همه چیز درباره ارتودنسی ثابت

همه چیز درباره ارتودنسی ثابت

یکی از روش های ارتودنسی پرطرفدار و رایج که برای صاف و منظم کردن دندان‌ها استفاده می‌شود، ارتودنسی ثابت است. داشتن دندان‌های سالم، صاف و یکدست، تاثیر فوق‌العاده‌ای در زیبایی افراد دارد؛ از این‌رو بسیاری از افراد از سنین پایین  برای رفع این مشکل به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنند. امروزه در شاخه اصلاح دندان، روش‌های متعددی وجود دارد که یکی از آنها ارتودنسی با براکت ثابت است. در ادامه توضیحات کاملی پیرامون ارتودنسی ثابت دندان ارائه می‌دهیم.

ارتودنسی ثابت چیست؟

ارتودنسی ثابت یکی از انواع ارتودنسی است که در آن، تمام لوازم و تجهیزاتی که برای اصلاح و از بین بردن نامنظمی‌ دندان‌ها به کار برده می‌شوند، باید از ابتدا تا انتهای دوره درمان، به دندان‌ها متصل باشند. تا زمانی که دندان‌ها کاملا منظم نشده‌اند و تا ارتودنتیست تشخیص نداده، این تجهیزات یا همان سیم‌کشی‌ها، باید به دندان‌های فرد متصل باقی بمانند.

استفاده از ابزار دهانی ثابت که غیرقابل درآوردن است، باعث شده تا این نوع ارتودنسی را ثابت بنامند. در ویدیو زیر یکی از نمونه کارهای ارتودنسی به روش ثابت را می‌بینید که توسط دکتر خدیوی انجام شده است.

 

 

این روش درمانی را می‌توان به عنوان یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای زیبا و مرتب کردن دندان‌ها معرفی کرد که تأثیر فوق‌العاده‌ای در این زمینه به دنبال دارد. همچنین از این روش برای هم‌راستا کردن دندان‌ها و فک‌ها نیز استفاده‌شده که باعث از بین رفتن تمام  ناهنجاری‌ها در این زمینه می‌شود.

اجزا و تجهیزات ارتودنسی ثابت چیست؟

درمان و اصلاح دندان با این روش شامل یک سری تجهیزات و اجزای مشخص است که در زیر به توضیح آنها پرداخته‌ایم:

  • براکت ها: در این روش براکت های مختلفی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. هر کدام از این براکت ها روی دندان قرار میگیرند و باعث جایه‌جایی دندانها می‌شوند. در ادامه انواع براکت ها را توضیح می‌دهیم.
  • سیم‌های ارتودنسی: سیم ها، براکت ها را روی دندان به هم متصل می‌کنند.
  • بندها: حلقه‌های فلزی هستند که دور دندانهای آسیای بزرگ برای کمک به جابه‌جایی دندانها پیچیده می‌شود.
  • الاستیک ها: قلاب‌های فلزی هستند که به براکت ها متصل شده و از آنها برای بندهای پلاستیکی استفاده می‌شود.
  • لیگاچور: حلقه های کوچکی هستند که دور براکت ها قرار میگیرند تا به کمک آنها، سیم ارتودنسی به براکت متصل شود.

 

آشنایی با انواع ارتودنسی ثابت

در این قسمت قصد داریم با انواع دستگاه های ارتودنسی به روش ثابت آشنا شویم تا شما بتوانید بهترین و مناسب‌ترین گزینه را از بین آن‌ها برای دندان‌های خود انتخاب کنید. به صورت کلی دستگاه‌های مختلف و متعددی در این زمینه جود دارند که مزایا و معایب و ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. به چند نمونه از رایج‌ترین دستگاه‌ها در این قسمت اشاره می‌کنیم:

ارتودنسی سرامیکی

این روش نیز کاملا مشابه با روش فلزی است با این تفاوت که در آن از براکت‌های سرامیکی استفاده می‌شود. براکت‌های سرامیکی هم‌رنگ دندان‌ها هستند به همین دلیل جلوه بدی ایجاد نمی‌کند؛ به همین دلیل ارتودنسی سرامیکی نزد افراد محبوب است، چرا که به وضوح بر روی دندان‌ها قابل‌مشاهده نیستند.

ارتودنسی فلزی

قدیمی‌ترین و در عین حال شایع‌ترین روش و دستگاه ارتودنسی را می‌توان ارتودنسی فلزی دانست. در این روش متخصص ارتودنسی، براکت‌های فلزی را بر روی دندان‌ها نصب کرده تا از طریق آن‌ها نیروی موردنظر به دندان‌ها وارد شده تا در نهایت بعد از اتمام دوره، در موقعیت درست خود قرار بگیرند.

ارتودنسی ثابت فلزی

ارتودنسی دیمون

اگر بخواهیم یکی از جدیدترین انواع دستگاه‌های ارتودنسی ثابت را که امروزه به کار برده می‌شود معرفی کنیم، بدون شک باید به سراغ ارتودنسی دیمون برویم. براکت های دیمون، دارای سیستم خودکار باز و بسته شدن هستند و یک تکنولوژی کاملا پیشرفته در ساخت آن‌ها به کار برده شده است. وجود این سیستم پیشرفته باعث شده تا دفعات مراجعه به مطب در صورت استفاده از این دستگاه به مراتب کاهش پیدا کند.

همچنین در صورت استفاده از این دستگاه، دیگر نیازی به استفاده از براکت‌های ارتودنسی نبوده و به همین دلیل بهداشت دهان و دندان به میزان قابل‌توجهی، افزایش پیدا می‌کند. به صورت کلی هزینه این دستگاه به مراتب بیشتر از سایر مدل‌ها بوده، اما مزایای متعدد آن باعث شده تا تبدیل به یک انتخاب به صرفه و مناسب شود.

ارتودنسی لینگوال

بزرگسالانی که قصد ارتودنسی دندان‌های خود را دارند، اما از ظاهر براکت‌ها خوششان نمی‌آید، می‌توانند از دستگاه ارتودنسی لینگوال برای این کار استفاده کنند. در این روش براکت‌های فلزی ارتودنسی در پشت دندان‌ها قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل می‌توان این سبک را به نوعی ارتودنسی نامرئی به شمار آورد.

عملکرد این سبک از ارتودنسی کاملا مشابه با ارتودنسی فلزی است؛ اما نوع سیم‌پیچی و نحوه نصب آن‌ها تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. هزینه‌ این براکت، بالاتر از مدل‌های فلزی و یا سرامیکی بوده و علت این امر نیز روش دشوار و پیچیده اجرای آن است. به صورت کلی تنها حسنی که این روش برای فرد به دنبال دارد، مشخص نبودن براکت‌های نصب شده است.

 

تفاوت ارتودنسی ثابت با متحرک

به طور کلی روش درمان ارتودنسی در دو نوع ثابت و متحرک انجام می‌شود. همان‌طور که از عناوین این دو روش مشخص بوده، در روش ثابت از دستگاه‌ها و تجهیزات ثابت استفاده می‌شود که قابلیت بیرون آمدن از دندان را ندارند، اما در روش ارتودنسی متحرک، شرایط متفاوت و معکوس است. در این قصد داریم تا با تفاوت‌های این دو سبک درمان آشنا شویم.

ارتودنسی ثابت چیست

  • تجهیزات به کار برده در آن‌هاست: در ارتودنسی ثابت دو فک، از بریس دندان استفاده می‌شود که در تمام دوره درمان، باید بر روی سطح دندان متصل شده و به هیچ عنوان امکان جا به جایی آن‌ها وجود ندارد. از طرف دیگر، در روش ارتودنسی متحرک، معمولا از قالب‌های مخصوص استفاده می‌شود که برای هر بیمار منحصر به فرد هستند.این قالب‌ها قابلیت جا به جایی دارند و بیمار هر وقت که بخواهد می‌تواند آن‌ها را درآورده و مجددا بر روی دندان‌ها قرار دهد.
  • کاربرد هر روش: معمولا از ارتودنسی ثابت برای برطرف کردن مشکلات و ناهنجاری‌های متوسط تا شدید استفاده می‌شود. از طرف مقابل از روش ارتودنسی متحرک برای رفع مشکلات و نامنظمی‌های جزئی تا متوسط استفاده می‌شود؛ پس از همین‌جا می‌توانیم نتیجه بگیریم که روش ثابت، دارای تأثیرگذاری بیشتری در این زمینه است.

اهداف ارتودنسی ثابت

در این قسمت لازم است تا با اهداف این روش درمانی نیز آشنا شویم. به صورت کلی ارتودنسی ثابت با هدف حرکت دندان‌ها و اصلاح روابط دندان‌های هر دو فک فرد انجام می‌شود. در این روش درمانی معمولا درصد بالایی از نامرتبی‌های دندانی رفع می‌شوند تا فرد بتواند دندان‌هایی صاف و یکدست داشته باشد. اگر بخواهیم به صورت کلی اهداف ارتودنسی ثابت دو فک را توضیح دهیم، شامل موارد زیر می‌شود:

  1. تغییر موقعیت دندان‌ها برای هماهنگ و یکدست شدن آن‌ها
  2. تغییر موقعیت و رفع ناهنجاری‌های فک از طریق اعمال نیرو به عضلات و استخوان‌ها
  3. آماده‌سازی برای جراحی فک و صورت که برای افراد بالای ۱۸ سال انجام‌ می‌شود.

انواع ارتودنسی ثابت

روند درمان با براکت ثابت

مراحل درمان ارتودنسی نیز با توجه به نیاز هر فرد و مشکلات دندان، می‌تواند متفاوت باشد؛ اما به صورت کلی می‌توانیم مراحل زیر را برای ارتودنسی ثابت در نظر بگیریم.

  • انتخاب نوع درمان و نوع براکت با توجه به شرایط بیمار
  • پیش از نصب براکت، بررسی های لازم انجام می شود تا فضای لازم در بین دندانها برای جابه جایی وجود داشته باشد. اگر فضای کامل وجود نداشت، متخصص اقدام به کشیدن بعضی از دندانها می‌کند.
  • بعد از نصب بریس، بیمار باید در بازه های زمانی مشخص به متخصص مراجعه کند تا روند درمان زیر نظر گرفته شود و متخصص بریس ها را برای فشار بیشتر تنظیم کند. لازم از که پروسه مراجعه بیمار به صورت مرتب و دقیق انجام شود.
  • و مرحله آخر درمان، استفاده از ریتینر هاست. بعد از باز کردن براکت ها از ریتینرها برای ثابت ماندن شرایط استفاده می‌شود.

روند درمان ارتودنسی ثابت

طول دوره درمان با براکت ثابت چقدر است؟

یکی از سؤالاتی که برای اکثر افراد قبل از ارتودنسی به روش ثابت پیش می‌آید، طول دوره درمان است. در این زمینه باید بگوییم که طول دوره درمان کاملا به مشکلات دندان‌ها و ناهنجاری‌های موجود در فک و دندان فرد بستگی دارد. به همین دلیل نمی‌توان به صورت دقیق یک دوره مشخصی را در این زمینه اعلام کرد.

نحوه نگهداری و رعایت توصیه‌های ارتودنتیست نیز در این زمینه تأثیرگذار بوده و می‌تواند باعث کوتاه‌تر شدن دوره درمان شود. به صورت کلی دوره درمان ارتودنسی بین یک تا دو سال است. در برخی از مواقع مشکلات فک و دندان با این روش حل نشده و نیاز به جراحی فک وجود دارد که می‌تواند باعث طولانی‌تر شدن دوره درمان شود.

 

ارتودنسی ثابت برای چه کسانی مناسب است؟

برای اینکه بتوانیم به این سؤال پاسخ مناسبی بدهیم، باید بدانیم که ارتودنسی ثابت می‌تواند چه مشکلات و ناهنجاری‌هایی را برطرف کند. از همین رو در این بخش به مشکلات اصلاح‌شده توسط این روش درمانی می‌پردازیم. به صورت کلی افرادی که دهان و یا دندان‌های خود این مشکلات را دارند، می‌توانند از این روش درمانی برای اصلاح مشکلات بهره ببرند.

  • وجود فاصله در دندان‌های بالا و پایین هنگام بستن دهان
  • وجود ناهنجاری‌ها، انحرافات و مشکلات اسکلتی خفیف تا متوسط
  • کج بودن دندان‌ها
  • اصلاح چرخش دندان‌ها
  • اصلاح جلو زدگی یا عقب زدگی دندان‌ها
  • ازدحام و شلوغی دندان‌ها

معایب ارتودنسی ثابت

 

ارتودنسی ثابت مناسب چه کسانی نیست؟

برخی از افراد نیز کاندید مناسبی برای ارتودنسی به روش ثابت به شمار نمی‌روند. در این بخش با این موارد آشنا میشیم. چنانچه شما نیز در این دسته‌بندی از افراد قرار دارید، بهتر است برای ارتودنسی دندان‌های خود اقدام نکنید. در طول درمان ارتودنسی، لازم است که توجه ویژه‌ای بهداشت دهان و دندان خود داشته باشید. در این برهه، رعایت بهداشت دشوارتر بوده و سخت‌تر خواهد شد؛ پس اگر توانایی این کار را ندارید، اصلا برای ارتودنسی دندان‌های خود اقدام نکنید.

درمان ارتودنسی در دسته درمان‌های طولانی‌مدت قرار می‌گیرد، چنانچه صبر کافی برای دریافت نتیجه ندارید، توصیه می‌کنیم که از این روش برای منظم کردن دندان‌های خود استفاده نکنید. افرادی که مبتلا به بیماری لثه و یا بافت نرم اطراف دندان هستند نیز گزینه خوبی برای ارتودنسی ثابت دندان به شمار نمی‌روند. چنین افرادی باید ابتدا برای درمان بیماری خود اقدام کرده و سپس به سراغ ارتودنسی دندان بروند.

از دیگر افرادی که نمی‌توانند برای ارتودنسی اقدام کنند می‌توانیم به کسانی که مشکلاتی از قبیل پوسیدگی لثه، از بین رفتن ریشه دندان، اعتیاد به سیگار و … دارند نیز اشاره کنیم. ارتودنسی یک روش درمانی گران‌قیمت محسوب می‌شود، چنانچه از نظر اقتصادی نیز شرایط این کار را ندارید، بهتر است به سراغ این روش نروید.

ارتودنسی ثابت دو فک

در این بخش نیز قصد داریم تا با انواع ارتودنسی ثابت با توجه به فک آشنا شویم. به صورت کلی ارتودنسی ثابت برای دو فک یا فک بالا انجام می‌شود و بعضی افراد به دنبال انجام ارتودنسی برای یک فک هستند. تشخیص این مورد باید توسط عکس‌های رادیولوژی انجام شود. چنانچه ناهماهنگی و بی‌نظمی شدیدتر باشد و فک شما نیز درگیر این بی‌نظمی باشد، نیاز به ارتودنسی ثابت دو فک وجود داشته و باید برای این کار اقدام کنید.

در برخی از مواقع نیز دیده‌ایم که بی‌نظمی‌ها کمتر هستند و می‌توان با ارتودنسی یک فک، به رفع آن‌ها پرداخت. ارتودنسی ثابت دو فک، معمولا برای عقب و یا جلو بودن فک بالا یا پایین مورداستفاده قرار گرفته و باعث می‌شود تا پس از اتمام طول درمان، دندان‌هایی کاملا در یک راستا و فک‌هایی هماهنگ داشته باشید.

 

مزایای ارتودنسی به روش ثابت

در این قسمت، قصد داریم تا شما را با مزایای درمان با براکت ثابت آشنا کنیم:

مناسب برای کودکان و نوجوانان

ارتودنسی ثابت دو فک را می‌توان بهترین روش برای منظم و یکدست کردن دندان‌های کودکان و نوجوانان دانست. در واقع این روش برای ارتودنسی کودکان می‌تواند تأثیر فوق‌العاده‌ای به دنبال داشته باشد و در کوتاه‌مدت باعث بهبود ویژگی‌های ظاهری دندان‌ شود.

 

تنوع براکت‌ها

تنوع در دستگاه‌های به کاربرده شده برای این نوع از ارتودنسی نیز از دیگر مزایای آن به شمار می‌روند. در بخش‌های قبلی به صورت کامل با ویژگی‌های هرکدام از این دستگاه‌ها آشنا شدیم. شما می‌توانید بسته به ویژگی‌های و مشکلات دندان‌ها و فک خود و همچنین بودجه‌ای که در دسترس دارید، نوع مناسبی را برای خود انتخاب کنید.

 

تاثیرگذاری فوق‌العاده

از دیگر مزایا و فواید این روش می‌توان به تأثیرگذاری فوق‌العاده بالای آن اشاره کنیم. استفاده از این نوع ارتودنسی می‌تواند باعث از بین رفتن نواقص و مشکلات جدی و شدید در دندان‌ها و فک‌های بالا یا پایین شود؛ به همین دلیل انتخاب مناسبی برای افرادی است که ناهنجاری‌های متعددی در دندان‌های خود دارند.

 

کم بودن طول درمان

طول درمان این روش نسبت به ارتودنسی متحرک کمتر بود و فرد می‌تواند در مدت‌زمان کمتری به دندان‌های خود نظم بدهد. از آنجایی که این نوع درمان توسط براکت های ثابت انجام میشود و امکان خارج کردن آن از دهان وجود ندارد، می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای افراد فراموش‌کار باشد. فراموش کردن این نوع ارتودنسی به هیچ عنوان وجود ندارد؛ چراکه همواره درون دهان قرار داشته و به هیچ عنوان از آن خارج نمی‌شود.

 

مزایای ارتودنسی ثابت

 

معایب ارتودنسی ثابت چیست؟

بدیهی است که این نوع روش مانند سایر روش‌های درمانی در انواع شاخه‌های پزشکی، در کنار مزایای خود، معایب و عوارضی نیز به دنبال دارد. توصیه میکینم قبل از اینکه تصمیم نهایی برای درمان را بگیرید، ابتدا با معایب ارتودنسی ثابت نیز آشنا شده و سپس اقدامات لازم را انجام دهید.

 

مشخص بودن براکت‌ها

براکت‌های فلزی استفاده‌شده در این روش قابل‌مشاهده هستند و می‌توانند در طول درمان، زیبایی لبخند و دندان‌های شما را زیر سؤال ببرند. برای جلوگیری از این حالت می‌توانید از براکت‌های سرامیکی استفاده کنید که کمتر قابل‌مشاهده هستند.

 

دشوار بودن تمیز کردن دندان

تمیز کردن دندان‌ها و رعایت بهداشت دهان و دندان در دوره درمان ارتودنسی ثابت بسیار دشوار و زمان‌بر است. در بسیاری از موارد بعد از اتمام دوره درمان، دندان‌ها نیاز به جرم‌گیری و بلیچینگ پیدا می‌کنند که شما باید برای تمیزی آن‌ها این کار را انجام دهید. در برخی از مواقع امکان لکه‌دار و زرد شدن دندان‌ها در طول درمان نیز وجود دارد که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 

ایجاد اختلال در تکلم

از دیگر معایبی که ارتودنسی ثابت در اکثر مواقع به دنبال دارد، می‌توان به اشکال و اختلال در تکلم اشاره کرد که برای برخی از افراد می‌تواند اذیت کننده باشد.

 

بهترین نوع ارتودنسی ثابت

هر روزه ابزار و تجهیزات جدیدی در شاخه‌های مختلف دندانپزشکی ارائه می‌شود که باعث شده تا روندهای درمانی در این زمینه، به مراتب راحت‌تر از قبل طی شوند. دستگاه ارتودنسی دیمون نیز یکی از ابزارهای جدید و پیشرفته در این زمینه است که به تازگی ارائه شده مورداستفاده قرار گرفته است. همان‌طور که در قسمت قبلی نیز تا حدی با این نوع ارتودنسی آشنا شدیم، دانستیم که استفاده از آن باعث شده تا دفعات مراجعه به پزشک به مراتب کمتر از قبل شود. این مدل از ارتودنسی قیمت بالاتری نسبت به سایرین دارد؛ اما مزایای متعدد آن می‌توانند جبران این اختلاف قیمت را بکنند.

 

بهترین زمان برای ارتودنسی به روش ثابت

طبق تجربه و تحقیقات انجام‌شده در این زمینه، می‌توانیم ادعا کنیم که بهترین زمان‌بری ارتودنسی دندان، کودکی و سنین پایین‌تر است. معمولا رفع عیوب و ناهنجاری‌ها در کودکی، به مدت‌زمان کمتری نیاز داشته و سریع‌تر رفع می‌شوند. پس اگر تمایل دارید که در کوتاه‌مدت به دندان‌های دلخواه خود برسید، توصیه می‌کنیم که در کودکی برای این کار اقدام کنید.

با بالا رفتن سن، احتمال تشدید این ناهنجاری‌ها نیز وجود دارد؛ به همین دلیل درمان آن‌ها نیز زمان زیادی احتیاج خواهد داشت. پس توصیه می‌کنیم که از زمان کودکی به صورت منظم به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز بتوانید اقدامات لازم را به موقع برای داشتن یک خط لبخند زیبا و دندان‌های یکدست، انجام دهید.

ارتودنسی ثابت دندان

نکات مهم در درمان این نوع ارتودنسی

برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را از ارتودنسی دندان‌های خود دریافت کنید، لازم است تا با مهم‌ترین نکات در این زمینه آشنا شوید.

 

نیاز به شستن دندان‌ها پس از هر بار خوردن و آشامیدن

زمانی که براکت‌های ثابت بر روی دندان‌های شما نصب می‌شود، باید بعد از هر بار مصرف نوشیدنی و یا خوراکی، دهان و دندان خود را با آب شست‌وشو دهید. مسواک زدن در این حالت بسیار دشوار است؛ به همین دلیل شما باید زمان به مراتب بیشتری را برای نظافت دندان‌ها خود در این دوره اختصاص دهید.

درگیر شدن تمامی دندان‌ها

یکی از نکات مهمی که در این زمینه وجود دارد و باید نسبت به آن آگاهی داشته باشید، این است که تفاوتی ندارد شما چند دندان کج دارید. حتی با داشتن تنها یک دندان کج، بازهم تمام دندان‌ها باید درگیر براکت‌های ارتودنسی شوند.

ایجاد درد

از دیگر نکاتی که لازم است نسبت به آن آگاهی کافی داشته باشید، مربوط به درد شدید و ناراحتی در این دوره است. میزان آستانه درد برای افراد مختلف، متفاوت است، اما لازم است بدانید که درد خفیف در این دوره کاملا طبیعی بوده و جای هیچ‌گونه نگرانی نخواهد بود.

با گذشت زمان به فشاری که به دندانها وارد می‌شود عادت خواهید کرد و این درد به صورت کامل از بین می‌رود. در برخی از مواقع به وجود آمدن زخم در اطراف دهان و لثه‌ها نیز طبیعی بوده و احتیاج به پیگیری ندارد.

نبود محدودیت سنی

نکته مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد، عدم محدودیت سنی برای ارتودنسی است. به صورت کلی، شما در هر دوره‌ای که بخواهید می‌توانید این کار را انجام دهید، اما باید بدانید که در کودکی و نوجوانی، تأثیر آن بیشتر خواهد بود. طول درمان و هزینه ارتودنسی برای همه افراد یکسان نبوده و بسته به مشکلات آن‌ها، با یکدیگر متفاوت است، پس هزینه و مدت درمان خود را با اطرافیانتان مقایسه نکنید.(نکات مربوط به بهترین سن برای ارتودنسی)

مزایای ارتودنسی ثابت

 

مراقبت‌های بعد از ارتودنسی ثابت

برای کسب بهترین نتیجه از ارتودنسی دندان، لازم است تا مراقبت‌های بعد از آن را دقیقا مطابق با توصیه‌های متخصص ارتودنسی، انجام دهید. این کار باعث می‌شود تا دندان‌های شما در وضعیت خوبی قرار گرفته و هیچ آسیبی به آن‌ها وارد نشود. در واقع کسب نتیجه مطلوب از ارتودنسی دندان، در گرو همکاری فرد با دندان‌پزشک است؛ پس حتما این مراقبت‌ها را جدی بگیرید. این مراقبت‌های بعد از ارتودنسی به شرح زیر هستند.

  • مراجعه مرتب و منظم به متخصص ارتودنسی
  • مصرف غذاهای نرم به خصوص تا چند روز بعد از نصب براکت ها
  • عدم خوردن غذاهای رنگی در روزهای اول مانند سس، قهوه، نوشابه، سبزی و …
  • پرهیز از خوردن غذاهای چسبنده و سفت مانند آدامس، ته‌دیگ، تافی و گز
  • پرهیز از شکستن تنقلات مانند تخمه و …
  • استفاده از مسواک‌های مخصوص بعد از هر وعده غذایی برای جلوگیری از بو گرفتن دهان

مراحل ارتودنسی ثابت به چه صورت است؟

اگر بخواهید از ارتودنسی ثابت استفاده کنید، ترتیب و مراحل انجام آن به صورت زیر است:

۱. مراجعه به متخصص

در جريان اولين ويزيت، دکتر خدیوی نکاتي را در مورد وضعیت دهان، دندان و نوع درمان مناسب شما بیان می‌کند. در این پروسه، پزشک تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا مشکل را بدون نياز به کشيدن دندان‌ها درمان نمايد. اما اگر به هر دليلي لازم به این کار باشد، پزشک در همان جلسه مشاوره اوليه، تمامي دلايل را با شما در ميان مي‌گذارد. معمولاً کشيدن دندان‌ها قبل از آنکه پزشک بريس ارتودنسي شما را نصب کند، انجام مي‌شود.

۲. نصب بریس‌های ثابت

در اين جلسه، براکت‌های ثابت در داخل دهان شما قرار داده مي‌شوند و به پايه‌هايي که قبلاً روي سطح دندان‌ها در فک بالا و پايين قرار داده شده است، متصل مي‌شوند و تا پايان دوره درمان به همين حالت باقي خواهد ماند. اين بريس‌ها در اوايل دوره درمان به صورت برآمدگي‌هايي در زير لب‌ها و گونه شما احساس مي‌شود، اما خيلي زود به آنها عادت مي‌کنيد و اين احساس شما برطرف خواهد شد.

۳. مراجعه به مطب برای تنظیم بریس‌ها

در طول دوره درمان، معمولاً بريس‌ها هر ۶ تا ۱۰ هفته يک بار تنظيم مي‌شوند. نکته مهمي که شما بايد در اين مورد رعايت کنيد آن است که حتماً به موقع براي تنظيم بريس‌ها مراجعه کنيد تا مطمئن باشيد که درمان ارتودنسي شما با حداکثر کارآيي ممکن در حال پيشرفت است.

۴.برداشتن بريس‌هاي ثابت

در پایان دوره درمان، بریس ها از روی دندان برداشته می‌شوند. سپس دندان‌ها تميز مي‌شود تا در صورتي که بقايای چسب بر روي سطح آنها باقی مانده است، برطرف شود. سپس نگهدارنده‌ها (يا ريتينرها) که به صورت اختصاصي براي هر بيمار طراحي و ساخته شده است، طبق دستور پزشک بر روي دندان‌ها گذاشته مي‌شود.

۵. استفاده از ریتینرها

هنگامی که دوره درمان کامل شد، بریس‌ها برداشته می‌شوند و نگهدارنده‌ها به جای آنها نصب می‌شود. نگهدارنده‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دندان‌ها را در وضعیت مرتب و اصلاح شده خود نگهدارند تا استخوان و بافت‌های نرم حمایت کننده از آن با وضعیت جدید دندان تطابق پیدا کند. این نگهدارنده‌ها در ابتدا به صورت ۲۴ ساعته باید در دهان قرار داشته باشند، اما به مرور زمان این مدت کوتاه‌تر می‌شود و فقط شب‌ها گذاشته می‌شود. دوره زمانی استفاده از نگهدارنده‌ها نیز حداقل ۱۲ ماه می‌باشد.

 

هزینه ارتودنسی ثابت چقدر است؟

هزینه ارتودنسی تا حد زیادی بسته به نوع ارتودنسی است که شما انتخاب می‌کنید. به صورت کلی ارتودنسی فلزی کمترین قیمت را در این زمینه داشته و شما با استفاده از آن، می‌توانید تا حد زیادی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. از طرف دیگر ارتودنسی‌های دیمون و نامرئی، به دلیل دشواری‌های متعدد در اجرا، هزینه به مراتب بالاتری نیز به دنبال دارند. چنانچه نامنظمی‌های موجود در دندان‌های شما نیز به گونه‌ای باشد که باعث به وجود آمدن اختلال در عملکرد متخصص شود نیز احتمال افزایش هزینه برایتان وجود دارد.

 

سؤالات متداول

  • آیا ارتودنسی دندان باعث ضعیف شدن آن‌ها می‌شود؟

خیر هیچ‌کدام از انواع دستگاه‌های ارتودنسی دندان، در صورت نصب درست و اصولی به دندان‌های شما آسیب نرسانده و باعث ضعف آن‌ها نخواهند شد.

  • آیا ارتودنسی ثابت دندان می‌تواند باعث صاف شدن دائمی دندان‌ها شود؟

ارتودنسی ثابت می‌تواند نامنظمی‌های موجود در دندان‌ها را تا حد زیادی از بین برده و باعث یکدست شدن دندان‌های شما شود. بعد از اتمام دوره و در طولانی‌مدت، ممکن است مجددا دندان‌های شما کمی کج شوند، اما با استفاده درست از نگه‌دارنده ارتودنسی، می‌توانید از بروز این حالت جلوگیری کنید.

  • آیا ارتودنسی ثابت درد دارد؟

برای از بین بردن مشکلات دندان‌ها و یکدست کردنشان، باید به آن‌ها فشار وارد شود. بدیهی است که وارد شدن این فشار با درد همراه بوده، پس ممکن است شما در طول دوره درمان احساس درد داشته باشید. این میزان درد خفیف بوده و امکان کنترل کردن آن با مسکن نیز وجود دارد.

  • تا چه زمانی باید از نگه‌دارنده ارتودنسی استفاده کرد؟

مدت‌زمان استفاده از ریتینر بستگی به سن فرد و همچنین میزان نامنظمی‌های دندان‌های او دارد؛ اما به صورت کلی می‌توان گفت بین یکتا سه سال باید از این محصول استفاده نمود.

 

جمع‌بندی

یکی از شایع‌ترین درمان‌های زیبایی که بر روی دندان‌ها انجام می‌شود، ارتودنسی ثابت دندان است.این روش دارای انواع مختلفی است، به همین دلیل  در قسمت‌های قبلی با انواع دستگاه های ارتودنسی ثابت آشنا شدیم تا شما بتوانید انتخاب مناسبی از میان آن‌ها داشته باشید. در این مقاله هرآن چه که مربوط به ارتودنسی ثابت دندان است، از مزایا و معایب آن گرفته تا مراقبت‌های بعد از ارتودنسی و … را توضیح دادیم تا شما بتوانید اطلاعات جامع و کاملی در این زمینه به دست آورید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *