ارتودنسی در بارداری و نکات آن

آیا ارتودنسی در بارداری ضرر دارد؟

یکی از مهمترین دغدغه‌های خانم‌ها این است که آیا امکان انجام ارتودنسی در بارداری وجود دارد یا خیر. بارداری یکی از حساس‌ترین مراحل زندگی است که برای برخی از خانم‌ها پیش می‌آید. در این دوره، به دلیل تغییرات هورمونی و شکل گیری جنین، بدن خانم‌ها دچار تغییرات زیادی می‌شود و این تغییرات، حتی روی دندان‌ها هم تاثیر می‌گذارد. در چنین شرایطی، وضعیت دندان‌ها نسبت به حالت عادی تفاوت‌هایی دارد و این موضوع، اقداماتی مثل ارتودنسی دندان را با چالش‌هایی مواجه می‌کند.

از همین رو ما در این مطلب تصمیم داریم به تمام سوالات شما در مورد ارتودنسی و بارداری پاسخ دهیم. همراه ما باشید!

 

آیا امکان ارتودنسی در بارداری وجود دارد؟

اجازه دهید قبل از هرچیزی به این سوال پاسخ دهیم که آیا اصلا امکان ارتودنسی برای خانم‌های باردار وجود دارد و آیا ارتودنسی در بارداری ضرر دارد یا خیر؟ بارداری هیچ مانعی برای انجام ارتودنسی به وجود نمی‌آورد؛ اما به شرطها و شروطها! در صورتی که مادر باردار رژیم غذایی درستی نداشته باشد، جنین او کلسیم و مواد معدنی مورد نیاز خود را از استخوان‌ها و دندان‌های مادر تامین می‌کند. به این ترتیب، دندان‌ها استحکام کافی برای انجام ارتودنسی و تحمل براکت‌ها را نخواهند داشت.

در کل باید گفت که اگر خانم‌های باردار از تغذیه خوبی برخوردار باشند، اصول مراقبتی مربوط به ارتودنسی را به خوبی انجام دهند و به صورت مرتب به پزشک مراجعه کنند، هیچ مانعی برای انجام ارتودنسی در بارداری نخواهند داشت.

 

ایا امکان ارتودنسی در بارداری وجود دارد؟

 

ارتودنسی و بارداری در حالت‌های مختلف

خانم‌هایی که در مورد ارتودنسی و بارداری دچار چالش شده‌اند، ممکن است در یکی از حالت‌های زیر قرار گرفته باشند:

 

۱. خانم‌هایی که تحت درمان ارتودنسی هستند و در همین حین، باردار شده‌اند

اگر در چنین شرایطی قرار دارید، احتمالاً سردرگم شده‌اید که آیا باید ارتودنسی خود را ادامه دهید یا خیر. در این صورت شما می‌توانید با متخصص ارتودنسی خود مشورت کرده و مراحل ارتودنسی را با احتیاط بیشتری پیش ببرید. اما حتما باید به یک متخصص زنان هم مراجعه کرده و به صورت مرتب، در جلسات درمانی خود با هر دو متخصص حاضر شوید.

 

۲. خانم‌های باردار که قصد دارند در همین دوران، درمان ارتودنسی خود را آغاز کنند

اگر قصد بارداری دارید یا در حال حاضر باردار هستید، بهتر است برای انجام ارتودنسی تا بعد از اتمام بارداری و شیردهی خود صبر کنید. البته همانطور که گفتیم، ارتودنسی در بارداری هیچ مانعی ندارد و اگر اصرار به انجام این کار دارید، می‌توانید تحت نظر یک متخصص برای شروع ارتودنسی خود اقدام کنید. فقط باید بدانید که بارداری صبر و تحمل شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و امکان دارد در طول دوره درمان خود، کمی کلافه شوید.

 

حالت های مختلف ارتودنسی و بارداری

 

بهترین روش ارتودنسی برای زنان باردار

انتخاب بهترین روش ارتودنسی در بارداری، به وضعیت کلی دهان و دندان بیماران بستگی دارد. متخصص ارتودنسی با توجه به وضعیت کلی بیمار و نیازها و خواسته‌هایی که دارد، بهترین روش را برای او تجویز می‌کند. رایج‌ترین روش‌های ارتودنسی که برای خانم‌های باردار توصیه می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

 

ارتودنسی فلزی ثابت

رایج‌ترین روش ارتودنسی که برای خانم‌های باردار و افراد عادی تجویز می‌شود، ارتودنسی فلزی ثابت است. در این روش، از براکت و بریس ارتودنسی استفاده می‌شود که با اعمال فشار روی دندان‌ها، حالت مرتبی به آن‌ها می‌بخشند. این روش علاوه بر بریس فلزی، با استفاده از بریس سرامیکی و بریس دیمون هم قابل انجام است. ارتودنسی ثابت به روش دیمون بهترین روش ارتودنسی برای خانم‌های باردار است؛ اما هزینه بالایی دارد.

 

ارتودنسی متحرک

این نوع ارتودنسی به عنوان ارتودنسی نامرئی هم شناخته می‌شود و اگر دندانپزشک انجام آن را مجاز بداند، جایگزین خوبی برای ارتودنسی ثابت خواهد بود. چرا که در این روش، امکان بیرون آوردن پلاک‌های شفاف ارتودنسی وجود دارد. به این ترتیب خانم‌ها می‌توانند در زمان زایمان، ارتودنسی خود را از دهانشان خارج کنند تا درد و ناراحتی کمتری را تحمل کنند.

 

بهترین روش ارتودنسی برای خانم های باردار

 

آیا ارتودنسی در بارداری ضرر دارد؟

در پاسخ به این سوال که آیا ارتودنسی در بارداری ضرر دارد، باید گفت که ارتودنسی به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما چون خانم‌ها در این دوران بسیار حساس‌تر هستند، درد و ناراحتی بیشتری را نسبت به حالت عادی تجربه می‌کنند. علاوه بر این، مشکلات دیگری هم وجود دارد که امکان دارد خانم‌های باردار در حین ارتودنسی با آن‌ها مواجه شوند. در ادامه به برخی از این مشکلات اشاره می‌کنیم.

 

التهابات لثه

التهاب لثه یک مشکل رایج است که خیلی از خانم‌های باردار با آن مواجه می‌شوند. این مشکل به خودی خود بعد از بارداری از بین می‌رود و جای نگرانی ندارد. ولی وقتی قرار باشد در حین انجام ارتودنسی با مشکل التهاب و ورم لثه مواجه شوید، فرایند ارتودنسی برایتان کمی سخت و دردناک خواهد شد.

 

لق شدن دندان

تغییرات هورمونی در زمان بارداری، باعث لق شدن دندان برخی از خانم‌ها می‌شود؛ البته این لق شدن به معنای افتادن دندان نیست و بعد از اتمام بارداری، به حالت قبل برمی‌گردد. اما انجام ارتودنسی در این شرایط ممکن است مشکلاتی به وجود آورد و فرایند ارتودنسی با اختلال مواجه شود.

 

تهوع بارداری

اکثر خانم‌های باردار با مشکل تهوع صبحگاهی مواجه می‌شوند. اگر در این دوران ارتودنسی انجام داده باشید و استفراغ کنید، بریس‌های فلزی در معرض مواد اسیدی قرار می‌گیرند و به آن‌ها آسیب می‌رسد. بنابراین باید در این شرایط، بلافاصله دهان خود را آبکشی کرده و به خوبی مسواک بزنید.

 

مراجعه مکرر به پزشک

از آنجایی که ارتودنسی در بارداری با حساسیت بیشتری همراه است، تعداد دفعات مراجعه به ارتودنتیست هم بیشتر می‌شود. در حالت عادی شما می‌توانید هر هشت هفته یکبار به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید، اما در دوران بارداری باید هر ۴ الی ۵ هفته یکبار، پزشک خود را ببینید. این موضوع می‌تواند در شرایط بارداری، به خصوص در ماه‌های آخر برای خانم‌ها خسته کننده باشد.

 

ایا ارتودنسی در بارداری ضرر دارد؟

 

آیا با ارتودنسی میشه زایمان کرد؟

یکی دیگر از دغدغه‌های مهم خانم‌های باردار این است که آیا با ارتودنسی میشه زایمان کرد؟ اگر در پروسه درمان ارتودنسی هستید و زایمانتان هم نزدیک است، هرگونه استرسی را از خود دور کنید. چرا که ارتودنسی هیچ اختلالی در زایمان شما، چه به صورت طبیعی و چه سزارین، به وجود نمی‌آورد.

البته بهتر است برای معاینه وضعیت کلی خود با پزشکان متخصصی که تحت نظر آن‌ها هستید، یعنی پزشک متخصص زنان و پزشک متخصص ارتودنسی مشورت کنید.

 

نگرانی‌های رایج خانم‌های باردار درمورد ارتودنسی

اگر به انجام ارتودنسی در بارداری فکر می‌کنید، احتمالاً نگرانی‌های زیادی ذهن شما را مشغول کرده است. از همین رو در اینجا سعی داریم به برخی از سوالات و نگرانی‌های رایج شما پاسخ دهیم.

 

آیا گرفتن اشعه ایکس دندان در دوران بارداری بی خطر است؟

قبل از شروع درمان ارتودنسی، ارتودنتیست باید از دهان و فک شما عکس رادیوگرافی بگیرد. اشعه ایکس ریشه دندان‌هایی که زیر لثه قابل مشاهده نیستند و همچنین استخوان‌های فک را نشان می‌دهد. اکثر پزشکان توصیه می‌کنند خانم‌های باردار تا حد ممکن عکس رادیوگرافی نگیرند. اگرچه مقدار پرتوها در طول عکسبرداری با اشعه ایکس دندان بسیار کم است، اما همچنان امکان خطر برای جنین وجود دارد. از همین رو اگر ناچار به انجام این کار بودید، باید از محافظ سربی روی شکم خود استفاده کنید.

لازم به ذکر است که انجام عکسبرداری با اشعه ایکس قبل از بارداری خطری ندارد؛ بنابراین اگر خانمی قبل از باردار شدن، عکسبرداری اشعه ایکس را انجام داده باشد، می‌تواند به راحتی درمان ارتودنسی خود را انجام دهد.

 

آیا بریس های فلزی برای نوزاد در حال رشد بی خطر هستند؟

برخی از افراد نگران هستند که فلز مورد استفاده در بریس ممکن است برای جنین مضر باشد. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این فلز در دوران بارداری یا پس از تولد عوارضی ایجاد می‌کند.

 

اگر بریس‌ها باعث درد و ناراحتی شوند، امکان خوردن مسکن وجود دارد؟

متاسفانه در دوران بارداری به هیچ عنوان نمی‌توانید از داروها و مسکن‌های بدون نسخه استفاده کنید؛ مگر اینکه در خصوص مصرف آن‌ها با پزشک خود مشورت کرده باشید.

 

با ارتودنسی میشه زایمان کرد

 

هزینه ارتودنسی در زمان بارداری

عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند روی هزینه ارتودنسی در بارداری تاثیر داشته باشد. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وضعیت کلی دندان‌های شما
  • روش ارتودنسی
  • متخصصی که انتخاب می‌کنید و تجربه و مهارت او
  • مدت زمان ارتودنسی
  • و…

برای اطلاع دقیق از هزینه‌های این کار، لازم است که حتما به پزشک مراجعه کنید تا بعد از معاینه، مبلغ مشخصی را به شما اعلام کنند.

 

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم در مورد ارتودنسی در بارداری با شما صحبت کرده و به این سوال پاسخ دهیم که آیا امکان ارتودنسی در بارداری وجود دارد و با ارتودنسی میشه زایمان کرد یا خیر. همانطور که متوجه شدید، امکان ارتودنسی در دوران بارداری هم وجود دارد؛ اما به شرط آنکه اینکار تحت نظر یک دندانپزشک متخصص انجام شود و به خوبی تمام مراقبت های ارتودنسی را انجام دهید.

امتیاز نوشته از نظر شما چند است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *