اورژانس ارتودنسی چیست

اورژانس ارتودنسی چیست و چه شرایطی را شامل می‌شود؟

اورژانس ارتودنسی یکی از اصطلاحات آشنا برای افرادی است که از این شیوه درمانی استفاده کرده‌اند؛ زیرا در طی مدت درمان و در صورت عدم رعایت درست مراقبت های ارتودنسی ممکن است اتفاقاتی پیش بیایند که باید در کوتاهترین زمان، توسط متخصص بررسی شوند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با شرایط اورژانسی در ارتودنسی آشنا کرده و بگوییم که این موارد، شامل چه چیزهایی می‌شوند؟

 

اورژانس ارتودنسی چیست؟

اورژانس ارتودنسی شامل برخی از شرایط خاص پس از شروع این درمان می‌شود که معمولا به ندرت اتفاق می‌افتند؛ اما در صورت عدم رسیدگی به موقع، می‌توانند آسیب‌های جدی‌تری را به دنبال داشته و بر روی نتیجه حاصل از ارتودنسی، اثرات منفی بگذارند.

 

شرایط حاد ارتودنسی

 

منظور از شرایط حاد ارتودنسی چیست؟

شرایط اورژانسی در ارتودنسی مواردی هستند که امکان مدیریت آنها در خانه وجود ندارد و حتما باید یک متخصص آنها را بررسی کند. به همین دلیل نیاز است که از خدمات اورژانس ارتودنسی استفاده کرده و این شرایط را از بین ببرید. از مهمترین شرایط اورژانسی در ارتودنسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد تورم در لثه که با گذشت زمان بهبود پیدا نمی‌کند و در حال گسترش به جاهای دیگر مانند گردن، چشم‌ها یا گوش است.
  • احساس درد شدید که مانع از خوابیدن یا تمرکز کردن می‌شود.
  • کنده شدن براکت ارتودنسی و از بین رفتن نظم سیم‌ها
  • شکستن بریس ارتودنسی که مانع از غذا خوردن یا حرف زدن شده و درد شدیدی را ایجاد می‌کند.
  • ایجاد دردهای مزمن یا شدیدی که با مصرف مسکن تغییری نمی‌کنند
  • وارد شدن ضربه‌های شدید به دهان و دندان‌ها
  • شل یا کنده شدن بریس و ایجاد خطر بلعیده شدن آن
  • شکسته شدن بخشی از سیم یا بریس که می‌تواند باعث پارگی زبان یا خونریزی شود. در این صورت باید سر سیم را با استفاده از موم ارتودنسی بپوشانید و در اولین فرصت، برای معاینه به مطب پزشک بروید.
  • شکستن یا کنده شدن الاینر در ارتودنسی نامرئی
  • درآمدن سیم از داخل بریس‌ها که حتما باید توسط متخصص جا زده شود؛ زیرا ممکن است شما در حین جا زدن سیم، آن را خم کنید و خطر زخمی شدن لثه یا گونه را به دنبال داشته باشد.
  • لق شدن بیش از اندازه دندان‌ها
  • نشان دادن علائم حساسیت به دستگاه‌های ارتودنسی تا بیش از چند روز و تشدید آنها با گذشت زمان

شما باید به محض مشاهده هریک از این موارد حاد، با مطب پزشک خود تماس گرفته و مشکل را در میان بگذارید؛ به این ترتیب یا راه حل مناسب را دریافت خواهید کرد یا  یک نوبت فوری برای مراجعه به مطب در اختیارتان قرار داده می‌شود.

 

چه مواردی شامل شرایط اورژانسی نیستند؟

اورژانس ارتودنسی تنها برخی از موارد خاص را شامل می‌شود؛ بنابراین باید بدانید که چه مواردی شامل اورژانس نمی‌شوند و در منزل قابل مدیریت کردن هستند. به طور معمول زمانی که برای ارتودنسی به متخصص مراجعه می‌کنید، این مشکلات را برای شما بیان کرده و راه برطرف کردن آن را هم به شما آموزش می‌دهد تا دچار مشکل نشوید و نیازی به مراجعه مجدد پیدا نکنید. این موارد عبارتند از:

  • شل شدن یا افتادن براکت در صورتی که خطر قورت دادن یا بلعیدن آن وجود نداشته یا دردی ایجاد نکند.
  • خم شدن سیم ارتودنسی یا بیرون زدن آن به صورت جزئی و به گونه‌ای که ایجاد زخم یا جراحت نمی‌کند
  • ایجاد حس ناخوشایند در اثر برخورد زبان یا لب به بریس که معمولا با استفاده از موم ارتودنسی قابل برطرف شدن است.
  • شل شدن کس ارتودنسی یا افتادن آن
  • شل یا گم شدن برخی از دستگاه‌ها مانند کواد هلیکس، اورینگ یا لیگاچور فلزی

 

شرایط اورژانسی در ارتودنسی

 

مهمترین عامل اورژانس ارتودنسی چیست؟

بیشتر مواردی که به عنوان شرایط حاد ارتودنسی معرفی کردیم، معمولا با استفاده از یک درمان ساده توسط متخصص برطرف می‌شوند و جای نگرانی خاصی ندارند. اما مهمترین شرایط اورژانسی در ارتودنسی مربوط به زمانی است که ضربه بسیار شدیدی به دندان‌ها و دهان وارد شده باشد. در این صورت ممکن است برخی از دندان‌ها دچار شکستگی شوند یا اینکه بریس‌ها و سیم‌ها آسیب جدی ببینند. در چنین حالتی همه اندام‌های دهانی در معرض آسیب دیدن هستند و متورم شدن دهان می‌تواند اثرات سوئی را بر روی بینایی، تنفس یا قورت دادن آب دهان بر جای بگذارد. به همین دلیل باید بلافاصله به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا این مشکل را برطرف کرده و از ایجاد عفونت یا گسترش زخم و درد جلوگیری کند.

 

برای شرایط اورژانسی در ارتودنسی به کجا مراجعه کنیم؟

اگر شرایط حاد ارتودنسی برای شما پیش آمده است و نیاز به درمان فوری دارید، باید حتما نزد متخصصی بروید که ارتودنسی را برایتان انجام داده است. در صورتی که امکان دسترسی به آن متخصص وجود ندارد، هرگز نباید به سراغ دندانپزشکان عمومی بروید؛ بلکه باید متخصص دیگری پیدا کنید که بتواند با بررسی شرایط دهان و دندان شما، بهترین اقدامات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهد و مانع از جدی شدن آسیب‌های ایجادشده شود. سپس در اسرع وقت، نزد دکتر خودتان رفته و درمان‌های تکمیلی را اجرایی کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که اورژانس ارتودنسی چیست و چه مواردی را شامل می‌شود؟ همچنین شرایط حاد ارتودنسی را بررسی کرده و گفتیم که در زمان بروز آنها، باید به چه کسی مراجعه کنید؟ توصیه ما این است که در صورت بروز شرایط حاد ارتودنسی ابتدا با پزشک خود تماس گرفته و اوضاع را شرح دهید. سپس با توجه به توصیه‌هایی که به شما ارائه می‌دهد، برای درمان اقدام کرده یا به مطب بروید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *