بهترین روش ارتودنسی دندان

بهترین روش ارتودنسی دندان کدام است؟

انتخاب بهترین روش ارتودنسی دندان برای افرادی که قصد استفاده از این روش درمانی را دارند بسیار مهم است. این انتخاب بر اساس معیارهای مختلفی صورت می‌گیرد و در این زمینه بهتر است حتما با دندانپزشک متخصص مشورت کنید. بهترین نوع ارتودنسی دندان باید بتواند مشکلات موجود در دندان‌ها و ناهنجاری‌های فک را به طور کامل برطرف کند.

علاوه بر روش ارتودنسی، مراجعه منظم به دندانپزشک و رعایت نکات و موارد تعیین شده نیز در درمان بهتر تأثیر گذار است. در این زمینه فرد باید به تمام توصیه‌های دندانپزشک خود عمل کند تا مشکلات دهان و دندان او به طور کامل برطرف شود. به این منظور در اولین قدم باید با مزایا و معایب هر کدام از روش‌های ارتودنسی دندان آشنا شده تا بتوانید از میان آن‌ها بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

بهترین نوع ارتودنسی دندان

اولین قدم در این مسیر، مراجعه به دندانپزشک متخصص است تا معاینات و بررسی‌های لازم را انجام دهد. در این مرحله نوع و میزان ناهنجاری دندان‌ها و فک شما بررسی شده و متخصص برای انتخاب روش ارتودنسی بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می‌دهد. ارتودنسی می‌تواند به صورت ثابت، متحرک یا نامرئی باشد و هر کدام از آن‌ها نیز انواع خاصی دارند که می‌توانند برای بیمارهای مختلف مفید باشند.

هرچه روش ارتودنسی انتخاب شده بهتر بوده و برای شرایط فرد مناسب‌تر باشد، طول درمان کوتاه‌تر شده و نتیجه درمان نیز بهتر خواهد بود. همچنین احتمال بازگشت ناهنجاری پس از مدتی بسیار کاهش می‌یابد. در ادامه با توجه به سن افراد بهترین روش ارتودنسی معرفی می‌شود.

بهترین نوع ارتودنسی دندان برای کودکان

کودکان شرایط سخت‌تری برای ارتودنسی دارند و باید روشی برای آن‌ها انتخاب شود که بتوانند با آن سازگار باشند. روند درمانی ممکن است تا حدودی طولانی شود و همین موضوع باعث کم شدن صبر و حوصله کودک می‌شود. هرچند می‌توان با توجه به شرایط دهان و دندان کودک از تمام روش‌های ارتودنسی برای آن‌ها استفاده نمود، اما برخی از روش‌ها مناسب‌تر خواهند بود. این ارتودنسی‌ برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال می‌توانند بهترین روش ارتودنسی دندان باشند.

ارتودنسی رنگی

استفاده از ارتودنسی رنگی با کش‌ها و دستگاه‌های رنگارنگ می‌تواند جذابیت خاصی برای کودک داشته باشد. دستگاه‌های ارتودنسی غیررنگی که در دهان قرار می‌گیرند، برای کودک کسل کننده خواهد بود و روند درمانی به سختی طی می‌شود. با استفاده از ارتودنسی رنگی و انتخاب رنگ‌های شاد و جذاب می‌توانید هیجانی در کودک ایجاد کنید تا به راحتی از ارتودنسی استفاده کند.

بهترین نوع ارتودنسی دندان برای کودکان

ارتودنسی نامرئی

اگر کودک شما در مقابل ارتودنسی مقاومت می‌کند و علاقه‌ای به قرار گرفتن و دیده شدن براکت‌ها در دهان ندارد، می‌توانید از روش ارتودنسی نامرئی استفاده کنید. در این روش از الاینرها یعنی پلاک‌های شفاف استفاده می‌شود که کاملا شفاف بوده و به هیچ عنوان درون دهان دیده نمی‌شوند. علاوه بر آن متحرک بوده و به راحتی از دهان خارج می‌شوند و کودک هیچ ممنوعیتی در غذا خوردن ندارد. همچنین رعایت نکات بهداشتی در این روش ارتودنسی بسیار راحت‌تر از روش‌های دیگر خواهد بود.

 

بهترین روش ارتودنسی دندان برای بزرگسالان

معمولا بزرگسالان راحت‌تر با این روش درمانی کنار می‌آیند. به همین دلیل می‌توانند از بهترین روشی که دندانپزشک با توجه به شرایط به آن‌ها پیشنهاد می‌کند، استفاده کنند. در این زمینه راحتی فرد، کوتاه شدن طول درمان، میزان هزینه و … در نظر گرفته می‌شود. معمولا بهترین نوع ارتودنسی دندان در بزرگسالان استفاده از ارتودنسی ثابت است. این روش خود دارای چند روش دیگر است که در ادامه معرفی شده‌اند.

 

ارتودنسی لینگوال

در روش ارتودنسی لینگوال سیم‌ها و برات‌های ارتودنسی در پشت دندان‌ها قرار گرفته و به همین دلیل از روش‌های نامرئی محسوب می‌شود. از آنجایی که در این روش دستگاه‌های ارتودنسی دیده نمی‌شوند، طرفداران بسیار زیادی دارد و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. نکته مهم در استفاده از این روش این است که فرد باید دندان‌های نسبتا بلندی داشته باشد تا طول پشت آن‌ها برای قرار گرفتن براکت‌ها مناسب باشد.

بهترین روش ارتودنسی بزرگسالان

ارتودنسی سرامیکی

یکی دیگر از روش‌های ارتودنسی ثابت، ارتودنسی سرامیکی است. این روش کاملا مشابه ارتودنسی فلزی است، با این تفاوت که جنس براکت‌ها و ابزارهای مورد استفاده سرامیکی بوده و به دلیل شفافیت و ظاهر مشابه دندان، در داخل دهان دیده نمی‌شوند. این روش ارتودنسی نسبتا گران است و اگر هزینه کافی برای انجام آن دارید، می‌تواند بهترین روش ارتودنسی برای شما باشد.

ارتودنسی سرامیکی بهترین نوع ارتودنسی

ارتودنسی دیمون

یکی از روش‌های بسیار جدید و به روز ارتودنسی است که تنظیم و جابجایی براکت‌ها به صورت کاملا خودکار انجام می‌شود. همین امر سبب می‌شود بیمار نیازی به مراجعه مکرر به دندانپزشکی نداشته باشد. ارتودنسی دیمون نیز به دلیل استفاده از تکنولوژی پیشرفته، هزینه بالایی به همراه دارد. اما افرادی که به دلیل مشغله فراوان امکان مراجعه مکرر به دندانپزشکی ندارند، می‌توانند از مزایای این روش بهره‌مند شوند.

ارتودنسی نامرئی در بزرگسالان

روش ارتودنسی نامرئی برای تمام افراد ازجمله بزرگسالان روش مناسبی است و می‌تواند در درمان ناهنجاری‌های فک و دندان‌ها بسیار کاربردی و مفید باشد. البته این ناهنجاری‌ها باید نسبتا خفیف باشند و فرد لثه‌های کاملا سالمی داشته باشد. الاینرها به راحتی از دهان خارج شده و غذا خوردن نیز برای فرد بسیار راحت می‌شود.

 

ویژگی‌های بهترین نوع ارتودنسی دندان

با توجه به موارد گفته شده نمی‌توان به طور قطع و بدون معاینه دندانپزشک، بهترین روش را انتخاب کرد، زیرا هر کدام از روش‌ها مزایای خود را داشته و باید با توجه به شرایط فرد انتخاب شوند. در نهایت استفاده از ارتودنسی برای برطرف کردن ناهنجاری‌های دندان‌ها و فک است و هر روشی که در این زمینه به کار گرفته می‌شود، باید به مرتب شدن دندان‌ها و برطرف شدن این ناهنجاری‌ها کمک کند.

علاوه بر موارد گفته شده هزینه متفاوت روش‌های مختلف ارتودنسی نیز در انتخاب روش تأثیرگذار است. برخی از آن‌ها هزینه بالاتری داشته و افرادی که محدودیتی از این نظر ندارند، می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در کل ملاک‌های مختلفی برای تشخیص بهترین روش ارتودنسی وجود دارد که در ادامه ذکر شده‌اند:

  • نحوه نصب و برداشتن براکت‌ها به آسانی و بدون دردسر انجام شود.
  • در صورت تمایل براکت‌ها نامرئی بوده تا تأثیر منفی بر لبخند و چهره فرد نداشته باشند.
  • در کمترین زمان ممکن ناهنجاری‌های فک و دندان برطرف شوند.
  • از نظر اقتصادی و با توجه به کیفیت ارتودنسی قیمت مناسب داشته باشد.
  • احتمال بازگشت ناهنجاری‌ها وجود نداشته باشد.
  • مراحل درمان به صورت یکنواخت و خسته کننده نباشد.

سخن آخر

ارتودنسی دندان از بهترین روش‌های درمانی برای برطرف کردن ناهنجاری فک و دندان‌ها است که پس از اتمام مراحل آن لبخندی زیبا و جذاب برای فرد به همراه می‌آورد. این موضوع علاوه بر زیبایی و افزایش اعتماد به نفس به سلامت دهان و دندان نیز کمک می‌کند. اما در این میان مهم‌ترین چالش‌ افراد انتخاب بهترین روش ارتودنسی دندان است. توضیحاتی در این زمینه ارائه شد اما لازم به ذکر است که بدون مراجعه به دندانپزشک و بررسی شرایط فرد نمی‌توان بهترین روش را برای او تعیین کرد. هر فرد باید با توجه به شرایط خود برای انتخاب بهترین نوع ارتودنسی اقدام کند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *