پیرسینگ دهان

پیرسینگ دهان چه تاثیری روی دندان ها میگذارد؟

سوراخ کردن دهان و رد کردن یک فلز از آن که با نام پیرسینگ دهان شناخته میشود یک روش آرایشی زیبایی محبوب در میان جوانان است. این روزها افراد زیادی تمایل دارند که از این روش برای تغییر ظاهر و ایجاد تنوع در صورت استفاده کنند. با این وجود، انجام این کار خطراتی به همراه دارد. ما در این مقاله درباره تاثیر پیرسینگ دهان بر دندان ها مطالبی ارائه خواهیم کرد و به شما نشان میدهیم که این روش چه مشکلاتی برای دهان و دندان شما ایجاد میکند.

پیرسینگ دهان چیست؟

پیرسینگ همانطور که در مقدمه نیز گفته شد، روشی است که در آن بخشی از داخل دهان یا اطراف آن برای رد کردن یا وارد کردن یک میله کوچک فلزی سوراخ میشود. اینکار مشابه سوراخ کردن گوش است با این تفاوت که در بخش های مختلف بدن مخصوصا صورت انجام داده میشود.

انواع رایج پیرسینگ عبارتند از:

  • سوراخ کردن زبان
  • سوراخ کردن لب
  • سوراخ های گونه
  • سوراخ کردن عضلات

تاثیر پیرسینگ دهان بر دندان ها چیست؟

کسانی که اینکار را انجام میدهند به صورت دائمی قبول میکنند که یک قطعه فلز را از سوراخ ایجاد شده رد کرده و نگهدارند. این کار میتواند تاثیراتی روی دهان و دندان داشته باشد. شایعترین خطرات این روش روی دهان و دندان عبارت است از:

  • بروز انواع عفونت ها
  • تحلیل رفتن مینای دندان
  • وارد شدن آسیب به لثه
  • وارد شدن آسیب عصبی به دندان
  • از دست دادن حس چشایی
  • از بین رفتن دندان
  • افزایش طول درمان ارتودنسی
  • و ….

عفونتهای ناشی از سوراخ شدن دهان (مهمترین تاثیر پیرسینگ دهان بر دندان ها)

همه میخواهند که داخل دهانشان تمیز و پاکیزه باشد. با این وجود دست کم ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نوع باکتری در داخل دهان وجود دارد که جایشگاه طبیعیشان همانجا است. زمانی که در داخل دهان زخمی ایجاد شود اغلب این باکتری ها میتوانند از طریث آن وارد خون شوند و مشکل ساز شوند. بسیاری از افرادی که پیرسینگ دهان انجام میدهند تمایل دارند که مدام با زبان یا لب خود با فلز پیرسینگ شده بازی کنند. همین موضوع میتواند باعث حرکت باکتری ها به داخل سوراخ و همچینن داخل پوست شود. علاوه بر این، گیر کردن ذرات ریز مواد غذایی داخل سوراخ های ایجاد شده میتواند خطرناک باشد. همه این موارد به نوبه خود باعث عفونت داخل دهان میشود.

علاوه بر این، جویدن غذا با وجود شی اضافی داخل دهان میتواند باعث مشکلات گوارشی شود. زیرا اغلب نمیتوان به راحتی غذا را جوید و به خوبی قورت داد. همین موضوع میتواند باعث بروز مشکلات زیادی برای شخص شود.

پیرسینگ دهان

ارتباط پیرسنیگ دهان با بیماری لثه

یکی از مهمترین عواملی که میتواند پیشرفت درمان ارتودنسی دندان را با مشکل مواجه کند آسیب بیماری لثه است. تخمین زده می شود که ۳۵٪ از افرادی که پیرسینگ دهان انجام داده اند طی ۴ سال اول بعد از اینکار به بیماری لثه مبتلا میشوند. پیرسینگ میتواند باعث ایجاد زخم دهان شود و مسیری برای ورود باکتری ها به پوست و خون ایجاد کند. به طور مشابه میتواند باعث ایجاد فاصله بین لثه و استخوان شود. این فاصله میتواند منبع خوبی برای رشد باکتری ها و ایجاد بیماری لثه شود.

پیرسینگ به مینای دندان آسیب میزند

برخورد فلز بکار رفته در پیرسینگ به دندان ها میتواند باعث تحلیل مینای دندان شود. مینای دندان سطحی و محکم ترین لایه دندان است که از دندان های شما محافظت میکند. زمانی که پیرسینگ بیش از حد با مینای دندان در تماس باشد میتواند باعث وارد شدن آسیب به آن و یا تحلیل رفتنش شود. تحلیل مینای دندان میتواند باعث درد و حساسیت آن شود.

آسیب به بریس های ارتودنسی

قطعات فلزی که برای پرسینگ دهان مورد استفاده قرار می گیرند می توانند کاملاً سنگین و سفت باشند. بنابراین ممکن است که آنها به دندان آسیب بزنند. اگر بریس ارتودنسی داشته باشید این امکان وجود دارد که پیرسینگ باعث شل شدن براکت ها یا وارد شدن آسیب به سیم قوس دار ارتودنسی شود. وارد شدن آسیب به دستگاه ارتودنسی میتواند طول دوره درمان و همچنین هزینه ارتودنسی را افزایش دهد.

مسائل و مشکلات مربوط به ویزیت و معاینات دهان و دندان

اغلب درمان های دندانپزشکی یا بهتر بگوییم اغلب پروسه های دندانپزشکی نیازمند تصویربرداری با کمک اشعه ایکس هستند. اشعه ایکس به دندانپزشک و متخصصان ارتودنسی این امکان را میدهد که وضعیت فعلی دهان و دندان بیماران را بررسی کرده و مشخص کنند برای برطرف کردن مشکلات احتمالی دندان چه کاری انجام دهند. برای مثال متخصصان ارتودنسی پیش از شروع درمان از دندان های بیماران و مراجعان خود با کمک اشعه ایکس تصویربرداری میکنند. اگر شخص پیرسینگ دهان داشته باشد، گرفتن عکس ها مشکل خواهد داشت زیرا تصویر پیرسینگ باعث میشود که متخصص به طور دقیق نتواند دندان ها یا ریشه آن ها را مشاهده کند.

مشکلات پیرسینگ دهان در طولانی مدت

بعد از اینکه درمان ارتودنسی به پایان میرسد معمولا به جهت صاف ماندن دندان ها ما باید از نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر ها استفاده کنیم. اگر بعد از ارتودنسی پیرسینگ دهان انجام دهیم دندان هایی که صاف شده اند کم کم کج میشوند. به هیچ عنوان نباید بعد از ارتودنسی اینکار را انجام داد. زیرا هم مانع از استفاده از نگهدارنده ها میشود و هم اینکه روند کج شدن دندان ها را تسریع میبخشد.

فرقی هم نمیکند که چند سال از درمان ارتودنسی ثابت یا نامرئی شما گذشته است. در هر صورت شما نباید بعد از ارتودنسی پیرسینگ دهان انجام دهید.

خلاصه، مختصر و مفید درباره تاثیر پیرسینگ روی دندان ها

زمانی که تحت درمان ارتودنسی قرار میگرید حتی گاز زدن یک سیب میتواند روی حرکت دندان هایتان تاثیر بگذارد. اگر چیزی که گاز میزنید سفت و سخت باشد حتی میتواند باعث جابجایی براکت ها و خم شدن سیم قوس دار ارتودنسی شود. گذشته از خوراکی ها و چیزهایی که گاز میزنید یا میجوید، استفاده از پیرسینگ دندان ها میتواند تاثیر بدی روی ارتودنسی بگذارد. پیرسینگ ها علاوه بر اینکه روی سلامتی شما تاثیر میگذارند میتواند باعث آسیب به بریس ها  و ساختارهای داخل دهان شما شود و طول دوره درمان ارتودنسی را نیز افزایش دهند.

امتیاز نوشته از نظر شما چند است؟

  1. سلام وقت بخیر٫ایا پیرسینگ زبون(در وسط زبون)
    هم ب ارتودنسی و دندنها اسیب میرسونه؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *