ارتودنسی دندان روکش شده

آیا امکان ارتودنسی دندان روکش شده وجود دارد؟

آیا امکان ارتودنسی دندان روکش شده وجود دارد؟ روکش دندان را می‌توانیم یک روش درمانی برای دندان‌های پوسیده و آسیب‌دیده معرفی کنیم. دندان‌ها همواره در معرض آسیب‌های مختلفی هستند که با افزایش سن فرد، این آسیب‌ها نیز به مرور بیشتر می‌شوند.

روکش دندان را می‌توانیم یک اقدام ترمیمی برای دندان‌های صدمه‌دیده معرفی کنیم. ارتودنسی نیز یکی دیگر از روش‌های درمانی در این زمینه بوده که می‌تواند باعث کم شدن و از بین رفتن ناهنجاری‌ها و بی‌نظمی‌های دندانی بشود. در این ادامه بررسی می کنیم که ایا دندان روکش شده را می توان ارتودنسی کرد یا نه و نکات مهم پیرامون آن را هم بررسی می‌کنیم.

ایا دندان روکش شده را می توان ارتودنسی کرد

دندان روکش شده دندانی است که دچار پوسیدگی و یا آسیب‌های مختلف شده و در روند درمان، بعد از عصب‌کشی و یا پر شدن، روکش نیز شده است. بسیاری از افراد بعد از ترمیم و روکش برخی از دندان‌های خود، متوجه نیاز دندان‌هایشان به ارتودنسی می‌شوند. از این رو پاسخ به این سؤال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که آیا امکان ارتودنسی دندان روکش شده وجود دارد؟ اگر بخواهیم به ساده‌ترین صورت ممکن پاسخ دهیم باید بگوییم که تداخل ارتودنسی و روکش دندان ممکن است برای هر فردی پیش آمده و به هیچ عنوان یک مسئله دور از ذهن و عجیب نیست.

روکش ارتودنسی

می‌دانیم که ارتودنسی یکی از مهم‌ترین خدمات دندانپزشکی بوده که برای صاف و منظم کردن دندان‌ها به کار گرفته می‌شود. نصب بریس های ارتودنسی بر روی دندان روکش شده هیچ‌گونه مانعی ندارد و می‌تواند انجام شود. در برخی از مواقع ممکن است در روند ارتودنسی دندان، متوجه آسیب و یا پوسیدگی در برخی از دندان‌ها می‌شویم. معمولا متخصص ارتودنسی در این شرایط پیشنهاد روکش دندان را ارائه می‌دهد تا دندان بتواند استحکام کافی برای نصب بریس های ارتودنسی را داشته باشد. بر این اساس فرایند ارتودنسی دندان و روکش، به صورت هم‌زمان پیش برده می‌شوند.

 

ترفندهای دندانپزشکی جهت ارتودنسی دندان روکش شده

معمولا ارتودنتیست برای ارتودنسی دندان روکش شده، ابتدا بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد تا در طول درمان هیچ‌گونه مشکلی پیش نیاید. بررسی‌های موردنیاز در این راستا عکس‌برداری و تحلیل گرافی است که باید توسط متخصص ارتودنسی انجام شود. در برخی از مواقع ممکن است شرایط روکش دندان مساعد نباشد. در این حالت ارتودنتیست، روکش را جدا کرده و بعد از اتمام درمان ارتودنسی، مجددا آن را در محل خود نصب می‌کند.

ارتودنسی دندان روکش شده

برای اینکه شما بتوانید بهترین نتیجه را از ارتودنسی دندان روکش شده خود داشته باشید، باید ارتودنتیست ترفندها و تکنیک‌های طلایی را در طول درمان به کار ببرد. از همین رو توصیه می‌کنیم که حتما برای ارتودنسی دندان‌های خود به یک متخصص مجرب و ماهر در این زمینه مراجعه کنید. در این بخش قصد داریم تا با چند نمونه از مهم‌ترین ترفندهایی که در این راستا به کاربرده می‌شوند آشنا شویم.

 

تهیه عکس

دندان‌ها روکش شده درواقع همان دندان‌های طبیعی هستند که بر روی آن‌ها یک لایه روکش قرار گرفته است. بر این اساس متوجه می‌شویم که ارتودنسی دندان روکش شده در اصل هیچ‌گونه مشکلی ندارد، اما این کار محدودیت‌هایی به دنبال دارد که باید درباره آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید. ارتودنتیست قبل از شروع فرایند ارتودنسی باید حتما یک عکس مناسب از دندان‌ها در اختیار داشته باشد تا بتواند از وضعیت و شرایط آن‌ها، اطلاعات دقیقی به دست آورد. یکی از مشکلاتی که ممکن است در روند ارتودنسی چنین دندان‌هایی پیش آید، عدم چسبندگی مناسب آن‌هاست. پس در این زمینه به ترفند و تکنیک متخصص ارتودنسی نیاز است تا بتواند این کار را به خوبی به اتمام برساند.

 

استفاده از بند ارتودنسی

استفاده از بندهای ارتودنسی در این مواقع یکی از مهم‌ترین ترفندهای ارتودنسی دندان روکش شده محسوب می‌شود که کمک می‌کند تا بدون وارد شدن کمترین آسیب به دندان روکش شده، در روند ارتودنسی جابه جاشده و در وضعیت مناسبی قرار بگیرد. چنانچه شما چند دندان روکش شده در مجاورت هم داشته باشید، استفاده از بندهای ارتودنسی نمی‌تواند کارساز باشد و باید به سراغ تکنیک دیگری بروید.

 

تراشیدن روکش دندان

تراشیدن روکش دندان نیز یکی از راهکارهای کاربردی در این زمینه است. در صورتی که از این ترفند برای نصب بریس های ارتودنسی استفاده شود، بعد از اتمام دوره ارتودنسی باید روکش‌های جدیدی برای دندان‌های خود تهیه کنید.

 

نکات مهم در ارتودنسی دندان روکش شده

همان‌طور که اشاره کردیم ارتودنسی دندان روکش شده باید با تکنیک‌ها و ترفندهای مخصوص اجرا شود تا نتیجه مطلوبی را به دنبال داشته باشد. در این قسمت قصد داریم به معرفی مهم‌ترین نکات در روکش ارتودنسی بپردازیم تا شما به آشنایی بیشتری در این باره برسید.

  • می‌دانیم که قبل از نصب بریس های ارتودنسی، باید سطح دندان‌ها را کاملا تمیز کنیم. معمولا برای تمیز کردن دندان‌ها در این راستا از فسفریک استفاده می‌شود، اما برای تمیز کردن روکش دندان، باید از اسید HF1 استفاده شود.
  • در صورتی که دندان‌ها خود را روکش نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم که این کار را به بعد از ارتودنسی دندان موکول کنید تا از بروز هزینه‌های اضافی مانند تهیه روکش جدید و … جلوگیری شود.
  • در برخی از مواقع برای ارتودنسی دندان، باید یکی از دندان‌های خود را بکشید تا فضای کافی برای منظم شدن دندان‌ها به وجود آید. در چنین مواقعی توصیه می‌کنیم که دندان روکش شده و یا دندانی که نیاز به روکش شدن دارد را بکشید تا از مشکلات و هزینه‌های آتی خود، جلوگیری کنید.

ایا دندان روکش شده را می توان ارتودنسی کرد

مشکلات استفاده از ارتودنسی در زمان روکش

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم، ارتودنسی دندان روکش شده، مشکلات و محدودیت‌هایی را به دنبال دارد. در این قسمت با این مشکلات به صورت کامل آشنا می‌شویم تا شما اطلاعات بیشتر و کامل‌تری درباره آن‌ها داشته باشید.

 

لق یا شل شدن روکش دندان در زمان نصب بریس های ارتودنسی

یکی از مشکلات رایج در این زمینه مربوط به لق یا شل بودن روکش‌های دندان است. در صورتی که به هر دلیلی این روکش‌ها شل شده باشند، باید بنا به تشخیص و تجویز ارتودنتیست، اقدام به تعویض روکش کرده و سپس فرایند ارتودنسی را ادامه دهید. روکش‌های موقتی نیز وجود دارند که شما می‌توانید در این دوره از آن‌ها استفاده کرده و بعد از اتمام ارتودنسی، روکش دائمی را جایگزین کنید.

 

محدودیت در حرکت دندان‌ها

یکی دیگر از مشکلاتی که این حالت به وجود می‌آورد، مربوط به محدودیت در حرکت دندان‌هاست. چنانچه روکش دندان شما مربوط به ایمپلنت دندانی باشد، باید بدانید که ارتودنسی توان جابه جایی ایمپلنت را نداشته و از این رو باعث محدود شدن حرکت دندان‌ها خواهد شد.

 

جابه جایی و یا آسیب دیدن روکش‌ها

مشکل دیگری که ممکن است در روند ارتودنسی دندان روکش شده به وجود آید، جابه جایی یا آسیب دیدن روکش دندان است. در این حالت به هیچ عنوان نگران نباشید، چنانچه جابه جایی به میزان محدودی باشد، می‌توانید فرایند ارتودنسی را ادامه دهید تا بعد از اتمام آن، روکش دندان شما ترمیم شود. در صورت بروز آسیب نیز باید روکش از روی دندان جدا شود تا بعد از اتمام دوره ارتودنسی، مجددا روکش دهی دندان انجام شود.

 

بهترین روش ارتودنسی دندان روکش شده

 

راهکارهای رفع محدودیت برای ارتودنسی دندان‌های روکش شده

برای رفع محدودیت‌های حاصل از ارتودنسی دندان روکش شده، راهکارهای مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. در این قسمت به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم تا با کمک آن‌ها بتوانید فرایند ارتودنسی دندان‌های خود را در شرایط بهتری سپری کنید.

 

استفاده از چسب مخصوص

استفاده از چسب مخصوص برای به وجود آوردن چسبندگی موردنیاز در ارتودنسی‌های فلزی، شفاف و یا لینگوال، برای چسبیدن براکت‌های ارتودنسی به دندان‌های روکش شده یکی از راهکارهای موجود در این زمینه است.

 

استفاده از روکش موقتی

استفاده از روکش‌های موقتی نیز دیگر گزینه موجود در این زمینه بوده که در صورت شل بودن روکش مورداستفاده قرار می‌گیرد. استفاده از بندهای ارتودنسی نیز برای رفع محدودیت‌ها و همچنین جا به جایی دندان روکش شده، کاربرد بسیار زیادی دارد.

 

تراشیدن بخشی از روکش

در صورتی که چند دندان در مجاورت یکدیگر روکش شده باشند، باید اقدام به تراشیدن بخشی از آن‌ها کنید تا بتوانید براکت‌های ارتودنسی را به خوبی نصب کرده و نتیجه مطلوبی از آن‌ها دریافت کنید.

 

روکش دندان بعد از ارتودنسی مفید است؟

اینکه بیمار بتوانید دندان خود را بعد از اتمام ارتودنسی روکش کند، علاوه بر اینکه مفید است، بسیار هم توصیه می شود؛ چراکه روکش ها بر اساس ساختار و اکلوژن جدید دندان ساخته و نصب می‌شود. اما گاهی اوقات بیمار بعد از دوره درمان ارتودنسی مجبور به تعویض روکش دندان می‌شود زیرا روکش دیگر برای او مناسب نیست.

این موارد در صورتی خوب است که وضعیت دندان های بیمار به صورتی باشند که بتواند تا بعد از اتمام ارتودنسی تاب بیاورند و دچار شکستگی و آسیب نشوند، در غیر این صورت بهتر است که روکش دندان پیش از نصب براکت ها انجام شود.

 

بهترین روش ارتودنسی برای دندان‌های روکش شده

میدانیم که روش‌های مختلف و متعددی برای ارتودنسی دندان وجود دارد که شما می‌توانید برای ترمیم ناهنجاری‌های دندانی خود، از آن‌ها استفاده کنید. در صورتی که شما دندان روکش شده داشته باشید، در انتخاب روش مناسب برای ارتودنسی دندان، با محدودیت‌هایی روبه رو خواهید بود. مناسب‌ترین روش ارتودنسی در این حالت، استفاده از پلاک های ارتودنسی شفاف یا همان بریس های متحرک است.

 

ایا دندان روکش شده را می توان ارتودنسی کرد

 

این نمونه از ارتودنسی نیاز به چسباندن بریس بر روی دندان نداشته و هیچ‌گونه مشکلی برای روکش دندان‌های شما به وجود نمی‌آورد. استفاده از پلاک‌های ارتودنسی شفاف به اندازه روش‌های دیگر ارتودنسی قدرتمند نبوده و بیشتر برای ناهنجاری‌های خفیف مورداستفاده قرار می‌گیرد. چنانچه بتوانید از روش‌های ارائه شده در بخش‌های قبلی برای چسباندن براکت ارتودنسی به دندان روکش شده بهره ببرید، می‌توانید از روش‌های دیگری مانند ارتودنسی نامرئی نیز در این زمینه استفاده کنید.

 

آیا روکش در ارتودنسی آسیب می‌بیند

بعد از بررسی کامل سؤال ایا دندان روکش شده را می توان ارتودنسی کرد، باید به سراغ بررسی آسیب واردشده به روکش در طول فرایند ارتودنسی برویم. میدانیم که در روند ارتودنسی دندان، فشار نسبتا زیادی به دندان‌ها واردشده و از این طریق آن‌ها در بهترین وضعیت خود قرار می‌گیرند و بی‌نظمی‌های بینشان از بین می‌رود. وارد شدن این فشار به دندان‌ها می‌تواند باعث آسیب دیدن روکش‌های دندانی شود. همچنین در برخی از مواقع متخصص ارتودنسی باید به تراشیدن روکش دندان بپردازد تا بتواند بریس ارتودنسی را به خوبی بر روی آن بچسباند. از این رو می‌توانیم نتیجه بگیریم که به دلایل مختلف ممکن است روکش دندان در روند ارتودنسی آسیب ببیند.

 

سخن پایانی

روکش دندان و ارتودنسی را می‌توان از پرکاربردترین روش‌های ترمیمی و درمانی دندان‌ها به شمار آورد که امروزه بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند. روکش دندان بیشتر برای دندان‌های آسیب‌دیده و پوسیدگی به کاربرده شده و ارتودنسی برای نظم و از بین بردن ناهنجاری‌ها استفاده می‌شود. در قسمت‌های قبلی به صورت کلی پاسخ سوال ایا دندان روکش شده را می توان ارتودنسی کرد یا خیر پرداختیم.

در واقع امکان ارتودنسی دندان روکش شده وجود دارد، اما ابتدا باید از محدودیت‌ها، مشکلات و همچنین راهکارهایی که برای از بین بردن این محدودیت‌ها وجود دارند اطلاع داشته باشید. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به معرفی نکات مهم و مؤثر در این زمینه پرداختیم.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *