ارتودنسی سریع با مدت زمان کوتاه

ارتودنسی سریع و روش کوتاه کردن زمان ارتودنسی

ارتودنسی یکی از پیشرفته‌ترین و پرطرفدارترین تکنیک‌های دندانپزشکی است که به کمک آن می‌توان نامنظم بودن دندان‌ها را از بین برد. با استفاده از این تکنیک، همه افراد می‌توانند لبخند جذاب و دلفریبی داشته باشند و از نامنظم بودن ظاهر دندان‌های خود خجالت نکشند. البته ارتودنسی فقط از جنبه زیبایی اهمیت ندارد؛ بلکه این تکنیک برای موارد درمانی هم به کار می‌رود.

متاسفانه منظم شدن دندان‌ها با کمک ارتودنسی کمی زمانبر است. این موضوع باعث شده بسیاری از افراد، به خصوص بزرگسالانی که در اجتماع حضور دارند، تمایلی به انجام این تکنیک نداشته باشند. اگر شما هم فقط به این دلیل از درمان ارتودنسی سر باز می‌زنید، باید بدانید که روش‌هایی برای کوتاه کردن مدت زمان ارتودنسی وجود دارد. در واقع امروزه به لطف پیشرفت‌های علمی و پزشکی، تکنیکی به نام ارتودنسی کوتاه مدت به وجود آمده که در آن با استفاده از روش‌های مختلفی، ارتودنسی دندان‌ها را در مدت سریع‌تری انجام خواهند داد.

ما در این مطلب تصمیم داریم شما را با انواع ارتودنسی سریع آشنا کرده و به هر سوالی که در مورد نحوه کوتاه شدن مدت زمان ارتودنسی دارید، پاسخ دهیم. همراه ما باشید.

ارتودنسی سریع چیست؟

اجازه دهید قبل از هرچیزی، بررسی کنیم که ارتودنسی سریع چیست و یک تعریف کلی و دقیق از این تکنیک داشته باشیم. ارتودنسی سریع و کوتاه مدت، نوع خاصی از ارتودنسی است که در آن با استفاده از برخی تکنیک‌ها، مدت زمان مرتب شدن دندان‌ها را به حداقل می‌رسانند و مراجعه کننده می‌تواند سریعتر به نتیجه برسد. توجه داشته باشید که هیچ روشی برای منظم کردن فوری دندان‌ها وجود ندارد و حتی در ارتودنسی سریع هم شما باید چند ماهی براکت و سیم‌های ارتودنسی را تحمل کنید.

تفاوت ارتودنسی کوتاه مدت با بلند مدت در این است که ارتودنسی سریع، روی ۸ دندان جلویی تمرکز دارد و برای افرادی که فقط به دنبال جنبه زیبایی ارتودنسی و منظم شدن دندان‌های جلویی هستند، انجام خواهد شد. به عبارت دقیق‌تر، اکثر تکنیک‌هایی که برای ارتودنسی سریع استفاده می‌شوند روی حرکت دندان‌های عقبی، تاثیر چندانی ندارند و همین موضوع باعث می‌شود مراجعین زودتر به نتیجه برسند.

انجام ارتودنسی با تاثیرات سریع

کاربردهای ارتودنسی کوتاه مدت

همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره شد، ارتودنسی سریع و کوتاه مدت بهترین روش برای داشتن دندان‌هایی مرتب و یکدست در افراد است. این روش تفاوت چندانی با ارتودنسی ثابت ندارد و یک تکنیک تخصصی و اصولی برای مرتب کردن سریع دندان به شمار می‌رود. با توجه به اینکه در این نوع ارتودنسی نیازی به تحمل بریس‌ها برای چندین سال نیست، بهترین روش برای بزرگسالان و افرادی که زمان زیادی از روز را در بیرون از منزل می‌گذرانند و از وجود سیم ارتودنسی روی دندان خود خجالت می‌کشند به شمار خواهد رفت.

اگر افراد مشکل دندانی خاصی نداشته و فقط دندان‌های قدامی آنها کمی نا منظم باشد، می‌توان ظرف مدت کوتاهی با روش‌های ارتودنسی سریع این مشکل را برای آن‌ها برطرف کرد. اکثر دندانپزشکان بهترین سن ارتودنسی را سنین کودکی، یعنی از ۷ تا ۱۳ سالگی می‌دانند. اما روش‌های ارتودنسی کوتاه مدت حتی برای بزرگسالان و میانسالان هم جوابگو خواهند بود.

 

نحوه انجام ارتودنسی با اثرگذاری سریع

حال که متوجه شدید ارتودنسی سریع چیست و چه کاربردهایی دارد، احتمالاً در مورد نحوه انجام آن کنجکاو شده‌اید. اولین اقدام برای انجام ارتودنسی کوتاه مدت این است که به یک متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید. متخصصین ارتودنسی با دقت شرایط شما را بررسی کرده و تشخیص می‌دهند که آیا از نظر مشکلات فک، لثه و دندان، کاندید خوبی برای انجام این تکنیک هستید یا خیر. سپس تمام شرایط این کار را برایتان توضیح می‌دهد تا با دید باز برای انجام دادن یا ندادن ان تصمیم بگیرید.

قالب گیری و شروع فرایند ارتودنسی

در صورتی که ارتودنتیست تشخیص داد شما می‌توانید این تکنیک را انجام دهید، دندان‌هایتان را قالب گیری کرده و بعد بهترین روش برای مرتب کردن سریع دندان را برای شما اجرا خواهد کرد. در بخش‌های بعدی انواع روش‌های ارتودنسی به صورت کوتاه مدت را بررسی می‌کنیم. بدون شک نحوه کوتاه شدن مدت زمان ارتودنسی با توجه به روشی که ارتودنتیست در پیش گرفته متفاوت خواهد بود. زمان به نتیجه رسیدن هم می‌تواند بسته به نوع ارتودنسی متفاوت باشد، اما شکی نیست که از روش ثابت، بسیار کوتاهتر خواهد بود. در ارتودنسی سریع هم شما باید به صورت مرتب به پزشک متخصص خود سر بزنید.

انواع ارتودنسی کوتاه مدت

روش‌های زیادی برای انجام ارتودنسی در زمان کوتاه وجود دارد که در هر کدام از این روش‌ها، دندانپزشکان از تجهیزات و تکنیک‌های خاصی بهره می‌برند. ما در اینجا به ۳ روش متداول برای انجام ارتودنسی سریع اشاره خواهیم کرد.

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

در این تکنیک از الاینرهای مخصوصی استفاده می‌شود که این الاینرها به صورت کاملا ساده، شفاف و بی رنگ بوده و به سختی قابل تشخیص هستند. این الاینرها در واقع قالب‌هایی هستند که روی دندان‌های شما قرار می‎گیرند و به تدریج آن‌ها را مرتب خواهند کرد. در صورتی که ناهنجاری فک نداشته باشید و نامرتب بودن دندان‌هایتان بسیار جزیی باشد، می‌توانید از این روش برای کوتاه کردن طول درمان ارتودنسی استفاده کنید.

ارتودنسی نامرئی معمولاً کمتر از یکسال طول می‌کشد. این روش حتی برای کم کردن زمان ارتودنسی کودکان هم که با ناهنجاری‌های بسیار جزیی دندان مواجهند، توصیه می‌شود.

ارتودنسی نامرئی از روش های ارتودنسی کوتاه مدت

ارتودنسی به روش فاب (FAAB)

این تکنیک هم روش خوبی برای افرادی است که به دنبال کم کردن مدت درمان ارتودنسی بزرگسالان هستند. در این تکنیک، براکت‌ها روی دندان‌های جلویی قرار می‌گیرند و به جای مرتب شدن تمام دندان‌ها، فقط دندان‌هایی که در معرض دید باشند صاف خواهند شد.

این روش را به عنوان سریع ترین روش مرتب کردن دندان هم می‌شناسند؛ چرا که برخی از بیماران با استفاده از ای روش، در کمتر از ۱۰ ماه به نتیجه مطلوبی رسیده‌اند. اما یکی از مهمترین معایب ارتودنسی کوتاه مدت این است که امکان دارد بعد از چند وقت، نتایج درمان با شکست مواجه شده و مجدداً دندان‌های صاف شده به حالت قبل برگردند.

ارتودنسی روش فاب

روش ویلکودنتیک (Wilckodontics)

این روش هم یکی دیگر از بهترین روش‌های ارتودنسی در زمان کوتاه است. در این روش علاوه بر براکت، الاینر یا تجهیزات دیگری که روی دندان قرار می‌گیرند، از جراحی هم کمک گرفته می‌شود. در واقع در این روش، متخصص دهان و دندان بخشی از استخوان آلوئلار را برمی‌دارد و به این ترتیب، حرکت دندان‌ها به صورت سریعتر انجام خواهد شد.

ارتودنسی روش ویلکودنتیک هم می‌تواند به عنوان سریع ترین روش مرتب کردن دندان در نظر گرفته شود، اما باید بدانید که هزینه انجام آن نسبت به روش‌های دیگر کم کردن مدت درمان ارتودنسی بزرگسالان بیشتر است.

ارتودنسی روش ویلکودنتیک برای کوتاه کردن زمان

مزایا و معایب ارتودنسی کوتاه مدت

بدیهی است که ارتودنسی کوتاه مدت هم مانند هر روش درمانی دیگری، با مزایا و معایب خاص خود همراه باشد. شما باید قبل از هر تصمیمی، با مزایا و معایب این تکنیک آشنا باشید و با دید باز و درک درست از آن، تصمیم بگیرید. از همین رو در اینجا به مزایا و معایب ارتودنسی کوتاه مدت اشاره خواهیم کرد.

مزایا:

  • مرتب شدن دندان‌ها در زمان کوتاهتر
  • کمتر بودن تعداد جلسات مراجعه به دندانپزشک
  • امکان استفاده از روش‌های نامرئی مثل الاینر

معایب:

  • هزینه بیشتری دارد
  • برای همه افراد مناسب نیست
  • حرکت دندان‌ها سریعتر شده و این موضوع، کمی خارش و سوزش به همراه دارد.

ارتودنسی سریع به چه افرادی توصیه می‌شود؟

همانطور که در بخش‌های قبلی هم گفتیم، تشخیص اینکه ارتودنسی سریع برای شما مناسب است یا نه، فقط توسط یک ارتودنتیست ماهر انجام می‌شود. اما به طور کلی، این تکنیک برای افرادی که مشکل جدی در ساختار فک ندارند و نامرتب بودن دندان‌هایشان چندان هم شدید نیست، یک روش مناسب خواهد بود.

توجه داشته باشید که ارتودنسی سریع، بیشتر برای بزرگسالان توصیه می‌شود و بهتر است ارتودنسی کودکان با همان تکنیک‌های معمولی و بلند مدت پیش برود. با این حال اگر همچنان به دنبال راهی برای کم کردن زمان ارتودنسی کودکان هستید، می‌توانید با یک دندانپزشک متخصص و باتجربه مشورت کنید.

بهتر است کودکان از روش های ارتودنسی کوتاه مدت استفاده نکنند

طول درمان ارتودنسی سریع چقدر است؟

مدت زمان مرتب کردن سریع دندان با توجه به روشی که دندانپزشک برای شما در نظر گرفته متفاوت خواهد بود. همچنین عوامل دیگری مثل شدت مشکل دندان‌های شما هم می‌تواند روی زمان رسیدن به نتیجه مطلوب، تاثیر داشته باشد. اما به طور کلی باید گفت که این روش در اکثر مواقع ظرف مدت چند ماه الی یک سال پاسخگو خواهد بود. البته گاهی اوقات هم به دلیل زیاد بودن شدت ناهنجاری، ممکن است بیشتر هم طول بکشد.

مراقبت‌های بعد از ارتودنسی سریع

بعد از انجام یکی از روش‌های ارتودنسی در زمان کوتاه، باید مراقبت‌های زیر را انجام دهید تا هرچه سریعتر به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنید:

  • به صورت مرتب از مسواک و نخ دندان مخصوص استفاده کنید.
  • از دهانشویه‌ای که پزشکتان توصیه کرده استفاده کنید.
  • به صورت مرتب در جلسات دوره‌ای با دندانپزشک خود شرکت کنید.

 

تفاوت ارتودنسی سریع با لمینت

یک نکته مهم که باید به آن توجه داشته باشید این است که ارتودنسی سریع با روش‌های اصلاح لبخند موقت مثل لمینت یا ونیر کامپوزیت فرق دارد. این روش‌ها نوعی روکش هستند که روی دندان اصلی شما قرار می‌گیرند و به طور موقت باعث جذابیت لبخند شما می‌شوند. اما ارتودنسی کوتاه مدت، مشکل دندان شما را به طور دائمی حل خواهد کرد.

برخی از افراد ترجیح می‌دهند ارتودنسی را همراه با روش‌های دیگر زیبایی دندان مثل ونیر کامپوزیت، لمینت و بلیچینگ انجام دهند. این کار هیچ مشکلی ندارد، فقط در اکثر موقع باید تا برای انجام آن‌ها تا اتمام دوره ارتودنسی دندان صبر کنید.

هزینه ارتودنسی کوتاه مدت چقدر است؟

به طور کلی باید گفت که عوامل مختلفی می‌توانند روی هزینه ارتودنسی تاثیر بگذارند. این موضوع در مورد ارتودنسی کوتاه مدت هم صدق می‌کند. شما باید عواملی مثل میزان ناهنجاری دندان‌ها، روشی که پزشک پیشنهاد می‌کند، کلینیک دندانپزشکی مورد نظر و… را برای محاسبه هزینه این تکنیک در نظر بگیرید.

برای اطلاع دقیق از هزینه‌های انجام این تکنیک، باید به یک متخصص ارتودنسی ماهر مراجعه کنید تا با توجه به شرایطی که دارید، هزینه نهایی به شما اعلام شود.

سریع کردن زمان ارتودنسی

روش های کوتاه کردن مدت زمان ارتودنسی

علاوه بر دنبال کردن تمام دستورالعمل‌های متخصص ارتودنسی، برخی از روش‌های تسریع کننده در دسترس وجود دارند که می‌توانید آنها را انجام دهید که نه تنها به دندان‌های شما کمک می‌کنند سریعتر حرکت کنند، بلکه کمک می‌کنند تا دهانتان زودتر با بریس‌ها سازگار شود. از متخصص ارتودنسی در مورد Propel و AcceleDent (اکسلدنت) بپرسید.

Propel یک روش ساده است که در مطب متخصص انجام می‌شود. این کار باعث تسریع متابولیسم استخوان می‌شود بطوری که دندان‌ها می‌توانند راحت‌تر به موقعیت جدید خود حرکت کنند و از مدت زمان درمان کاسته شود.

AcceleDent یک دستگاه است که می‌تواند در خانه استفاده شود. چگونگی کار با آن به این صورت است که از آن برای اعمال فشار ملایم بر روی دندان‌های خود در زوایای مختلف جهت تسریع فرایند تغییر شکل استخوان استفاده می‌کنید. اکسلدنت فقط به صورت تجویزی در دسترس است بنابراین از متخصص خود بپرسید که آیا متقاضی خوبی برای این درمان تسریع کننده هستید یا خیر.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم به شما بگوییم که ارتودنسی سریع چیست و به تمام سوالات شما در مورد این نوع ارتودنسی پاسخ دهیم. همانطور که متوجه شدید، روش‌های زیادی برای کوتاه کردن طول درمان ارتودنسی وجود دارد. شما حتما باید به یک متخصص ماهر مراجعه کرده و در مورد انجام این تکنیک با او مشورت کنید. فقط در این صورت است که متوجه می‌شوید امکان انجام ارتودنسی کوتاه مدت را دارید یا خیر.

۴.۸/۵ - (۱۰۲ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *