از بین بردن فاصله دندان در خانه

چگونه فاصله بین دندان‌ها را از بین ببریم؟

دندان فاصله‌دار یکی از مواردی است که می‌تواند در زیبایی خط لبخند شما اختلال به وجود آورد تا نتوانید آن‌چنان‌که باید از خندیدنتان لذت ببرید. همین امر باعث شده تا بستن فاصله بین دندان ها را به عنوان یکی از اقدامات و درمان‌های زیبایی برای دندان به شمار آوریم.

بستن فاصله بین دندان ها “دیاستم” نام داشته که امروزه بسیار رایج شده است. در ادامه قصد داریم تا به صورت کلی با روش‌های مختلف از بین بردن فاصله دندان در خانه و همچنین مؤثرترین روش‌های کلینیکی در این زمینه آشنا شویم.

فاصله دندان چیست؟

قبل از اینکه بگوییم برای فاصله دندان چه کنیم، لازم است تا با مفهوم دندان فاصله دار آشنا شویم. وجود فاصله و یا شکاف با عرض بیشتر از نیم میلی‌متر در بین دندان‌ها را اصطلاحا دیاستم می‌گویند. این حالت به هیچ عنوان به سن بستگی ندارد و می‌تواند بزرگسالان و یا کودکان را به خود درگیر کند.

فاصله بین دندان‌ها در قسمت‌های مختلف دهان ممکن است بروز پیدا کند. در شرایطی این فاصله اهمیت پیدا کرده و این روزها شاهد این هستیم که، افراد در راستای درمان و از بین بردن این حالت، اقدام به ارتودنسی کودکان و بزرگسالان می کنند.

 

طبق تجربه می‌توانیم ادعا کنیم که معمولا وجود شکاف و یا فاصله در بین دندان‌های جلویی رایج‌تر از فاصله در بین سایر دندان‌هاست. برخی از دندان‌پزشکانی که در حوزه زیبایی دندان فعالیت می‌کنند، معمولا روش‌هایی مانند ارتودنسی و یا کامپوزیت دندان را برای درمان این حالت پیشنهاد می‌دهند.

اما قبل از پرداختن به این روش‌ها تمایل داریم تا با روش‌های از بین بردن فاصله دندان در خانه آشنا شویم که هزینه به مراتب کمتری از موارد گفته‌شده دارند.

از بین بردن فاصله دندان در خانه امکانپذیر است؟

یکی از اصلی‌ترین سؤالاتی که افراد برای از بین بردن فاصله دندان زیاد می‌پرسند این است که آیا امکان از بین بردن فاصله دندان‌ها در خانه وجود دارد یا خیر؟ در این قسمت قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا راهکارهای خانگی برای رفع مشکل دندان فاصله دار است و یا اینکه حتما باید از روش‌های کلینیکی برای این کار استفاده نمود.

به صورت کلی از بین بردن فاصله دندان باید از طریق روش‌های درمانی، در کلینیک انجام شود و باید بدانید که روش های خانگی برای درمان اصولی و موثر نیستند، اما روش هایی وجود دارد که شما می‌توانید در منزل از انها استفاده کنید؛ از جمله این روش‌ها می‌توان به براکت و یا نوار دندان اشاره کرد. در این راستا لازم است تا این نوارها را به دور دندانی که قصد دارید حرکت کند ببندید. این درمان می‌تواند در صورتی که به درستی به اجرا درآید، مؤثر واقع‌شده و باعث حرکت دندان‌ها شود، اما باز هم بستگی به میزان و شدت مشکل شما دارد.

از بین بردن فاصله دندان

علت ایجاد فاصله بین دندان‌ها چیست؟

به صورت کلی دلایل مختلفی وجود دارد که می‌توانند باعث به جود آمدن شکاف و یا فاصله در بین دندان‌های افراد شوند. برخی از این روش‌ها پیشینه ارثی داشته و برخی دیگر قابلیت جلوگیری دارند. به صورت کلی آشنایی با این دلایل می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد تا بتوانید برای درمان آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهید. برخی از اصلی‌ترین دلایل در این زمینه به شرح زیر هستند.

افتادن دندان

یکی از اصلی‌ترین عوامل که باعث ایجاد فاصله در بین دندان‌ها می‌شود، افتادن دندان است. افتادن دندان به هر دلیلی مانند پوسیدگی، وارد شدن ضربه و … ممکن است پیش آمده و در نهایت منجر به ایجاد فاصله در بین ردیف دندان‌ها شود.

دندان‌های کوچک‌تر از حد طبیعی

در برخی از افراد به صورت کاملا ارثی، دندان‌ها از حد طبیعی خود کوچک‌تر هستند. همین موضوع نیز می‌تواند به عنوان یکی از دلایل دیگر ایجاد فاصله در بین دندان‌ها به شمار آید. درواقع در این حالت دندان‌ها هنگام رشد، از یکدیگر فاصله داشته و این فاصله بعد از روند رشد نیز باقی می‌ماند. اغلب افرادی که با ین حالت رو به رو هستند، برای از بین بردن این فاصله بین دندانی اقدام می‌کنند.

بستن فاصله بین دندان ها

مکیدن انگشت در کودکی

از دیگر دلایلی که می‌تواند باعث به وجود آمدن فاصله در بین دندان‌ها شود، مکیدن انگشت در دوران کودکی است. در حالت مکیدن انگشت، دندان‌ها به وسیله زبان به سمت جلو هدایت می‌شوند که این حالت در طولانی‌مدت می‌تواند باعث به وجود آمدن فاصله در بین دندان‌ها شود. پس توصیه می‌کنیم که به منظور جلوگیری از بروز این حالت، اجازه مکیدن انگشت را به کودک عزیز خود ندهید.

هم‌اندازه نبودن استخوان‌های فک و دندان

دلیل دیگری که می‌تواند باعث به وجود آمدن فاصله در بین دندان‌ها شود، هم‌اندازه نبودن استخوان‌های فک و دندان است. بدیهی است که در صورت بزرگ بودن فک نسبت به دندان‌ها، فاصله زیادی در بین دندان‌ها به وجود می‌آید. در چنین حالتی نیز فرد اغلب مجبور می‌شود که برای درمان این فاصله اقدامات لازم را انجام دهد.

ابتلا به بیماری لثه

از دیگر مواردی که می‌تواند باعث به وجود آمدن دندان فاصله‌دار شود، مشکلات و بیماریهای لثه است. داشتن چنین بیماری‌هایی باعث می‌شود که استحکام و مقاومت لثه از بین برود و در نهایت بین دندان‌های فاصله غیرطبیعی پیش آید.

فرنوم بین دندان‌ها

فرنوم لب را می‌توان از دیگر دلایلی دانست که باعث به وجود آمدن فاصله در بین دندان‌ها می‌شود. فرنوم لب در واقع قسمت کوچکی از بافت دهانی است که قسمت داخلی لب را به لثه متصل می‌کند. اگر این قسمت بزرگ بوده و حالت نازکی نداشته نباشد، می‌تواند باعث به وجود آمدن شکاف و یا فاصله در بین دندان‌ها شود. درمان فاصله دندان های جلو و یا طرفین به هر دلیلی که به وجود آمده باشد، باید برای درمان آن اقدام کرد تا بتوان به خط لبخند بسیار زیبایی دست پیدا کرد.

درمان فاصله دندان های جلو

چگونه فاصله دندان را از بین ببریم ؟

مؤثرترین راهکارها برای از بین بردن فاصله و شکاف بین دندان‌ها، روش‌های کلینیک هستند که برای آن‌ها باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید. در این بخش قصد داریم تا به بررسی روش‌های کلینیکی مؤثر در راستای بستن فاصله بین دندان ها بپردازیم.

ارتودنسی

در اغلب موارد برای از بین بردن فاصله بین دندان‌ها، از بریس‌های ارتودنسی استفاده می‌شود. این بریس‌ها فشار لازم را به دندان‌ها وارد می‌کنند که باعث می‌شود به مرورزمان این فاصله تا حد زیادی از بین برود. برای از بین بردن فاصله دندان‌های جلویی، می‌توان از روش‌های مختلف ارتودنسی مانند ارتودنسی نامرئی و … استفاده کنید. در این راستا دندان‌پزشک متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا مناسب‌ترین روش را برای ارتودنسی انتخاب کنید. امکان استفاده از براکت دندان برای یک یا دو دندان جلویی وجود ندارد و شما باید برای ارتوودنسی تمام دندان‌ها یک یا دو فک خود اقدام کنید.

چگونه فاصله بین دو دندان جلو را از بین ببریم

درمان دندان فاصله دار با کامپوزیت

امکان از بین بردن فاصله دندان از طریق کامپوزیت دندان نیز وجود دارد. استفاده از رزین کامپوزیت دندان می‌تواند کمک ویژه‌ای در راستای پر کردن فاصله بین دندان می‌کند. این روش بر خلاف ارتودنسی در مدت زمان کمتری انجام شده و تنها در یک جلسه می‌تواند شما را به نتیجه دلخواهتان برساند. در صورتی که دندان‌های کوچکی دارید این روش می‌تواند بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای شما محسوب شود. از طرف دیگر، روش کامپوزیت دندان هزینه به مراتب کمتری نسبت به ارتودنسی دندان دارد و می‌تواند صرفه اقتصادی برای شما داشته باشد.

برای کامپوزیت دندان، متخصص دندان‌پزشک از رزین کامپوزت و همرنگ دندان، برای بستن فاصله بین دندان استفاده کرده و سپس از تابش ماوراءبنفش برای خشک شدن آن استفاده می‌کند. در صورتی که به مرور زمان هرگونه آسیبی به کامپوزیت دندان وارد شود، می‌توانید در یک جلسه مراجعه به مطب، آن را ترمیم کنید.

پر کردن فاصله بین دندان‌ها با لمینت

برای از بین بردن فاصله بین دندانها چه باید کرد؟ روش دیگری که در این زمینه وجود دارد، استفاده از لمینت سرامیکی است. رزین کامپوزیت به صورت کلی مزایای متعددی به دنبال دارد؛ اما در صورتی که فاصله میان دندان از حدی بیشتر باشد، نمی‌توان از این و بهره برد و باید به سراغ گزینه دیگری برویم. ونیرهای سرامیکی در این زمینه می‌توانند از بهترین گزینه‌ها محسوب شوند. دندان‌پزشک با معاینه دقیق و بررسی تصاویر رادیوگرافی، می‌تواند قالب‌گیری مناسبی از دندان‌ها فرد نشان انجام دهد.

چگونه فاصله بین دو دندان جلو را از بین ببریم

معمولا برای اصلاح فاصله دندان‌ها به روش لمینت سرامیکی، باید دندان‌ها تراشیده شوند تا سطح صیقلی آن‌ها کاملا از بین برود. در مرحله بعدی با کمک محلول پاک کننده باید سطح دندان‌ها تمیز شده و بعد از خشک شدن، روکش موقت نصب شود. در نهایت بعد از آماده شدن روکش، دندان‌پزشک می‌تواند اقدام به نصب روکش آماده‌شده بکند.

نصب ایمپلنت دندانی

چنانچه فاصله بین دندان‌ها فرد به دلیل عدم رویش و یا افتادن یک یا چند دندان باشد، می‌توان از روش ایمپلنت دندان در این زمینه استفاده کرد. بریج دندانی نیز در این زمینه مورداستفاده قرار می‌گیرد. بریج درواقع یک دندان مصنوعی بوده که توسط وسیله‌ای به دندانی دو طرف متصل می‌شود. ایمپلنت دندانی نیز توسط پیچ‌های فلزی به استخوان فک متصل شده و جایگزین دندان واقعی فرد می‌شود.

پر کردن فاصله دندان با جراحی

چنانچه دندان فاصله دار به دلیل بزرگ بودن بافت فرنوم باشد، باید به سراغ عمل فرنکتومی بروید. در این روش معمولا جراح دندان‌پزشک بعد از بی‌حسی موضعی، به کمک لیزر و یا تیغ جراحی، بافت اضافی را برداشته و سپس باقی‌مانده را بخیه می‌زنند.

 

روش‌های جلوگیری از ایجاد دندان فاصله دار

در بخش‌های قبلی با دلایل و علل ایجاد فاصله در بین دندان‌ها آشنا شدیم. در همین راستا راهکارهایی نیز وجود دارند که به جلوگیری از ایجاد این دندان‌ها کمک بسیار شایانی می‌کنند. پرهیز از خوردن خوراکی‌های سفت و وارد کردن فشار زیاد به دندان‌ها یکی از همین راهکارهاست. به هیچ عنوان هنگام خوردن آجیل و خشکبار، فشار زیادی به دندان‌های خود وارد نکنید؛ چراکه در این حالت ممکن است دندان شما شکسته شده و بین آن‌ها فاصله زیادی به وجود آید. عدم مکیدن دندان در دوران کودکی نیز می‌تواند باعث جلوگیری بروز فاصله در میان دندان‌های افراد شود.

درمان فاصله دندان های جلو

در برخی از موارد این حالت کاملا مادرزادی بوده و یا پیشینه ژنتیکی دارد، به همین دلیل نمی‌توان اقدامی برای جلوگیری از بروز آن کرد. فشار آوردن با زبان به پشت دندان‌های جلویی نیز می‌تواند باعث به وجود آمدن فاصله در بین آن‌ها شود، پس برای جلوگیری از این حالت، توصیه می‌کنیم که از این کار پرهیز کنید.

کدام روش برای از بین بردن فاصله بین دندانها بهتر است؟

همانطور که در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم، روش‌های متعددی برای از بین بردن فاصله دندان در خانه و یا کلینیک‌های دندان‌پزشکی وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. شاید برای شما نیز سوال شده باشد که چگونه فاصله بین دو دندان جلو را از بین ببریم و این مشکل را درمان کنیم. انتخاب بهترین روش در این زمینه تا حد زیادی به دلیل فاصله به وجود آمده در بین دندان هاست.

شما باید بسته به نوع مشکل و میزان فاصله بین دندان‌ها، به انتخاب بهترین روش در این زمینه بپردازید. همانطور که میدانیم میزان شکاف در بین دندان‌ها به یک اندازه نبوده و متفاوت است. چنانچه شکاف بین دندان‌های شما به دلیل شکستن یا افتادن دندان به وجود آمده باشد، بهترین روش بریج و یا ایمپلنت دندان است. درصورتی‌که این شکاف از حد متوسط بزرگ‌تر باشد، باید به سراغ ونیر لمینت بروید تا بتواند به خوبی شکاف را پوشش دهد.

درمان فاصله دندان های جلو

اگر میزان فاصله بین دندان‌ها محدود باشد، می‌توانید از طریق سرامیک کامپوزیت برای ترمیم و پر کردن آن اقدام کنید. در برخی از مواقع و شکاف‌های بسیار کوچک، روش‌های خانگی نیز پاسخگو هستند و می‌توانند باعث به وجود آمدن تغییر مثبت شوند. به صورت کلی می‌توانیم ادعا کنیم که ارتودنسی یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن فاصله بین دندان‌ها محسوب می‌شود؛ چراکه همزمان می‌تواند سایر مشکلات دندان‌ها را نیز از بین برده و دوام به مراتب بالاتری نسبت به سایر روش‌ها نیز دارد.

هزینه درمان فاصله دندان های جلو

یکی از اقداماتی که قبل از درمان فاصله دندان های جلو و سایر دندان‌ها انجام دهید، برآورد هزینه‌ ارتودنسی است. به صورت کلی خدمات دندان‌پزشکی در دسته گرانترین خدمات قرار می‌گیرند. این هزینه‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارند که در این قسمت به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • نوع روش درمانی
  • تعداد و اندازه فاصله دندان‌ها
  • مواد مورداستفاده برای پر کردن فاصله دندانی
  • مهارت و تبحر دندان‌پزشک

هرکدام از این موارد می‌توانند در موقعیت‌های مختلف باعث افزایش و یا کاهش هزینه پر کردن دندان بشوند. پس در انتخاب آن‌ها نهایت دقت را به کار ببرید و به هیچ عنوان کیفیت کار را فدای هزینه و قیمت آن نکنید.

 

جمع‌بندی

داشتن خط لبخند یک دست و صاف، می‌تواند تاثیر بسیار فوق‌العاده‌ای در زیبایی صورت شما داشته باشید. به همین دلیل افراد زیادی در راستای ترمیم دندان‌های خود اقدام می‌کنند. یکی از مشکلاتی که می‌تواند در زیبایی دندان‌های شما اختلال به وجود آورد، دندان فاصله دار است. شاید برای شما نیز سوال باشد که برای از بین بردن فاصله دندان چه کنیم؟ به صورت کلی روش‌های خانگی و کلینیکی مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید از طریق آن‌ها اقدام به از بین بردن فاصله بین دندان‌ها کنید.

در بخش‌های قبلی به معرفی چند روش مؤثر در این زمینه پرداختیم تا شما بتوانید متناسب با میزان شکاف و فاصله بین دندان‌هایتان، بهترین روش را برای ترمیم آن‌ها انتخاب کنید.

۴.۲/۵ - (۸ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *