیترات پتاسیم) خطر حساسیت و پوسیدگی دندان‌ها را کاهش می‌دهد، و مینای آنها را هم تقویت می‌کند.

 

سفیدکننده KöR

سفیدکننده KöR از یک ژل یخچالی با قدرت بالا استفاده می‌کند. این ژل با یک سیستم کاربردی و علمی طراحی شده است تا پس از یک‌بار استفاده دندان‌ها را به وضوح سفیدتر کند. KöR همچنین ادعا می‌کند که حساسیت کمتری نسبت به برندهای برجسته‌ای مانند Zoom برای دندان‌ها ایجاد می‌کند.

اولین بلیچ دندان با این گزینه در مطب دندانپزشکی، و دفعات بعدی در منزل انجام می‌شود. برای حفظ نتایج هم ماهی یکبار از تری‌های مخصوص استفاده می‌شود.

 

Sapphire

سفید کردن دندان‌ها با این برند یک تجربه سریع، آسان و بدون درد است. آماده‌سازی آن حدود ۱۵ دقیقه و کل فرآیند سفید کردن تنها ۱ ساعت طول می‌کشد.

در طول جلسه لثه‌ها با یک ژل محافظ پوشانده می‌شود. سپس دندانپزشک پراکسید هیدروژن را روی دندان‌ها اعمال می‌کند. این ژل سفیدکننده از طریق نور فعال می‎شود تا به فرآیند بلیچینگ دندان سرعت ببخشد. پس از یک‌بار استفاده دندان‌ها به طرز چشمگیری سفیدتر می‌شوند.

پس از برداشتن ژل، دندانپزشک یک تری سفارشی از قالب دندان‌های بیمار می‌سازد. سینی و یک ژل سفیدکننده (و دستورالعمل استفاده از آنها) به فرد تحویل داده می‌شود تا در خانه مراحل تکمیلیِ درمان را انجام دهد.

در صورت توجه به مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان، اثرات درمان با Sapphire می‌تواند سال‌ها باقی بماند.

 

بلیچینگ در مجهزترین مطب‌های تهران بزرگ

امیدواریم حالا به طور کامل متوجه شده باشید که بلیچینگ دندان چیست، چه انواع، مزایا و معایبی دارد، و به چه کسانی بیشتر توصیه می‌شود. این پروسه شامل درمان‌های زیبایی مختلفی برای درخشان‌تر کردن لبخند افراد می‌شود، از کیت‌ها و محصولات سفیدکننده‌ی بدون نسخه گرفته تا روش‌های تخصصی در مطب.

شاید بتوان لکه‌های سطحی و خفیف را با استفاده از خمیر دندان‌های سفیدکننده، دهان‌شویه و پرهیز از غذاها و نوشیدنی‌هایی که دندان‌ها را لکه‌دار می‌کنند، برطرف کرد. برای موارد شدیدتر می‌توان کیت‌های سفیدکننده خانگی را امتحان کرد (که به دلایل یادشده چندان توصیه نمی‌شود) یا با دندانپزشک درباره بلیچینگ دندان در مطب صحبت کرد.

برخی از مواد شیمیایی استفاده‌شده برای بلیچ دندان می‌توانند منجر به حساسیت دندان و یا تحریک لثه شوند. به همین خاطر، توصیه می‌شود اینکار را نزد متخصص‌های آموزش‌دیده‌ای انجام دهید که (به درستی) از بهترین مواد استفاده می‌کنند. به این ترتیب هم نتیجه دلخواه کسب می‌شود، هم حساسیت‌های احتمالی به حداقل می‌رسند.

ما در سه مطب دکتر «علیرضا خدیوی» واقع در شرق تهران، مرکز تهران و میرداماد، پذیرای شما هستیم تا بهترین پروسه درمانیِ شما را برای داشتن لبخند زیبا درخشان طراحی کنیم و پیش ببریم. جهت دریافت وقت معاینه روی «رزرو نوبت» بزنید.

امتیاز نوشته از نظر شما چند است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *