ارتودنسی چقدر طول می‌کشد

مدت زمان ارتودنسی چقدر است؟

ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟ این سوال یکی از مهم‌ترین سوالات و چالش‌هایی است که افراد قبل از درمان ارتودنسی با آن روبرو هستند. درمان ارتودنسی برای اصلاح ناهنجاری‌های دهان و دندان استفاده می‌شوند و در ان به کمک نصب براکت‌، دندان‌هایی صاف و مرتب برای فرد ایجاد می‌شود. نکته مهم در این درمان این است که وجود ابزارها و دستگاه‌های ارتودنسی درون دهان ممکن است تا حدودی برای افراد آزاردهنده یا خسته کننده باشد. از این رو قبل از شروع درمان افراد به دنبال تعیین دقیق مدت زمان ارتودنسی هستند تا برای استفاده از این روش تصمیم بگیرند. در ادامه به بررسی دقیق این زمان درمان و نکات تأثیرگذار در طول درمان می‌پردازیم.

بررسی روند درمان ارتودنسی

ارتودنسی یکی از روش‌های درمانی است که به کمک آن می‌توان ناهنجاری‌های دندان و فک را برطرف کرده و دندا‌ن‌هایی مرتب داشت. نامرتبی دندان علاوه بر ایجاد ظاهری نامناسب و تأثیر بر اعتماد به نفس اعتماد، می‌تواند باعث بروز بیماری پریودنتال شود. از این رو به کمک این روش درمانی، فک و دندان‌هایی کاملا متناسب و مرتب خواهید داشت. در روند ارتودنسی ابتلا شرایط فک، دهان و دندان فرد توسط متخصص بررسی می‌شود. در صورت نیاز به انجام جراحی‌های فک، برطرف کردن پوسیدگی دندان‌ها و … صورت گرفته، سپس ابزارهای و دستگاه‌های ارتودنسی بر روی دندان‌ها نصب می‌شوند. در این زمینه نکته مهم و حیاتی برای بیماران این است که ارتودنسی چقدر باید بماند؟ در ادامه به بررسی این موضوع و نکات تأثیرگذار در آن می‌پردازیم. روند ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان چقدر طول می‌کشد؟

معمولا افرادی که قصد استفاده از این روش درمانی را دارند، تمایل دارند هرچه سریع‌تر این دوره تمام شده و ابزارهای ارتودنسی را خارج کنند. به این صورت هم با جسم خارجی درون دهان خود روبرو نیستند و هم لبخندی زیباتر خواهند داشت. نکته اول در این زمینه این است که در هر صورت کمتر از ۶ ماه نمی‌توان ارتودنسی را از روی دندان‌ها برداشت. به این صورت حداقل ۶ ماه و یا بیشتر تا حدود ۳۶ ماه، ابزارهای ارتودنسی بر روی دندان‌ها باقی مانده تا تأثیر خود را به جای بگذارند. البته این زمان به صورت حدودی است و متخصص ارتودنسی باید پس از بررسی شرایط دندان‌ها و میزان ناهنجاری آن‌ها زمان حدودی درمان را مشخص کند.

تعیین مدت زمان ارتودنسی

برای اینکه متوجه شویم ارتودنسی چند سال طول می‌کشد، در اولین قدم باید نزد متخصص ارتودنسی رفته تا وضعیت دهان و دندان شما را به طور دقیق بررسی کند. هیچ متخصصی نمی‌تواند بدون بررسی شرایط بیمار، زمان درمان و هزینه حدودی را مشخص کند. مهم‌ترین عواملی که توسط متخصص بررسی شده تا مدت زمان درمان را مشخص کند، در ادامه ذکر شده‌اند:

سن بیمار

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که ارتودنسی چقدر طول می‌کشد، باید بدانید که سن یکی از مهم‌ترین عوامل در این زمینه است. اولین و مهم‌ترین عاملی که توسط متخصص بررسی شده تا زمان حدودی درمان را مشخص کند، سن بیمار است. قطعا در سنین پایین‌تر با ارتودنسی کودکان، درمان بهتر و در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود. افرادی که در سنین بالا برای انچام ارتودنسی مراجعه می‌کنند، زمان درمان آن‌ها طولانی‌تر می‌شود. این موضوع به دلیل در حال رشد بودن فک و دندان‌های کودکان است که نتیجه بهتری از درمان در زمان کمتر حاصل می‌شود.

ناهنجاری دندان‌ها و مشکلات فک

میزان ناهنجاری دندان‌ها و مشکلات فک نیز تأثیر مستقیمی بر طول درمان ارتودنسی خواهد داشت. قطعا هرچه دندان‌ها به هم ریختگی بیشتری داشته باشند، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا حرکت کرده و در جای مناسب خود قرار بگیرند. علاوه بر آن اگر بیمار دارای مشکلات فک بوده و به جراحی‌های دیگر نیز احتیاج داشته باشد، مدت زمان ارتودنسی بیشتر خواهد شد.

بررسی سلامت دندان‌ها

متخصص ارتودنسی قبل از شروه درمان باید وضعیت سلامت دندان‌ها را بررسی کرده و در صورت وجود هرگونه پوسیدگی یا عفونت و مشکلات لثه، باید ابتدا این موارد برطرف شوند. در صورت برطرف نشدن می‌توانند روند درمان را با مشکل روبرو کنند. در صورت داشتن دندان‌های کاملا سالم، روند درمان ارتودنسی زودتر آغاز شده و طول درمان کمتر می‌شود. نوع درمان ارتودنسی که توسط بیمار با مشورت پزشک انتخاب می‌شود. ارتودنسی به شکل‌های مختلف ثابت و متحرک انجام می‌شود. انتخاب روش معمولا بنا به توصیه متخصص و نظر بیمار صورت می‌گیرد. در روش‌های ثابت طول درمان کوتاه‌تر است. اما در ارتودنسی متحرک به دلیل خارج کردن دستگاه‌های ارتودنسی از دهان در موارد مختلف، احتمالا زمان درمان نیز طولانی‌تر می‌شود.

انتخاب نوع دستگاه‌های ارتودنسی

علاوه بر ثابت یا متحرک بودن می‌توان انواع مختلفی از ارتودنسی‌های نامرئی، دیمون و … در دسترس هستند که هر کدام مدت زمان متفاوتی را برای درمان احتیاج دارند. به عنوان مثال ارتودنسی دیمون، روشی جدید است که در آن‌ بریس‌ها به صورت خود به خود تنظیم شده و نیاز به قرار ملاقات با متخصص وجود ندارد. از این رو در زمان کمتری دندان‌ها اصلاح شده و درمان ارتودنسی پایان می‌یابد. نوع ارتودنسی و تأثیر آن در زمان درمان

انتظارات بیمار از درمان صورت گرفته

معمولا انتظارات بیمار نیز در روند درمان تأثیر دارد. افرادی که تنها به دنبال مرتب کردن دندان‌های خود هستند تا افرادی که در کنار دندان قصد ایجاد تغییر در ساختار فک و دهان خود دارند، طول درمان متفاوتی را تجربه می‌کنند. در این زمینه بهتر است با متخصص خود مشورت کرده و بهترین راه درمانی را انتخاب کنید. علاوه بر آن صبور باشید تا در زمان مناسب درمان شما پایان یابد.

میزان همکاری بیمار با متخصص

قطعا از مهم‌ترین موارد در پاسخ به این سوال که ارتودنسی دندان چند سال طول می‌کشد، همکاری بیمار با متخصص است. بیمار باید نکات بهداشتی و مراقبت‌های لازم را به دقت رعایت کند تا در طول درمان با مشکلات دندانی، عفونت‌های لثه و دندان، شکستگی بریس‌ها و … روبرو نشود. به این صورت فرد می‌تواند در بازه زمانی کوتاه‌تر درمان خود را به پایان برساند. علاوه بر آن در صورت نیاز به صورت منظم در جلسات تعیین شده توسط متخصص ارتودنسی شرکت کند تا مدت زمان ارتودنسی کاهش یابد.

رعایت نکات مراقبتی و بهداشتی

رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان، استفاده از رژیم‌های غذایی مناسب برای این زمان و رعایت دستورالعمل‌هایی که متخصص ارائه می‌دهد، در کاهش زمان درمان تأثیر دارند. به یان صورت می‌توان بدون هیچ مشکل و بدون شکستن بریس‌ها، در زمان کم درمان را به پایان رساند.

میزان مهارت متخصص ارتودنسی

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند در تعیین مدت زمان ارتودنسی تأثیر داشته باشد، مهارت متخصص ارتودنسی است. به این صورت هرچه دندان پزشک شما تخصص بالاتر و مهارت بیشتری داشته باشد، راحت‌تر می‌تواند درمان شما را انجام دهد. به این صورت بدون هیچ مشکل و ایرادی درمان انجام شده و در زمان کمتری نیز به پایان می‌رسد. تأثیر مهارت متخصص در زمان ارتودنسی

مصرف برخی از داروها

در طی درمان ارتودنسی، دندان‌های بیمار حرکت کرده تا به موقعیت مناسب برسند. برخی از داروها می‌توانند در حرکت دندان‌ها اختلال ایجاد کرده یا این حرکت را کند کنند. به همین دلیل در طول درمان نباید از آن‌ها مصرف کنید تا درمان ارتودنسی شما در مدت کوتاه‌تری صورت گیرد. از مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن، استامینوفن، استروژن، فلوراید، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و … خودداری کنید.

مدت زمان نصب ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟

ابزارها و دستگاه‌های مختلفی با توجه به نوع روش ارتودنسی بر روی دندان‌های بیمار قرار می‌گیرند. به همین دلیل یکی از موارد تأثیرگذار مدت زمانی است که این دستگاه‌ها توسط متخصص روی دندان‌های بیمار نصب می‌شوند. معمولا پس از برطرف کردن مشکلات جانبی مانند پوسیدگی دندان‌ها، مشکلات لثه‌ای و … فرد برای نصب این دستگاه‌ها آماده است. نصب ابزارها با توجه به نوع ارتودنسی تنها در یک جلسه توسط متخصص انجام می‌شود. این مرحله در درمان بسیار مهم است و اگر با دقت و مهارت بالایی صورت گیرد، بیمار با هیچ مشکلی روبرو نشده و درمان او در زمان کمتری انجام می‌شود.

بهترین راهکارها برای کاهش زمان درمان ارتودنسی

راهکارهای مختلفی وجود دارد که می‌توانند زمان درمان ارتودنسی را کوتاه کنند. این نکات در ادامه ذکر شده‌اند.

  • در طول درمان از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید. از مواد غذایی سفت، چسبناک و خوراکی‌هایی که باعث شکستن و آسیب دیدن دندان‌ها یا براکت‌های دندانی می‌شوند، دوری کنید.
  • تمام دستورالعمل‌های متخصص را به دقت اجرا کنید. در صورت تجویز دارو، در زمان مناسب آن‌ها را مصرف کرده و در صورت تعیین قرار ملاقات، حتما به موقع در جلسات حاضر شوید تا وضعیت دندان‌ها و براکت‌های شما توسط متخصص بررسی شود.
  • بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. رعایت نکردن موارد بهداشتی، نه تنها باعث آسیب دیدن و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود، بلکه در روند درمانی شما نیز اختلال ایجاد کرده و درمان ارتودنسی زمان زیادی به طول می‌انجامد.

نکات مهم در کاهش زمان درمان ارتودنسی

سوالات متداول

ارتودنسی دندان چقدر طول می‌کشد؟

برای تعیین دقیق رمان درمان، باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کرده تا با بررسی شرایط دهان و دندان شما،زمان درمان را مشخص کند.

آیا سن بیمار بر زمان درمان ارتودنسی تأثیر دارد؟

بله. سن از عوامل مهم و تأثیرگذار در روند درمان است. معمولا در سنین پایین‌تر، مشکلات دندانی کمتری وجود داشته، دندان‌های به دلیل رشد فرد راحت‌تر حرکت می‌کنند و در نهایت زمان درمان ارتودنسی کوتاه‌تر می‌شود.

بهترین سن برای ارتودنسی دندان چه سنی است؟

ارتودنسی در هر سنی قابل انجام است اما سنین کودکی و نوجوانی مخصوصا بازه سنی ۱۰ تا ۱۲ سال بهترین زمان برای انجام این درمان است.

آیا مدت زمان درمان ارتودنسی برای همه افراد یکسان است؟

خیر. با توجه به موارد تأثیرگذار، درمان هر فرد بازه زمانی متفاوتی طول می‌کشد. این موضوع نیز تنها توسط متخصص و پس از بررسی و معاینه بیمار مشخص می‌کند.

آیا کاهش زمان درمان ارتودنسی امکان پذیر است؟

بله. برای این کار بهتر است در سنین پایین برای درمان اقدام کنید. همچنین تمام نکات بهداشتی و توصیه‌های دندانپزشک را در طول درمان به دقت رعایت کنید. به این صورت طول درمان شما کاهش می‌یابد.  

سخن آخر

ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟ اگر شما هم قصد انجام ارتودنسی دندان دارید، قطعا با این سوال مواجه شده‌اید که درمان چقدر طول کشیده و ابزارها و دستگاه‌های ارتودنسی برای چه مدت در دهان شما باقی می‌مانند؟ در این مقاله به بررسی نکات مهم و تأثیرگذار در روند درمانی پرداخته شد. در نهایت تنها متخصص ارتودنسی است که با بررسی شرایط دهان و دندان شما می‌تواند به صورت حدودی زمان درمان را مشخص کند. شما نیز به عنوان بیمار با عمل به توصیه‌های دندانپزشک و رعایت دقیق نکات گفته شده می‌توانید طول درمان خود را کوتاه‌تر کنید.  

۵/۵ - (۶ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *