مال اکلوژن چیست

درمان انواع مال اکلوژن دندان

به تراز بودن دندان ها و فک در موقعیت مناسب را اکلوژن می‌گویند. حال اگر دندان ها دارای نامرتبی و به هم ریختگی باشد و یا در فک ها ناهنجاری وجود داشته باشدف به آن اصطلاحا مال اکلوژن دندان می‌گویند.

ممکن است افراد همراه با مشکل مال اکلوژن دندان متولد شده باشند و یا به مرور زمان به دلیل مشکلات دیگری دچار این مشکل شده باشند؛ در هر صورت، مال اکلوژن نه تنها روی زیبایی تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند تأثیراتی منفی روی توانایی‌ تکلم و جویدن هم بگذارد. در ادامه علل، نحوه درمان و انواع مال اکلوژن دندان را بررسی می‌کنیم.

 

علت بروز مال اکلوژن چیست؟

شایع‌ترین علت مال اکلوژن ژنتیک است. با این حال، ممکن است علل دیگری نیز وجود داشته باشند، از جمله:

  • شکل گیری دندان‌های غیر طبیعی
  • افتادن دندان یا دندان‌های آسیب دیده
  • مکیدن انگشت
  • استفاده بیش از حد از پستانک در زمان کودکی
  • پر کردگی‌ها یا روکش‌های نامناسب
  • آسیب جدی که منجر به اختلال فک می‌شود
  • به وجود آمدن تومور دهان یا فک.
  • دندان قروچه کردن

این موارد از شایع‌ترین دلایل بوجود آمدن مال اکلوژن دندانی می‌باشد .

 

علائم رایج مال اکلوژن چیست؟

ناهنجاری روابط بین فک‌ها انواع و دسته بندی‌های مختلفی دارد از جمله:

  • پیچش یا چرخش دندان‌ها بطوری که در هنگام بسته شدن فک ها، روی یکدیگر قرار نگیرند.
  • بیرون زدگی و جلو بودن دندان های ردیف بالا
  • قرار نگرفتن دندان‌های جلویی ردیف بالا روی دندان‌های ردیف پایین
  • خط وسط دهان و دندان دچار جابجایی می‌شود.
  • تقریباً هر گونه مسائل مربوط به شلوغی یا فاصله دندان‌ها، چرخش یا پیچش دندان،
  • مشکل های مربوط به بایت از جمله اوربایت، آندربایت، اپن بایت
  • باز ماندن بین دهان به صورت غیر ارادی
  • نفس کشیدن از طریق دهان موقع خواب
  • مشکل در جوید و گاز ردن مواد خوراکی

 

آشنایی با انواع مال اکلوژن دندان

به طور کلی مال تکلوژن ها به سه دسته مختلف تقسیم می‌شوند، که به شرح زیر است:

مال اکلوژن کلاس ۱

در حالی که بایت ممکن است طبیعی باشد، دندان‌های بالا کمی با دندان‌های پایین همپوشانی دارند، که به آن اکلوژن کلاس ۱ گفته می‌شود؛ این ناهنجاری روابط فک‌ها، رایج‌ترین نوع است، که با ارتودنسی قابل رفع است.

مال اکلوژن کلاس ۲

مال اکلوژن کلاس ۲ به عنوان اوربایت یا رتروگناتیسن نیز شناخته می‌شود و شامل یک همپوشانی شدید از دندان‌ها و فک بالا با فک و دندان‌های پایین است، به این صورت که فک و دندان بالا به صورت غیر طبیعی ئ شدید از دندان و فک پایین جلوتر است. به این حالت اوربایت یا اورجت هم می گویند.

مال اکلوژن کلاس ۳

این نوع مال اکلوژن به عنوان آندربایت یا پروگناتیسم شناخته می‌شود و زمانی اتفاق می افتد که دندان‌ها و فک پایین به صورت غیرطبیعی و شدید، جلوتر از فک بالا قرار دارد.

 

نحوه تشخیص انواع مال اکلوژن

اکثر بیمارانی که درگیر مشکلات مربوط به دندان‌های خود هستند قبل از دیدن متخصص ارتودنسی، ابتدا توسط یک دندانپزشک معاینه می‌شوند. دندانپزشک معمولاً هنگام انجام معاینه معمولی، مال اکلوژن را تشخیص می‌دهد. در طول معاینه، دندانپزشک باید گونه‌های شما را به سمت بیرون بکشد تا نزدیک‌تر از دندان‌های شما در هنگام پایین آمدن بایت را ببیند.

در این مرحله، دندانپزشک می‌تواند صاف نبودن دندان‌هایتان را تشخیص دهد. با این وجود، ممکن است استفاده از اشعه ایکس، برای تأیید تشخیص دندانپزشک نیاز باشد؛ سپس دندانپزشک شما را به یک متخصص ارتودنسی برای درمان ناهنجاری روابط فک ها با سیم کشی ارجاع می‌دهد که در حل مشکل مربوط به دندان‌ها و فک مهارت کافی را دارد.

نحوه درمان مال اکلوژن چیست؟

درمان ارتودنسی روش اصلی و در دسترس برای اصلاح مال اکلوژن است که شامل استفاده از انواع بریس، اینویزیلاین یا سایر درمان‌های اصلاحی است. درمان مال اکلوژن با سیم کشی نه تنها برای بهبود لبخند شما مطلوب است، بلکه باعث می‌شود که تمیز کردن و سالم نگه داشتن دندان‌ها آسان‌تر گردد، خطر بیماری لثه و پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد و حتی می‌تواند فشار وارد آمده روی فک و دندان را از بین ببرد.

در صورتی که شما (یا کودتان) هر گونه علائم مال اکلوژن کلاس ۱ را دارید، می‌توانید در مورد درمان آن از ارتودنسی استفاده کنید، اما اگر مال اکلوژن از نوع کلاس  و ۳ است، در اکثر مواقع با جراحی نتیجه بهتری خواهید گرفت. درمان و  ارتودنسی مال اکلوژن دندان زودهنگام در دوران کودکی می‌تواند از ایجاد هزینه‌های گزاف در آینده جلوگیری کند.

 

سخن پایانی 

در این محتوا با علائم و نشانه های مال اکلوژن دندان و تفاوت آن با اکلوژن آشنا شدید. در صورتی که احساس کردید خودتان یا کودکتانف دچار چنین مشکلی است، بهتر است برای تشخیص آن به یک متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک مراجعه کنید. دکتر خدیوی، یکی از متخصصین ارتودنسی در تهران هستند که می‌توانند در رابطه با این موضوع به شما کمک کنند.

امتیاز نوشته از نظر شما چند است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *