تاثیر ارتودنسی بر روی صدا و گفتار

بسیاری از افراد بر این باورند که حرف زدن با ارتودنسی سخت بوده و مشکلاتی را به دنبال دارد. در این زمینه باید بگوییم که این باور کاملا اشتباه بوده و تنها در روزهای ابتدایی نصب بریس های ارتودنسی، افراد احساس ناراحتی دارند. بعد از عادت به براکت‌ها، این حس کاملا از بین رفته و فرد می‌تواند به راحتی تکلم داشته باشد.

وجود برخی از ناهنجاری‌های دندانی، باعث بروز مشکل در تکلم و گفتار می‌شود. ارتودنسی به موقع و مناسب، می‌تواند در زمینه ترمیم این ناهنجاری‌ها کمک‌کننده باشد. در ادامه به صورت کامل به بررسی تاثیر ارتودنسی روی گفتار و همچنین تاثیر ارتودنسی بر صدا می‌پردازیم تا اطلاعات خوب و مفیدی را در این زمینه به دست آور‌ید.

 

تاثیر ناهنجاری‌های فک و دندان بر روی گفتار و تکلم

ناهنجاری‌های دهان و دندان را می‌توان عارضه‌ای کاملا شایع در بین بسیاری از مردم دانست. این عارضه در بسیاری از مواقع می‌تواند بر روی گفتار و تکلم افراد تاثیر بسیار زیادی بگذارد. برای از بین بردن تاثیرات این عارضه، در ابتدا لازم است تا اطلاعات گسترده و ویژه‌ای درباره آن‌ها به دست آورید. اندازه فک در تمام افراد به یک میزان نیست. بزرگ‌تر و یا کوچک‌تر بودن فک از حالت عادی و یا کج بودن دندان‌ها، باعث می‌شود که وضعیت دهان از حالت طبیعی خود خارج شود.

 

تاثیر ارتودنسی بر صدا

 

در چنین مواقع زبان فرد در زمان صحبت کردن و چرخش در درون دهان، با مشکلاتی رو به رو می‌شود که این موضوع باعث بروز اختلال و مشکل در روند صحبت کردن می‌شود. به صورت کلی برای اینکه فرد بتواند به درستی صحبت کرده و کلمات را ادا کند، زبان باید فضای کافی برای حرکت و چرخش را داشته باشد. هرگونه نامرتبی و یا مشکل در اندازه فک و دندان‌ها، باعث می‌شود که فرد نتواند این کار را به درستی انجام دهد. در چنین مواقعی برای اینکه بتوان مانند یک فرد عادی به صحبت کردن پرداخت، باید به سراغ روش‌های درمانی بروید. یکی از روش‌های درمانی مؤثر و سازگار در این راستا، ارتودنسی دندان است.

 

تاثیر ارتودنسی روی تکلم چقدر است؟

میدانیم که روش‌های مختلفی برای ارتودنسی دندان وجود دارد که هر کدام از آن‌ها در مواقع مختلفی به کار برده شده و کارایی مخصوص به خود را دارند. تمامی روش‌های موجود در این زمینه به نوبه خود، می‌توانند بر روی صحبت کردن فرد تاثیر بگذارند. در این راستا شما باید این موضوع را از دو جنبه مورد بررسی قرار داده و اطلاعات لازم را درباره آن به دست آورید. یکی از این جهات مربوط به اثرات منفی ارتودنسی روی تکلم و دیگر مربوط به جنبه مثبت آن است.

 

جنبه منفی ارتودنسی بر روی تکلم

با توجه به اینکه در قسمت قبلی به تاثیرات ناهنجاری‌های دهان و دندان اشاره کردیم حال به موضوع تاثیر ارتودنسی بر گفتار خواهیم پرداخت. معمولا تاثیرات ارتودنسی بر تکلم کوتاه‌مدت بوده و بعد از گذشت زمان و با عادت کردن فرد به بریس های ارتودنسی در دهان این تاثیرات کم‌رنگ شده و رفته‌رفته تا حد زیادی از بین می‌روند. به طورمعمول برخلاف باور عموم افراد تاثیرات ارتودنسی بر گفتار منفی نبوده و حتی در بیشتر اوقات تاثیرات مثبتی بر تکلم خواهند گذاشت. از آنجایی که وجود ناهنجاری‌های مختلف در فرم دندان‌ها یا فک باعث بروز مشکلات متعدد در گفتار می‌شود، اصلاح این وضعیت به خودی خود تاثیر مثبت ارتودنسی است.

 

آیا ارتودنسی صدا را تغییر میدهد

 

تغییر مثبت ارتودنسی بر روی گفتار

ارتودنسی با تغییر مثبت در آرایش دندان‌ها، مشکلات قبلی فرد در گفتار را به نحو مطلوبی از بین می‌برد. این در صورتی است که تاثیرات منفی حاصل از وجود یک عامل خارجی در دهان بسیار کوتاه‌مدت بوده و در مقابل این اصلاحات گفتاری بعد از درمان تا حد زیادی قابل‌چشم‌پوشی است. برخی از افراد نیز ممکن است هیچ‌گونه مشکلی در دندان‌های خود نداشته باشند و هیچ ناهنجاری در وضعیت فک آن‌ها وجود نداشته باشد. این افراد هیچ نیازی به تاثیر ارتودنسی بر روی تکلم ندارند و می‌توانند صرفا از جنبه های زیبایی و ترمیمی ارتودنسی بهره ببرند.

 

چگونگی تاثیر ارتودنسی در رفع مشکلات گفتاری

فاصله‌های زیاد بین دندان‌ها و یا فضای محدود و نامناسب برای چرخش زبان در دهان و یا مشکلات دیگر و ناهنجاری‌های مختلف دهان و دندان مواردی هستند که باعث به وجود آمدن اختلالات مختلف در گفتار می‌شوند. ارتودنسی می‌تواند با اصلاح وضعیت جایگیری دندان‌ها و در مواقعی با اصلاح خفیف وضعیت فک به شکل چشمگیری تاثیرات مثبتی بر روی تکلم افراد بگذارد. مناسب بودن فواصل دندان‌ها و فضای درست چرخشی برای زبان، شرایط یک گفتار سالم و کم اختلال را مهیا می‌کند که هدف ارتودنسی در روش‌های مختلف آن نیز همین موضوع است.

ارتودنسی یک روش درمانی جهت رفع ناهنجاری‌های دهان و دندان است که از روش‌های مختلف و با استفاده از وسایل متفاوت سعی می‌کند وضعیت قرار گرفتن دندان‌ها را اصلاح کند. از آنجا که شکل‌گیری یک تکلم درست و ادای الفاظ مختلف، ارتباط مستقیم و قابل‌توجهی با عبور متناسب هوا بین فضای دهان و دندان دارد، نامناسب بودن این فضاها اختلالاتی در گفتار فرد ایجاد می‌کند که با درمان این موارد به روش ارتودنسی شاهد رفع مشکلات بسیاری در گفتار خواهیم بود.

 

تاثیر ارتودنسی روی گفتار

همان‌گونه که در بخش‌های قبلی به آن پرداختیم، وجود بریس‌های ارتودنسی در دهان به عنوان یک عامل خارجی می‌تواند مشکلاتی در گفتار فرد ایجاد کند که این اختلالات معمولا کوتاه‌مدت بوده و با گذر زمان و عادت کردن فرد به مرور کم و کمتر می‌شوند. ارتودنسی روش‌های مختلفی دارد و در روش‌هایی از آن که بریس بزرگ‌تری در دهان قرار می‌گیرد و یا بریس به شکلی جایگذاری می‌شود که به زبان نزدیک‌تر بوده و حرکت آن را محدودتر می‌کند، زمان بیشتری طول می‌کشد تا این اختلالات رفع گردند.

 

تاثیر ارتودنسی روی گفتار

 

اما به طور کلی بعد از گذشتن زمان از شروع ارتودنسی علاوه بر کمتر شدن مشکلات گفتاری حال با اصلاح وضعیت قرار گرفتن دندان‌ها شاهد یک تکلم واضح و مناسب‌تر نیز خواهیم بود. به طوری که بعد از پایان درمان و با خروج بریس از دهان به شکل محسوسی می‌توان تاثیر مثبت ارتودنسی در نحوه گفتار فرد را ارزیابی و تفاوت آن را با قبل از درمان مقایسه کرد. پس اگر شما نیز از مشکلات گفتاری خود به دلیل ناهنجاری دندان‌های خود رنج می‌برید توصیه می‌کنیم که از تاثیر ارتودنسی روی گفتار استفاده کرده و به نتیجه دلخواه و مطلوبی برسید.

 

نکات مهم حرف زدن با ارتودنسی

در شروع درمان با ارتودنسی باید نکاتی را رعایت کنید که بروز اختلالات گفتاری برای شما آزاردهنده نباشد. به عنوان مثال باید سعی کنید صبور باشید و آهسته صحبت کنید. شرایط دهانی شما جدید است و ابتدا باید آن را بشناسید و به آن عادت کنید. پس آهسته صحبت کنید و باحوصله کلمات را ادا کنید تا سریع حرف زدن باعث تلفظ غلط کلمات نشود.

نکته بعدی که می‌توان از آن بهره برد مطالعه کتاب با صدای بلند است. شما می‌توانید یک مطلب را از روی کتاب، روزنامه یا مجله بلندبلند بخوانید تا متوجه شوید در تلفظ کدام یک از حروف در زمان حرف زدن با ارتودنسی مشکل دارید. حال با تمرین روی درست تلفظ کردن این حروف رفته‌رفته قادر خواهید بود الفاظ را به درستی ادا کنید. حتی می‌توانید حین خواندن کتاب صدای خود را ضبط کرده و با دوباره شنیدن آن، متوجه مشکلات تلفظی خود شوید و سعی در اصلاح آن‌ها کنید.

 

آیا ارتودنسی صدا را تغییر میدهد؟

اگر بخواهیم در مورد تاثیر ارتودنسی بر صدا صحبت کنیم، باید بگوییم به طور کلی تاثیر چشمگیری بعد از این نوع درمان روی صدا مشاهده نخواهیم کرد. البته گفتن این نکته خالی از لطف نیست که روش‌های مختلف ارتودنسی و نوع بریس‌ها می‌تواند تاثیرات مختلفی داشته باشد و به عنوان مثال یک بریس متحرک اختلال بیشتری نسبت به مدل ثابت آن خواهد داشت ولی همه این اختلالات اولا زودگذر خواهند بود. در ثانی از آنجایی که معمولا این ابزارها در پشت دندان‌ها قرار می‌گیرند، آن‌چنان تاثیر منفی نخواهند داشت. پس می‌توان با خیال راحت این درمان را شروع کرد و نگران تاثیرات منفی در صدا نبود. پس افرادی که اهمیت زیادی برای صدای خود قائل هستند، می‌توانند به راحتی و بدون کوچک‌ترین مشکل، از روش ارتودنسی دندان استفاده کنند.

 

تاثیر ارتودنسی روی تکلم

 

کدام نوع ارتودنسی بیشترین تاثیر را بر روی گفتار و صدا دارد؟

می‌دانیم که روش‌های مختلفی برای ارتودنسی دندان‌ها وجود دارد. انتخاب روش مناسب و مؤثر در این زمینه باید بر اساس نظر و مشورت با متخصص ارتودنسی و همچنین میزان ناهنجاری‌های دندان‌ها انجام شود. روش ارتودنسی باید با دقت و حساسیت کافی انجام شود تا تاثیر مطلوبی بر روی دندان‌ها شما داشته باشد. در این زمینه روش‌های مختلفی مانند ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی فلزی، سرامیکی، نامرئی و … وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

عملکرد ارتودنسی‌های ثابت سرامیکی و فلزی به یک شکل هستند و تفاوت چندانی ندارند. در این مدل از ارتودنسی مدتی بعد از نصب بریس‌ها، افراد احساس ناراحتی داشته و ممکن است در صحبت کردن تکلم خود دچار اختلال شوند. با توجه به آمارهای منتشرشده در این زمینه، ارتودنسی نامرئی یا لینگوال، بیشترین تاثیر را بر روی گفتار و تکلم افراد می‌گذارند. پس اگر به دنبال بررسی تاثیر ارتودنسی روی گفتار هستید، باید بگوییم که این روش به دلیل تفاوت در شیوه نصب و تجهیزات، تاثیر بیشتری در این زمینه به دنبال دارد.

 

سخن پایانی

وجود ناهنجاری در دندان‌ها و فک، می‌تواند باعث بروز اختلال در صحبت کردن شده و تاثیرات منفی بر روی تکلم فرد بگذارد. برای اینکه این تاثیرات را به صورت کامل از بین ببرید، روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها ارتودنسی دندان است. در ابتدای نصب براکت‌های ارتودنسی، ممکن است فرد احساس ناراحتی داشته باشد، اما بعد از مدتی حرف زدن با ارتودنسی نیز به سادگی امکان‌پذیر بوده و فرد می‌تواند به سادگی اختلالات تکلم خود را جبران کند. با توجه به مطالب گفته‌شده، تاثیر ارتودنسی رو تکلم کاملا مثبت بوده می‌تواند مشکلات موجود در این زمینه را به صورت کامل از بین ببرد.

۴.۹/۵ - (۳۵ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *