دندان عقل و ارتودنسی

کشیدن دندان عقل قبل یا بعد از ارتودنسی

چرا برخی از افراد قبل از شروع ارتودنسی، دندان عقل خود را می کشند؟ ایا برای ارتودنسی باید دندان عقل را کشید؟ ارتباط دندان عقل و ارتودنسی چیست؟  اگر این سوال ها گوشه ذهن شما را درگیر کرده حتما این مقاله را بخوانید. ما در این مقاله به بررسی اینکه کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی لازم است یا نه پرداخته‌ایم، با ما همراه باشید. 


دندان عقل کدام دندان است؟

دندان های عقل (دندان های آسیاب) هستند که به اجداد انسان کمک کرده اند تا بافت گیاهی را آسیاب کرده و راحت تر بجوند. (چون نیاکان ما ابتدا گیاه خوار بوده اند) تصور می شود که جمجمه نیاکان انسان دارای فک های بزرگتر با دندان های بیشتر بوده که احتمالاً به جویدن شاخ و برگ ها به آن ها کمک می کرده است.

دندان عقل، جزء آخرین دندان‌ها  در دهان است و در اکثراً افراد در سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی به‌طور کامل خارج می‌شوند. افراد معمولاً چهار دندان عقل دارند؛ دو دندان عقل در بالا و دو دندان عقل در پایین دهان. اما گاهی اوقات این دندانها به طور کامل رشد نمی کنند و در لثه باقی می مانند که در این حالت می‌گویند دندان عقل، نهفته است. حال می‌خواهیم بدانیم که افرادی که دچار ناهنجاری و نامرتبی در دندانهایشان هستند، آیا نیاز به کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی دارند؟ 

 

ایا برای ارتودنسی باید دندان عقل را کشید

 

ایا برای ارتودنسی باید دندان عقل را کشید؟

اغلب دندان های عقل به دلیل دیر درآمدن از لثه و همچنین احتمال کج درآمدن، تهدید بزرگی برای هماهنگی دندان ها هستند. اگر حدس زده شود که دندان‌های عقل کج درخواهند آمد باید حتما کمک کرد که به صورت کج درنیایند و اگر نتوان باعث صاف درامدن آن ها شد باید قبل از آسیب رساندن به دندن های مجاور آن ها را کشید.

گاهی اوقات نیز متخصص ارتودنسی عنوان می کند احتمال کج شدن دندان کم است و شاید بدون کشیدن آن بتون ارتودنسی کرد. اما بر اثر عواملی در طول درمان اقدام به کشیدن دندان عقل بعد از ارتودنسی میکند. این امر معمولا زمانی که فضای کافی برای صاف شدن دندان های مجاور وجود نداشته باشد انجام میشود.

متأسفانه یکی از بزرگترین مسائلی که وجود دارد این است که بیشتر مراقبت‌های ارتودنسی در سن نوجوانی انجام می‌شوند. بسیاری از افراد در سال‌های اولیه نوجوانی از بریس استفاده می‌کنند تا دندان‌هایشان در زمان بزرگسالی تصحیح شده باشند. با این حال، به دلیل آنکه پایین‌ترین سن درآمدن دندان‌های عقل در حدود ۱۷ سالگی است، بسیاری از افراد قبل از این سن درمان ارتودنسی را انجام داده‌اند و پس از آن نیز دوباره دندان‌های خود را صاف کرده‌اند.

 

 

به همین دلیل است که یک متخصص ارتودنسی اغلب دندان‌های عقل را بررسی می‌کنند و اگر متوجه شوند که شروع به بیرون آمدن کرده‌اند، تصمیمات لازم برای کشیدن دندان عقل قبل از ارتودنسی را می‌گیرد و یا تنظیماتی جهت مناسب شدن بریس ها برای حفظ این دندانها انجام میدهد.


سایر دلایل کشیدن دندان عقل (بجز ارتودنسی دندان)

تاکنون درباره کشیدن دندان عقل قبل از ارتودنسی مطالبی خواندید اما به جز این موضوع، دلیل دیگری وجود دارند که در نهایت باعث کشیدن این دندان می‌شوند. سایر دلایل کشیدن دندان عقل عبارتند از:

  • بیماری پریودنتال: پریودنتال بیماری است که معمولاً به عنوان بیماری لثه شناخته می شود. این وضعیت ناشی از تشکیل پلاک دندانی و نفوذ باکتری ها به زیر لثه است. در صورت عدم درمان، این مشکل می تواند به وضعیت جدی تری تبدیل شود که با آزاد شدن باکتری ها در جریان خون می تواند باعث از دست رفتن دندان ها و سایر مشکلات سلامتی در بدن شما شود.
  • پوسیدگی دندان: پوسیدگی می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که پلاک در اطراف دندان های جمع می شود و مینای دندان را دچار تحلیل میکند.
  • آبسه دندان: آبسه ها می توانند در اطراف دندان عقل ایجاد شوند. از آنجا که تمیز کردن دندان های عقل آسان نیست و پلاک ها حتی بعد از مسواک زدن ممکن است در اطراف دندان آسیاب باقی بماند، همیشه احتمال تشکیل آبسه دندان عقل وجود دارد. نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه ها به جلوگیری از آبسه دندان کمک میکند.

 

کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی

 

چه زمانی امکان کشیدن دندان عقل قبل از ارتودنسی وجود دارد؟

گاهی اوقات، وقتی متخصص ارتودنسی، دندانهای شما را بررسی می‌کند، متوجه ناهنجاری و شرایطی می‌شود که کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی را لازم می‌بیند. از جمله این مواردف عبارتند از: 

  • تعداد دندانها در دهان بیشتر است (نسبت به اندازه فک بیمار)
  • زمانی که فک فرد، از حد نرمال کوچکتر است.
  • اگر سایز دندان افراد بزرگ است.

همانطور که از مفهوم این سه جمله متوجه شدید، در این شرایط فضای لازم برای صاف و مرتب شدن دندانها وجود ندارند، به همین دلیل متخصص ارتودنسی برای نتیجه بهتر، اقدام به کشیدن دندان عقل قبل از ارتودنسی می‌کند.

 

آیا من هم باید پیش از ارتودنسی دندان عقل خودم را بکشم؟

برخی از افراد ترجیح می دهند قبل از هرگونه علائم درد و ناراحتی دندان عقل خود را کشیده یا از بین ببرند، در حالی که بسیاری دیگر نمی خواهند چون دندان هاب آن ها به راحتی در می‌اید و فضای کافی برای ارتودنسی دارند. اگر قصد دارید دندان هایتان را ارتودنسی کنید و در خصوص کشیدن یا نکشیدن دندان عقل خود سوال دارید میتوانید درمان  ارتودنسی خودتان را به دکتر خدیوی بسپارید و با خیال راحت تمام مسائل ارتودنسی خود را در مطب ایشان انجام دهید.

بسیاری از افرادی که در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه سوم زندگی‌شان به استفاده از بریس نیاز دارند، در این فکر هستند که آیا لازم است در ابتدا دندان‌های عقل خود را خارج کنند. در بسیاری از موارد، متخصصین ارتودنسی توصیه می‌کنند که دندان‌های عقل کشیده شوند، حتی اگر فرد نیازی به بریس نداشته باشد، زیرا بسیاری از افراد با دندان‌های عقل مشکل دارند. برای بیماران جوان‌تر، معمولا کشیدن دندان‌های عقل در ابتدای درمان گزینه مناسبی نیست، زیرا هنوز بیرون نیامده‌اند.

 

دندان عقل در چه سنی از لثه بیرون میاید؟

دندان های عقل، آخرین دندان های دائمی هستند که از لثه بیرون می آیند و به طور معمول بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی ظاهر می شوند. این مدت زمان کمی طولانی است و معمولا اغلب افراد دردسرهای زیادی با دندان های عقل خود دارند. یکی از این مشکلات، برهم خوردن درمان ارتودنسی است. به همین خاطر بیشتر متخصصان اقدام به کشیدن دندان عقل قبل از انجام ارتودنسی دندان می کنند.


چرا برخی از مردم دندان عقل خود را می کشند؟

اکثر مردم اقدام به کشیدن دندان عقل می کنند زیرا به طور کلی فضای کافی برای آنها در دهان وجود ندارد. به عبارتی این دندان ها در برخی افراد اضافی هستند و کاربردی ندارند.

البته بعضی از افراد به اندازه کافی خوش شانس هستند که برای این دندان های فضای زیادی در دهان خود دارند و بنابراین بدون هیچ مشکلی کارهای دندانپزشکی و مخصوصا ارتودنسی خود را انجام می دهند. اما برای بیشتر افراد، ممکن است دندان های عقل نصف و نیمه در بیایند و یا اینکه از لثه خارج نشوند و سایر دندان ها را تحت تاثیر قرار دهند. در این حالت در این حالت دندان های عقل باید کشیدن شوند.

 

دندان‌های عقل و هم ترازی

به دلیل عدم وجود فضای کافی، دندان‌ های عقل می‌توانند دندان‌ های دیگر را به سمت جلوتر یا عقب‌تر حرکت دهند، که باعث عدم تقارن و نامرتبی دندان‌ ها می‌شود. افراد دارای لبخند بی‌نقص نگران هستند که دندان ‌های عقل‌شان به طور کامل لبخند جذاب آن‌ها را از بین ببرد. این نگرانی به خصوص در افرادی که درمان‌های ارتودنسی انجام داده‌اند صادق است. آنها نگران هستند که در صورت تاثیر دندان‌های عقل‌شان و خنثی کردن نتایج، سال‌های سپری شده برای استفاده از بریس بی‌ اثر نشود.


سخن پایانی

در بالا به طور کامل توضیح دادیم که ایا برای ارتودنسی باید دندان عقل را کشید یا خیر؛ و همچنین بررسی کردیم که ارتباط دندان عقل و ارتودنسی چیست. اگر می‌خواهید دندانهای خود را ارتودنسی کنید و نمیدانید باید با دندانها عقل خود چه کار کنید، می‌توانید به یکی از مطب های دکتر خدیوی، متخصص ارتودنسی در تهران مراجعه کنید و مشاوره‌های لازم را دریافت کنید.

امتیاز نوشته از نظر شما چند است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *