بعد از ارتودنسی چگونه مسواک بزنیم

بعد از ارتودنسی چگونه مسواک بزنیم؟

یکی از چالش هایی که افراد بعد از ارتودنسی با آن روبرو می‌شوند، طرز مسواک زدن ارتودنسی است، رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن اصولی دندانها در این برهه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و شما به هیچ عنوان نباید از این موضوع به سادگی عبور کنید. مسواک زدن در دوران ارتودنسی اصول و قواعد مخصوص به خود را داشته و با دشواری‌هایی در این زمینه همراه است. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه مسواک زدن ارتودنسی را به شما آموزش دهیم.

 

مسواک نزدن اصولی ارتودنسی چه پیامدهایی دارد؟

همان‌طور که اشاره کردیم رعایت بهداشت در این برهه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می‌تواند بر روی نتیجه ارتودنسی دندان‌های شما نیز تأثیر بگذارد. عدم رعایت بهداشت دهان نیز عواقبی به دنبال دارد که لازم است نسبت به آن‌ها آگاه باشید. در این راستا در این بخش قصد داریم تا به بررسی چند مورد از اصلی‌ترین عواقب این موضوع بپردازیم.

 

پوسیدگی دندان‌ها

می‌دانیم که ارتودنسی یک درمان طولانی‌مدت محسوب می‌شود. براکت‌های ارتودنسی شاید ماه‌ها در دهان شما باقی بمانند. اگر ندانیم که بعد از ارتودنسی چگونه مسواک بزنیم، قطعا شاهد تاثیرات مخربی خواهیم بود که یکی از آن‌ها پوسیدگی دندان است. باقی ماندن مواد غذایی در بین دندان‌ها می‌تواند باعث پوسیدگی و از بین رفتن صدف یا عصب دندان‌های شما شود. از همین رو توصیه می‌کنیم که بعد هر وعده غذایی حتما دهان و دندان‌های خود را شسته و از مسواک و نخ دندان در این زمینه استفاده کنید.

 

درگیری با معایب شدید ارتودنسی

به صورت کلی ارتودنسی نیز مانند سایر روش‌های درمانی، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. در صورتی که شما در طول درمان به توصیه‌های بهداشتی عمل نکنید، معایب آن با شدت بیشتر از حالت طبیعی شما را درگیر می‌کنند. پس اگر می‌خواهید این معایب را به حداقل برسانید، به توصیه‌های متخصص ارتودنسی خود عمل کرده و به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت زیادی قائل شوید.

 

چگونه دندان ارتودنسی را مسواک بزنیم

 

عدم دریافت نتیجه مطلوب

رعایت بهداشت و مسواک زدن در دوران ارتودنسی، به صورت مستقیم با نتیجه درمان در ارتباط است. چنانچه شما مسواک زدن ارتودنسی را جدی نگرفته و به آن عمل نکنید، نمی‌توانید انتظار نتیجه مطلوب از دوره درمان خود داشته باشید. پس اگر برای زمان و هزینه‌ای که در این زمینه صرف می‌کنید ارزش قائل هستید و می‌خواهید بهترین نتیجه ممکن را دریافت کنید، حتما به تمام توصیه‌های بهداشتی اعم از مسواک زدن و استفاده از نخ دندان عمل کنید.

 

طرز مسواک زدن ارتودنسی به چه صورت است؟

به صورت کلی برای آشنایی و دانستن نحوه مسواک زدن ارتودنسی، باید به نوع براکت هایی که در طول درمان استفاده می‌شود هم توجه کرد. به صورت کلی ارتودنسی دندان در دو نوع ثابت و متحرک انجام می‌شود. در این بخش قصد داریم تا با مسواک زدن ارتودنسی ثابت و متحرک آشنا شویم.

 

نحوه مسواک زدن دندان با براکت ثابت

به صورت کلی یکی از رایج‌ترین مدل‌های ارتودنسی، نوع ثابت آن است که در موارد مختلف برای از بین بردن بی‌نظمی‌ها و ناهنجاری‌های فک و دندان از آن استفاده می‌شود. برای مسواک زدن ارتودنسی ثابت، علاوه بر تمیز کردن دندان‌ها باید بریس‌های ارتودنسی را نیز تمیز کنید.

برای تمیز کردن بریس ها کافی است از یک سمت شروع کرده و به سمت دیگر بروید. این کار به هیچ عنوان زمان زیادی را از شما نخواهد گرفت؛ اما می‌تواند تأثیر فوق‌العاده‌ای در بهداشت دهان و دندان شما داشته باشد.

 

مسواک زدن ارتودنسی

 

طرز مسواک زدن دندان ارتودنسی متحرک

مسواک زدن ارتودنسی متحرک تفاوت‌هایی با ارتودنسی ثابت دارد که باید نسبت به آن آگاه باشید. این نوع از ارتودنسی درواقع پلاک‌های شفافی هستند که امکان برداشتن آن‌ها هنگام غذا خوردن و مسواک زدن وجود دارد. دقیقا مانند اسمشان شما می‌توانید در مواقع لزوم، این پلاک‌های ارتودنسی را از دهانتان خارج کنید. به صورت کلی مسواک زدن این ارتودنسی‌ها به صورت مجزا از دندان انجام می‌شود.

اگر می‌خواهید پاسخ سوال ” چگونه دندان های ارتودنسی را مسواک بزنیم ” را در این حالت بدانید، باید بگوییم شما ابتدا باید بعد از هر وعده غذایی، دندان‌های خود را با دقت و به صورت کاملا تمیز مسواک بزنید و سپس بعد از گذشت ۱۰ تا ۳۵ دقیقه، قالب‌ها را نیز با آب بشورید. شست‌وشوی قالب‌ها به صورت روزانه باید با آب انجام‌شده و به صورت هفتگی آن‌ها را با محلول حاوی آنتی‌باکتریال مخصوص شست‌وشو دهید.

 

چگونه با ارتودنسی مسواک بزنیم؟

حال که تا حدی با عواقب مسواک نزدن در دوران ارتودنسی و میزان اهمیت آن آشنا شدیم؛ لازم است تا با طرز مسواک زدن دندان ارتودنسی نیز آشنا شویم. در ادامه به شرح کامل این موضوع برای آشنایی بیشتر شما می‌پردازیم.

 

انتخاب مسواک مناسب

اولین گامی که باید برای پاسخ به سوال ” بعد از ارتودنسی چگونه مسواک بزنیم ” بردارید، انتخاب مسواک نرم و مناسب است. مسواکی که در این زمینه انتخاب می‌کنید باید داری بافت نرم و لثه کش باشد تا با کمترین میزان آسیب، بتواند در تمیز کردن دندان‌های شما کمکم کننده باشد. همچنین برای این کار باید از مسواک‌های بین‌دندانی استفاده کنید تا بتوانید به خوبی به تمیز کردن فاصله بین دندان‌ها بپردازید و تمام مواد غذایی ک جرم‌های باقی مانده در این فضاها را از بین ببرید.

طرز مسواک زدن ارتودنسی

شستن دهان

برای آسان‌تر شدن روند مسواک زدن دندان‌ها و همچنین شل شدن مواد غذایی بین آن‌ها بهتر است ابتدا دهان را باکمی آب بشورید. مقداری آب در دهانتان قرقره کنید و بعد از آن کش ها و قسمت‌های متحرک ارتودنسی را از دندان خارج کرده و سپس روند مسواک زدن را آغاز کنید.

 

بهترین زاویه برای مسواک زدن دندان‌های ارتودنسی شده

قطعا برای شما نیز سؤال شده است که بعد ارتودنسی چگونه مسواک بزنیم؟ بعد از اینکه مسواک مناسب را در این زمینه تهیه کردید، باید به سراغ یادگیری روش مناسب مسواک دندان ارتودنسی بروید. در این راستا ابتدا باید مسواک را با زاویه ۴۵ درجه نگه داشته و بر روی قسمت جلویی دندان‌های فک بالا و پایین را با صورت دورانی بکشید تا کاملا تمیز شوند. توصیه می‌کنیم برای هر دندان حداقل ۱۰ ثانیه در این مرحله زمان بگذارید تا کاملا آلودگی‌های روی دندان از بین بروند.

نحوه مسواک زدن ارتودنسی

در این بین توجه داشته باشید که حتما فضای بالا، پایین و همچنین قسمت زیری براکت‌ها را به خوبی تمیز کنید. قسمت پشت و بالای دندان‌ها نیز در این مرحله باید به خوبی تمیز شود. برای تمیز کردن این قسمت‌ها می‌توانید مسواک را در راستای لثه‌ها حرکت دهید.

 

استفاده از مسواک بین دندانی ارتودنسی

در دوران ارتودنسی معمولا لثه‌ها بسیار حساس و آسیب‌پذیر می‌شوند. از طرف دیگر رعایت بهداشت آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و باید به آن توجه داشته باشید. در این راستا معمولا ارتودنتیست مسواک‌های مخصوصی معرفی می‌کند که شما می‌توانید با تهیه آن‌ها به خوبی لثه‌های خود را از آلودگی‌های مختلف تمیز کنید و از بروز بیماری های لثه جلوگیری کنید. در ویدیو زیر نحوه استفاده از این نوع مسواک را می‌توانید ببینید:

 

 

استفاده از نخ دندان و فلوراید در حین ارتودنسی

یکی از موارد مهم در پاسخ به سوال بعد از ارتودنسی چگونه مسواک بزنیم، مربوط به استفاده از نخ دندان در ارتودنسی است. به غیر از مسواک‌های مخصوص ارتودنسی، شما در این دوره به نخ دندان و فلوراید هم نیاز دارید تا بتوانید سطح بهداشت دهان و دندان‌های خود را در حد بالایی نگهدارید. به صورت کلی استفاده از نخ دندان کار سختی است، حال در شرایط ارتودنسی این سختی‌ها چند برابر خواهند شد.

بریس‌های ارتودنسی می‌توانند یک محیط بسیار مناسب برای تجمع انواع باکتری‌ها باشند که شما با کمک نخ دندان می‌توانید تمام باکتری‌های جمع شده در این محیط‌ها را از بین ببرید.

طرز مسواک زدن دندان ارتودنسی

 

عدم استفاده به موقع و درست از نخ دندان برای دندان‌های ارتودنسی شده، می‌تواند منجر به مشکلات جدی دهان، دندان و لثه شود پس حتما این وظیفه را بعد از مسواک زدن اصولی ارتودنسی جدی گرفته و به آن عمل کنید. برای عبور دادن نخ دندان از بین بریس ها و براکت های ارتودنسی، توصیه می‌کنیم که از مدل‌های پوشیده شده با موم و یا مدل‌های دارای عبور دهنده تهیه کنید که استفاده ساده‌تری داشته باشند.

استفاده از نخ دندان در این دوره دقیقا مشابه با طرز مسواک زدن دندان ارتودنسی، روش‌های مخصوص به خود را دارد و باید طبق الگوی خاصی انجام شود تا نتیجه مطلوب را به دنبال داشته باشد.

همان‌طور که گفتیم استفاده از فلوراید نیز در این دوره اهمیت بالایی دارد و می‌تواند از به وجود آمدن لکه‌های سفید که ناشی از کاهش کلسیم دندانی هستند تا حد زیادی جلوگیری کند. با استفاده روزمره و مرتب از فلوراید، می‌توانید از پوسیدگی دندان‌های خود نیز جلوگیری کرده و به سلامتی آن‌ها کمک شایانی بکنید.

طرز مسواک زدن دندان ارتودنسی

طرز مسواک زدن ارتودنسی با مسواک برقی

اگر شما جزء افرادی هستید که از مسواک های برقی برای ارتودنسی استفاده می‌کنید، به صحبت های دکتر خدیوی درباره روش صحیح استفاده از مسواک برقی برای ارتودنسی دندان را با دقت نگاه کنید:

 

 

ویژگی‌های مسواک مناسب

تهیه مسواک مناسب یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در پاسخگویی به سوال چگونه دندان ارتودنسی را مسواک بزنیم باید به آن دقت کرد. مسواک مناسب ارتودنسی باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشد تا شما بتوانید بدون وارد شدن کوچک‌ترین آسیب به بریس‌های دندانتان، از آن استفاده کنید. انتخاب مسواک مناسب برای دوره ارتودنسی دندان، باید با توصیه ارتودنتیست انجام شود و توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان خودتان برای خرید اقدام نکنید.

طراحی این مسواک‌های باید به گونه‌ای باش که بتوان تکه‌های باقی‌مانده از غذا را به کمک آن از لابه‌لای دندان‌ها و بریس‌های ارتودنسی خارج نمود. سر باریک و کوچک نیز دیگر ویژگی این مسواک‌ها محسوب می‌شود. در این حالت دسترسی مسواک به بخش‌های مختلف دهان نیز ساده‌تر انجام می‌شود. برای جلوگیری از وارد شدن آسیب‌های مختلف به دندان‌ها و لثه‌ها، توصیه می‌کنیم به سراغ گزینه‌هایی بروید که پرزهای نرمی دارند.

 

نکات مهم در مسواک زدن دندان ارتودنسی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این زمینه وجود دارد، مسواک زدن دندان ارتودنسی به صورت منظم و بعد از هر وعده غذایی است. در دوران ارتودنسی دندان‌ها، فارغ از سؤال چگونه با ارتودنسی مسواک بزنیم، باید اهمیت زیادی برای این موضوع قائل شده و زمان موردنیاز را برای این کار صرف کنید تا دندان‌های سالم و تمیزی داشته باشید. برای کسب نتیجه بهتر در این زمینه، لازم است تا به نکات خاصی که در این قسمت معرفی می‌کنیم توجه داشته باشید و مطابق با آن‌ها برای مسواک زدن ارتودنسی اقدام کنید.

  • نگه داشتن مسواک با زاویه ۴۵ درجه برای تمیز کردن فاصله بین دندان‌ها و لثه‌ها
  • تمیز کردن کامل سیم و اطراف براکت‌ها به صورت چرخشی، این کار را به آرامی انجام دهید تا هیچ آسیبی به براکت‌ها وارد نشود.
  • تمیز کردن اطراف لثه و ماساژ اطراف آن برای کاهش التهاب
  • تمیز کردن بخش‌هایی که روی آن‌ها سیم کشیده شده است
  • استفاده از مسواک بین‌دندانی برای تمیز کردن فضای زیر سیم ارتودنسی
  • تمیز کردن کامل زبان و پرزهای آن برای جلوگیری از رشد انواع باکتری
  • تمیز کردن سطح جونده دندان‌ها با حالت رفت و برگشتی مسواک
  • استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید
  • اختصاص زمان ۳۰ تا ۴۵ ثانیه‌ای برای تمیز کردن هر دندان

 

جمع‌بندی

چگونه دندان ارتودنسی را مسواک بزنیم، سؤالی است که بسیاری از افراد بلافاصله بعد از ارتودنسی دندان‌های خود می‌پرسند. مسواک زدن دندان ارتودنسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و در عین حال به مراتب دشوارتر از مسواک زدن دندان در حالت عادی است.

در بخش‌های قبلی به صورت کامل با میزان اهمیت این موضوع و عواقب نپرداختن به آن آشنا شدیم. طرز مسواک زدن ارتودنسی بسته به نوع ثابت و یا متحرک بودن براکت‌ها متفاوت بوده که در بخش‌های قبلی توضیح دادیم. به صورت کلی در این زمینه شما نیاز به مسواک، نخ دندان، فلوراید و خمیردندان مناسب دارید تا بتوانید به رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران ارتودنسی بپردازید.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *