آیا ارتودنسی برای دندان های حساس امکانپذیر است؟

اگر دندان های شما با خوردن مایعات یا خوراکی های سرد و گرم درد می گیرد و تیر می کشد، اگر سطح دندان های شما شیشه ای شده و گاز گرفتن غذا برایتان سخت است احتمالا با حساسیت دندان روبرو هستید. کسانی که حساسیت دندان دارند باید با احتیاط بیشتر رو به سوی ارتودنسی دندان بیاورند. اگر شما دندان های حساسی دارید و در عین حال با مشکل ارتودنسی روبرو هستید این مقاله را بخوانید. در این مقاله به پاسخ سوال آیا ارتودنسی برای دندان های حساس امکانپذیر است پایخ میدهیم.

علت حساس شدن دندان ها چیست؟

اگر از دندان های حساس رنج می برید، حتما می دانید انجام ساده ترین کارهایی مانند مسواک زدن، خوردن بستنی یا نفس کشیدن در هوای سرد چقدر ناراحت کننده است. این فعالیت های روزمره می تواند ناراحتی گسترده ای برای افرادی که دندان های حساس دارند ایجاد کند. بنابراین جای تعجب نیست که ممکن است شما در خصوص ارتودنسی دندان دچار هراس باشید زیرا قطعا با وجود دستگاه های ارتودنسی ثابت و دست و پا گیر احتمالا تحمل حساسیت دندان حتی سخت تر باشد.

زنی که دندان درد دارد

اما دقیقا چه چیزی باعث حساسیت دندان می شود؟

حساسیت دندان نشانگر واکنش بدن به آسیب در بافت دندان و لثه است. هنگامی که بافت لثه شروع به عقب رفتن می کند (تحلیل لثه)، قسمت هایی از دندان های شما که به طور معمول توسط مینای دندان پوشیده شده یا محافظت شده اند، در معرض دید قرار می گیرند. این همان چیزی است که باعث ایجاد درد عصبی یا حساسیتی می شود که افراد از آن شکایت می کنند. اما در واقع چه چیزی باعث می شود که این روند در وهله اول اتفاق بیفتد؟

دلایل بیشماری برای ایجاد آسیب و حساسیت دندان و لثه وجود دارد. برخی از دلایل عمده حساس شدن دندان ها عبارتند از:

  • مسواک زدن دندان ها با فشار بیش از حد یا استفاده از مسواک خیلی سفت به جای مسواک نرم
  • بالا رفتن یا تحلیل لثه
  • نوشیدنی های اسیدی (مانند نوشیدنی های گازدار ، نوشیدنی های شیرین و آب میوه ها که باعث از بین رفتن مینای دندان) می شوند.
  • آسیب به عصب دندان در کانال ریشه یا سایر آسیب های جسمی که لثه را در معرض دید قرار می دهد.
  • پیری (مینای دندان با افزایش سن از بین می رود).
  • و در نهایت دندان قروچه

چگونه می توان از حساسیت دندان ها پیشگیری کرد؟

اوربراشینگ یا مسواک زدن بیش از حد دندان ها بلافاصله بعد از خوردن غذا باعث تحلیل لثه می شود، و با تکرار این کار، ریشه متخلخل دندان های شما آشکار شده و در معرض دید قرار می گیرد.

اگر دندان های شما به دلیل مسواک زدن بیش از حد حساس شده اند، متخصص ارتودنسی دندان یا دندانپزشک به شما آموزش می دهد که چگونه بهتر به بهداشت دندان خود بدون آسیب و صدمه به دندان رسیدگی کنید. آن ها شیوه صحیح مسواک زدن را به شما آموزش می دهند و به شما یاد می دهند که چه مسواکی با چه ویژگی هایی انتخاب کنید.

توصیه های متخصصان ارتودنسی برای افرادی که دندان حساس دارند

  • اگرچه مسواک زدن مستقیم بعد از غذا معمولاً توصیه نمی شود، اما برای افرادی که دارای بریس ارتودنسی هستند، باید حتما در نظر گرفته شود. دلیل این امر این است که مواد غذایی راحت تر می توانند بین دندان و بریس ارتودنسی گیر کنند. و هنگامی که این اتفاق می افتد، باکتری ها با فعالیت مخرب خود باعث پوسیدگی دندان ها میشود.
  • این امر به نوبه خود حساسیت و درد دندان را بسیار بیشتر می کند. متخصص ارتودنسی شما ابزارها و روش های صحیحی را برای مراقبت از دندان ها و دستگاه ها در طول ارتودنسی در اختیار شما قرار میدهند.
  • جویدن بعضی از غذاها می تواند دردسرساز باشد بنابراین از خوردن غذاهای سخت، ترد یا چسبنده یا هر چیزی که دارای قند زیاد باشد خودداری کنید. زیرا احتمالاً این موضوع باعث می شود که دندانهای شما آسیب دیده و مستعد حساسیت بیشتری شوند.
  • همچنین از خمیردندان هایی استفاده کنید که مخصوص دندان های حساس هستند.

آیا ارتودنسی حساسیت دندان ها را بیشتر می کند؟

برای جابجایی موثر دندان ها و به دست آمدن لبخند زیبا با دندان هایی یکدست، دستگاه های ارتودنسی به دندانها و لثه ها فشار می آورند. که این ممکن است هرگونه درد یا حساسیت موجود را تشدید کند. با این حال، این مساله اغلب یک عارضه کوتاه مدت و موقتی است، و تنها زمانی حساسیت دندان های حساس بیشتر می شود که متخصص ارتودنسی دستگاه ها را هر چند هفته یکبار تنظیم میکند.

بنابراین اگرچه طبیعی است که بریس ها باعث ایجاد حساسیت جزئی دندان شوند، اما نباید باعث ناراحتی شدید یا مداوم شوند. اگر دندان های شما هنگام استفاده از بریس احساس حساسیت خاصی دارند، احتمالاً به دلیل تنظیم بریس ها یا یکی از دلایلی باشد که در بالا به آن ها اشاره شد.

ارتودنسی نامرئی برای دندان های حساس

ارتودنسی برای دندان های حساس میتواند باعث هراس کسانی شود که از این موضوع رنج میبرند. با این وجود ممکن است آن ها مشکل اساسی ارتودنسی داشته و نیازمند درمان باشند. تکلیف این افراد چیست؟ آن ها چگونه باید دندان های خود را صاف و یکدست کنند؟ راه حل این مشکل استفاده از اینویزیلاین ها یا همان دستگاه های ارتودنسی متحرک است.

در واقع ارتودنسی نامرئی با اینویزیلاین ها و سایر پلاک ها شفاف یک جایگزین عالی برای افرادی است که از حساسیت شدید دندان رنج می برند. این سیستم متحرک است که با استفاده از یک سری پلاک ها و قالب های شفاف ارتودنسی درجه یک به تدریج دندان ها را با گذشت زمان جابجا کرده و صاف میکنند.

مزایای ارتودنسی اینویزیلاین برای بیمارانی که دندان های حساس دارند

افرادی که به جای ارتودنسی ثابت فلزی از ارتودنسی متحرک و نامرئی اینویزیلاین استفاده میکنند قادر خواهند بود بهتر به حفظ بهداشت دهان و دندان خود بپردازند. زیرا قالب ها نه تنها از تجمع باکتری و پلاک دندان جلوگیری میکنند بلکه از دندان ها محافظت میکنند. به دلیل ماهیت پلاستیکی اینویزیلاین ها، برعکس براکت ها و سیم فلزی هیچ آسیبی به لثه و دندان ها وارد نمیشود.

ارتودنسی دندان های حساس

دندان های حساسی دارید و می خواهید ارتودنسی کنید؟

با رفع مشکلات کج بودن دندان ها، دندان های شما قوی تر می شوند و در معرض حساسیت کمتری قرار می گیرند. بنابراین حتی اگر دندان های حساسی دارید باز هم از ارتودنسی ناامید نشوید زیرا گزینه هایی برای شما وجود دارد که نه تنها حساسیت دندان شما را زیاد نمی کنند بلکه باعث بهبود این حساسی نیز می شوند. اگر می خواهید طی یک مدت زمان کوتاه دندان های صاف و یکدست داشته باشید و در عین حال از حساسیت دندان را .کاهش دهید به مطب دکتر خدیوی مراجعه کنید. برای دریافت نوبت آنلاین کلیک کنید.

امتیاز نوشته از نظر شما چند است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *