ایا سیگار برای ارتودنسی مضر است

سیگار و ارتودنسی: آیا سیگار بر درمان ارتودنسی تاثیر میگذارد؟

برای بسیاری از افراد سؤال است که ایا سیگار برای ارتودنسی مضر است؟ به صورت کلی سیگار کشیدن و مصرف دخانیات، برای تمام قسمت‌های بدن مضر بوده و می‌تواند تأثیرات بدی به دنبال داشته باشد. یکی از بزرگ‌ترین تأثیرات منفی مصرف سیگار بر روی دندان‌ها و به صورت کلی بافت‌های مختلف داخل دهان است.

مصرف دخانیات می‌تواند روند درمان‌های دندانپزشکی را طولانی‌تر کرده و هزینه‌های مصرفی شما در این راستا را افزایش دهد. در ادامه قصد داریم تا به تاثیر سیگار و قلیان بر ارتودنسی بپردازیم تا آگاهی شما نسبت به این موضوع فزایش پیدا کند.

 

تأثیر دخانیات بر روی ارتودنسی

امروزه تحقیقات گسترده و متعددی درباره تأثیر دخانیات بر روی ارتودنسی انجام شده است که باید درباره آن‌ها اطلاع داشته باشید. بر اساس نتیجه تحقیقات انجام شده، می‌توانیم بگوییم که استفاده از سیگار و قلیون برای ارتودنسی ضرر داشته و این موضوع غیرقابل کتمان است. توتون و تنباکوی موجود در سیگار و قلیان حاوی مقداری نیکوتین هستند که می‌تواند بر روی براکت‌ها و سایر تجهیزات ارتودنسی لکه‌های مختلف به وجود آورد. تأثیر دخانیات بر ارتودنسی در مدل‌هایی سرامیکی یا نامرئی بیشتر مشخص است.

 

قلیون برای ارتودنسی ضرر دارد

 

در برخی از مواقع ممکن است مصرف سیگار و قلیان در روند عملکرد و تأثیرگذاری تجهیزات ارتودنسی نیز تأثیر گذاشته و باعث مختلف شدن آن‌ها شود. از این رو توانایی دستگاه‌های ارتودنسی جهت حرکت دادن و صاف کردن دندان‌ها مختل خواهد شد. پس می‌توانیم بگوییم که ضررهای سیگار برایی ارتودنسی از دو جهت زیبایی و روند درمان بوده که باید بتوانید از آن جلوگیری کنید. تأثیر دخانیات روی ارتودنسی شامل موارد مختلف و متعددی می‌شود که لازم است تا با آن‌ها آشنا شوید.

 

اثر دخانیات بر دهان

در پاسخ به پرسش ایا سیگار برای ارتودنسی مضر است، باید به بررسی ضررهای این موضوع بر روی دهان بپردازیم. بافت داخلی دهان از بافت نرم، استخوان، دندان‌ها و … تشکیل شده است. یکی از بافتهای نرم مربوط به بافت داخل دهان بوده که شدیدا آسیب‌پذیر است. سیگار کشیدن در زمان ارتودنسی می‌تواند بیشتر از مواقع عادی بر روی سلامت بافت داخل دهان تاثیر گذاشته و باعث به وجود آمدن آسیب‌های مختلف در آن شود.

 

ضررهای سیگار برای ارتودنسی

 

اثر دخانیات بر روی لثه

لثه‌ها نیز در شرایط مختلف ممکن است آسیب‌دیده و با بیماری‌های مختلفی درگیر شوند. سیگار بعد از ارتودنسی می‌تواند باعث التهاب لثه، عفونت لثه و درگیری با بیماری‌های مختلف در این زمینه شود. التهاب لثه می‌تواند تا حد زیادی مشکل‌ساز شده و به سایر بافت‌های دهانی نیز سرایت کند. از همین رو در پاسخ به سؤال ایا سیگار برای ارتودنسی مضر است، باید بگوییم بله این موضوع ضررهای زیادی را به دنبال داشته و توصیه می‌کنیم حتما از آن خودداری کنید.

 

ترشح اسید

یکی دیگر از اثرات سیگار کشیدن در زمان ارتودنسی دندان، مربوط به ترشح اسید است. می‌دانیم که اسید یک ماده خورنده بوده و در طولانی‌مدت می‌تواند باعث به وجود آمدن اثرات بسیار بدی بر روی دندان‌ها شود. سیگار و قلیان باعث کاهش ترشح بزاق شده خشکی دندان نیز به مرور خرابی دندان‌ها به دنبال خواهد داشت. اسید یکی از ماده‌های موجود در دود و نیکوتین سیگار و قلیان بوده که باعث بروز این حالت در دهان و دندان فرد می‌شود.

 

اهمیت حفظ سلامت دهان و دندان در طول ارتودنسی

در زمان ارتودنسی دندان‌ها، شما باید اهمیت به مراتب بیشتری به سلامت و بهداشت دندان‌ها خود بدهید. در صورتی که براکتهای ارتودنسی در دهان شما وجود نداشته باشند، می‌توانید به راحتی از طریق مسواک زدن و پرهیز ز غذاهای مضر، مراقبت‌های دندانی خود را انجام دهید. در حالی که با وجود تجهیزات و براکت‌های ارتودنسی، همه مراقبت‌ها سخت‌تر می‌شوند و باید مطابق با اصول خاصی انجام شوند. از این رو حفظ سلامت دهان و دندان در این دوره از اهمیت زیادی برخوردار بوده و عدم توجه به این موضوع می‌تواند باعث پوسیدگی و یا خرابی دندان‌ها شود.

 

ایا سیگار برای ارتودنسی مضر است

اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم، ارتودنسی می‌تواند زحمات شما را در روند ارتودنسی دندان چندین برابر کند. نیکوتین موجود در سیگار، مواد و سموم شیمیایی مختلف و متعددی به همراه دارد که می‌تواند باعث وارد شدن آسیب‌های مختلف به لثه و دندان‌ها شما شود. پس اگر عادت به کشیدن سیگار دارید، توصیه می‌کنیم در ابتدا این عادت خود را ترک کرده و سپس اقدام به ارتودنسی دندان‌های خود بکنید. از تأثیر دخانیات بر ارتودنسی می‌توانیم به خشک شدن بزاق دهان، زرد شدن دندان‌ها، به وجود آمدن لبه بر روی دندان‌ها و … اشاره کنیم.

 

سیگار کشیدن در زمان ارتودنسی

 

افزایش باکتری‌ها

یکی از شرایطی که برای اثرگذاری هرچه بیشتر بریس های ارتودنسی باید برقرار باشد، عدم وجود هرگونه باکتری در بافت دندان، لثه و استخوان است. این حالت باعث می‌شود تا اثرگذاری ارتودنسی نیز به مراتب افزایش پیدا کند. اینکه ایا سیگار برای ارتودنسی مضر است یا خیر، در همین راستا موردبررسی قرار می‌گیرد. استفاده از سیگار می‌تواند تعداد باکتری‌ها و میزان فعالیت آن‌ها را افزایش داده و احتمال بیماری‌های لثه را نیز بیشتر کند.

 

اختلال در روند درمان

تأثیر مضر دیگری که استفاده از سیگار در زمان ارتودنسی به دنبال دار‌د، به وجود آمدن اختلال در رند درمان است. این موضوع می‌تواند باعث به وجود آمدن دردسرهای بیشتر و افزایش هزینه‌های مربوط به ارتودنسی شود. به صورت کلی معمولا افرادی که سیگار می‌کشند، نیاز به مدت زمان دررمان بیشتری دارند تا نتیجه مطلوبی از ارتودنسی دندان‌های خود بگیرند.

 

افزایش درد

یکی دیگر از تأثیرات مخرب سیگار کشیدن بر روی ارتودنسی، افزایش درد است. میزان درد‌ ارتودنسی در افرادی که سلامتی دهان و دندان آن‌ها میزان خوب و مطلوبی دارد، به مراتب کمتر از سایر افراد است. از طرف مقابل افرادی که سیگار می‌کشند معمولا میزان درد بیشتری خواهند داشت. سیگار کشیدن می‌تواند باعث بروز آسیب‌های مختلف به سلامتی دندان‌ها و بافت لثه می‌شود و همین حالت می‌تواند میزان درد واردشده در روند ارتودنسی نیز افزایش پیدا کند.

 

تاثیر دخانیات بر ارتودنسی

 

پوسیدگی دندان

یکی دیگر از ضررهای سیگار برای ارتودنسی که باید به آن پرداخته شود، آسیب‌های واردشده بر دندان است. میدانیم که قسمت‌های آسیب‌پذیر بوده و در مواقع مختلف به دلایل گوناگون، می‌تواند پوسیده شده و یا دچار خرابی‌های گوناگون شود. دود سیگار یکی از عوامل مؤثر در این زمینه بوده که دندان‌ها را در وضعیت بدی قرار می‌دهد. پوسیدگی دندان در طول ارتودنسی مشکل بزرگی محسوب می‌شود و می‌تواند در روند درمان شما، چالش‌برانگیز باشد.

 

ایجاد حفره بر روی دندان

از دیگر ضررهای سیگار برای ارتودنسی باید به ایجاد حفره بر روی دندان اشاره کنیم. به وجود آمدن حفره نیز یکی دیگر از این مشکلات بوده که علاوه بر دردناک بودن، می‌تواند در روند درمان نیز تأثیر بگذارد. برای جلوگیری از بروز این مشکلات، توصیه می‌کنیم که سیگار بعد از ارتودنسی را به صورت کلی کنار بگذارید تا اینکه دروند درمان شما به صورت کامل طی شده دندان‌ها در وضعیت مناسبی قرار بگیرند.

 

ایجاد لکه بر روی دندان‌ها

سیگار کشیدن در زمان ارتودنسی مشکلات و ضررهای مختلفی به دنبال دارد که یکی از آن‌ها به وجود آمدن لکه بر روی دندان‌ها و یا بریس‌ها و تجهیزات ارتودنسی است. دود سیگار به تنهایی باعث زرد شدن و لکه گرفتن دندان‌ها می‌شود و نیاز به تمیز کردن بسیار زیادی دارد. از آنجایی که رعایت بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی با مشکلات زیادی همراه است، همین موضوع باعث می‌شود تا لکه‌هایی از این دست بر روی دندان‌ها به وجود آیند. پس می‌توانیم یک علت زرد شدن دندان در این دوره را سیگار و دخانیات بدانیم.

 

سیگار بعد از ارتودنسی

 

نیاز به شست‌وشوی بیشتر

میدانیم که در طول ارتودنسی شما باید حتما بعد از هر وعده غذایی دهان و دندان‌های خود را به بهترین نحو ممکن بشورید تا تمام آلودگی‌های آن‌ها از بین برود. با مصرف سیگار در این دوره شما نیاز به شست‌وشوی به مراتب بیشتری خواهید داشت تا دندان‌ها در وضعیت بهتر و تمیزتری قرار بگیرند. در این حالت معمولا پاک کردن آلودگی‌های ناشی از دود سیگار از روی دندان‌ها سخت‌تر بوده و شما باید زمان به مراتب بیشتری را برای آن اختصاص دهید.

 

قلیون برای ارتودنسی ضرر دارد

همان‌طور که شاره کردیم، نیکوتین ماده مخرب ارتودنسی بوده که می‌تواند تأثیرات فوق‌العاده بدی به دنبال داشته باشد. این ماده در تنباکوی قلیان نیز وجود دارد. پس می‌توانیم بگوییم که علاوه بر سیگار، قلیون برای ارتودنسی ضرر داشته و می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات مختلفی در این راستا بشود. قلیان کشیدن در طول ارتودنسی نیز می‌تواند بر روی روند درمان تأثیر گذاشته و روند جابه جا شدن دندان‌ها را به مراتب کندتر از حد معمول بکند. از دیگر تأثیر دخانیات بر ارتودنسی و کشیدن قلیان در این دوره می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • افزایش طول درمان
  • پوسیدگی دندان‌ها
  • زرد شدن دندان‌ها

بر همین اساس می‌توانیم نتیجه بگیریم که قلیون برای ارتودنسی ضرر داشته و پاسخ به سؤال بعد از ارتودنسی می توان سیگار و قلیان کشید، به صورت کامل منفی است.

 

نکات مهم در حفظ سلامت دندان‌ها در حین ارتودنسی

برای اینکه بتوانید به نتیجه مطلوبی از درمان ارتودنسی دست پیدا کنید، لازم است تا نکات مهمی را رعایت کرده و در راستای حفظ سلامت دندان‌ها در این دوران کوشا باشید. توجه به این نکات می‌تواند روند ارتودنسی را تا حد زیادی تسریع کرده و از وارد شدن آسیب‌های مختلف و متعدد به دندان‌ها تا حد زیادی جلوگیری کند. در این قسمت با چند نمونه از مهم‌ترین نکات در این راستا آشنا می‌شویم تا شما بتوانید از طریق توجه به آن‌ها، در ازای هزینه ارتودنسی، به نتیجه مطلوب و دلخواهی دست پیدا کنید.

  • استفاده از مسواک بین‌دندانی
  • استفاده از نخ دندان
  • استفاده از دهان‌شویه
  • تمیز کردن بخش‌های متحرک ارتودنسی به صورت کامل
  • داشتن رژیم غذایی مناسب در طول ارتودنسی
  • پرهیز از قلیان و سیگار بعد از ارتودنسی
  • استفاده از خمیر ندان مناسب ارتودنسی
  • مراجعه به مطب ارتودنتیست برای چکاپ های دوره‌ای

 

تاثیر سیگار و قلیان بر ارتودنسی

 

فرقی نمی‌کند که شما از ارتودنسی ثابت و یا متحرک برای نظم دهی بیشتر دندان‌های خود استفاده کنید، در هر دو حالت باید مراقبت های ارتودنسی را به صورت کامل انجام دهید تا بتوانید به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنید. سیگار کشیدن در زمان ارتودنسی یکی از نکات منفی و ممنوع بوده که حتما باید به آن توجه داشته باشید. به صورت کلی تاثیر سیگار و قلیان بر ارتودنسی جبران نشدنی بوده و می‌تواند باعث هدر رفتن هزینه ارتودنسی دندان‌هایی شما به صورت کامل شوند.

 

سخن پایانی

ارتودنسی ثابت و یا متحرک از محبوب‌ترین روش‌ها برای از بین بردن ناهنجاری‌های دندانی محسوب می‌شوند که شما می‌توانید انجام دهید. نگهداری از دندان‌ها در دوران ارتودنسی با مشکلاتی همراه است که باید به صورت کامل درباره آن‌ها آگهی داشته باشید. یکی از سؤالاتی که معمولا در این دوره برای افراد پیش می‌آید، این است که بعد از ارتودنسی می توان سیگار و قلیان کشید؟ تأثیر دخانیات برای ارتودنسی کاملا منفی بوده و می‌تواند باعث وارد شدن آسیب‌های مختلف بر دندان‌ها، لثه و بافت دندانی و همچنین طولانی شدن روند درمانی ارتودنسی می‌شود. سیگار کشیدن در زمان ارتودنسی یکی از ممنوعات بوده که لازم است حتما به آن پایبند باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *