وسیع کننده کام چیست

وسیع کننده کام چیست؟ (کاربردها، مزایا، معایب و…)

وسیع کننده کام یا پالاتال اکسپندر (Palatal Expander) دستگاهی است که برای باز کردن فک بالا به کار می‌رود. ارتودنتیست‌ها این دستگاه را معمولا برای کراس بایت، دندان‌های شلوغ و یکسری عارضه‌های دیگر تجویز می‌کنند. بسته به سن بیمار و شدت مشکل او، وسیع کننده باید چندهفته، چندماه یا حتی تا یک‌سال در دهان بمانند.

در ادامه ضمن بررسی اینکه وسیع کننده کام چیست، با نحوه عملکرد و کاربردهای آن، انواع‌اش، مزایا و معایبی دارد، درمان‌های جایگزین آن و … آشنا می‌شویم.

وسیع کننده کام چیست؟

وقتی فرد در حال بالغ شدن است، فک بالا او در دو بخش جداگانه رشد می‌کند. وقتی بلوغ کامل می‌شود، این دو بخش کاملا به هم جوش می‌خورند. این یعنی تا پیش از این موعد، متخصص‌ها می‌توانند با پالاتال اکسپندر فضای لازم برای رشد صحیح همه دندان‌ها را فراهم کنند، فک بالا و پایین را با هم تراز کنند و باعث بهبود بایت شوند.

بنابراین، وسیع کننده کام دهان یک دستگاه ارتودنسی است به آرامی استخوان‌های فک را از هم باز می‌کند تا نهایتا فک بالا پهن‌تر شود. این دستگاه ناهماهنگی‌های فک بالا و پایین را هم برطرف، و لبخندی زیباتر ایجاد می‌کند.

گاهی پیش از اینکه بیمار آماده درمان با بریس یا ترازکننده باشد، فک او باید فضای بیشتری داشته باشد. در واقع وسیع کننده‌ها یک مرحله از درمانی جامع‌تر هستند. شاید بپرسید با بریس هم برای تکمیل درمان لازم است، آیا استفاده از پالاتال اکسپندر واقعا ضروری‌ست؟

اگر فک به دلیل مشکلات اسکلتی کوچک باشد، بله، برای اصلاح بایت به این دستگاه احتیاج است. بریس‌ها می‌توانند دندان‌ها را حرکت دهند، اما نمی‌توانند استخوان فک را جابه‌جا کند. پس از معاینه کامل، متخصص ارتودنسی به بیمار اطلاع می‌دهد که آیا وسیع کننده کام (یا روشی جایگزین) بخشی از برنامه درمانی خواهد بود یا خیر.

 

این دستگاه چطور کار می‌کند؟ درمان با آن دردناک است؟

همان‌طور که گفتیم، کام یا سقف دهان دارای دو نیمه است، که با بافتی به هم متصل شده‌اند. بزرگ کننده فک نیروی ملایم و ثابتی را به هرطرف کام شما وارد می‌کند. اینکار به آرامی دونیمه را از هم دور و فک بالایی را به مرور وسیع می‌کند. در نهایت هم استخوان جدید بازسازی می‌شود و فضای باقی‌مانده را پر می‌کند.

مانند هریک از وسایل ارتودنسی، پالاتال اکسپندر هم می‌تواند در چندروز اول (و تنظیمات مجدد در روند درمان) باعث ناراحتی‌های جزئی شود. برای کاهش حساسیت، می‌توان از مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کرد.

توجه: انواع وسیع کننده کام نباید باعث درد یا ناراحتی شدید شوند. بنابراین در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی، فورا از یک دندانپزشک یا ارتودنتیست وقت بگیرید.

 

آیا وسیع کننده فک پایین هم داریم؟

بله اکسپندرهایی برای فک پایین هم موجود است، اما نحوه عملکردشان کمی متفاوت است؛ چون ساختار فک بالا و پایین با هم فرق می‌کند.

در اینجا ما آن بافت غضروف-مانندی که بین دو بخش فک قرار بگیرد را نداریم. در نتیجه وسیع کننده فک پایین مستقیما دندان‌ها را حرکت می‌دهد، اما فک را تغییر نمی‌دهد. این وسیع کننده‌ها می‌توانند دندان‌های شلوغ و نامرتب را اصلاح کنند.

پالاتال اکسپندر چیست

بهترین سن استفاده از پالاتال اکسپندر چه موقع است؟

به دلایلی که بالاتر گفتیم، پس از ۵ سالگی و تا حدود ۱۶ سالگی بیمار می‌تواند بیشترین استفاده را از این دستگاه‌ها داشته باشد. در این سنین بیشتر دندان‌ها از جمله آسیاب‌ها رشد کرده‌اند (ترجیح بر این است که چنددندان دائمی در فک بالا هنوز ظاهر نشده باشند).

متخصصان ارتودنسی معمولا توصیه می‌کنند که کودکان از سن ۷ یا ۸ سالگی شروع به استفاده از این دستگاه بکنند. وقتی استخوان‌ها در سنین پایین حرکت داده شوند، به احتمال زیاد کودک در آینده به روش‌های تهاجمی‌تر مانند جراحی احتیاج نخواهد داشت.

کاربرد وسیع کننده کام یا پالاتال اکسپندر برای کودک‌ها و نوجوان‌ها بیشتر است، اما بعضا افراد بزرگسال هم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. درمان بزرگسال‌ها با بیماران جوان‌تر متفاوت است و معمولا بیشتر طول می‌کشد. چون فک کاملا رشد کرده و تمام دندان‌ها درآمده‌اند، حتی ممکن است تکنیک‌های دیگری برای وسیع کردن فک بیمار بالغ لازم باشد، از جمله ایمپلنت یا جراحی.

وسیع کننده کام دهان

کاربرد وسیع کننده کام یا پالاتال اکسپندر چیست؟

کاربرد کامل وسیع کننده برای افرادی است که با مشکلات مربوط به فواصل دندانی دست و پنجه نرم می‌کنند، چون ایده اصلی این دستگاه ایجاد فضا و تقارن در امتداد فک است تا دندان‌ها به درستی در جای خود رشد کنند. مهمترین کاربرد بزرگ‌کننده‌های فک عبارت‌اند از:

 

کراس بایت

کراس بایت (Crossbite) معمولا به این دلیل رخ می دهد که فک بالا خیلی کوچک است و نمی‌تواند به درستی روی فک پایین قرار بگیرد. این باعث می‌شود که برخی از دندان های پایینی خارج از دندان‌های بالایی بایت داشته باشد.

کراس بایت می‌تواند قدامی یا خلفی باشد؛ و کاربرد وسیع کننده کام یا پالاتال اکسپندر معمولا برای رفع کراس بایت خلفی است.

 

شلوغی شدید

شلوغی شدید (Severe Crowding) وضعیتی است که بیشتر دندان‌های قدامی فک بالا یا پایین روی هم قرار می‌گیرند. علاوه بر چرخش‌های دندانی و همپوشانی‌ها، شلوغی دندان‌ها را می‌توان بر اساس میزان خاصی از ازدحام طبقه‌بندی کرد.

یک وسیع کننده می‌تواند فک را به گونه‌ای که دندان‌های دائمی فضای کافی را داشته باشند، بزرگ کند. به این ترتیب، شلوغی در آینده را حداقل می‌رسد و از نیاز به کشیدن دندان‌ها هم جلوگیری می‌شود.

 

دندان‌های نهفته

دندان‌ها می‌توانند مسیر رشد یک دندان دیگر را مسدود کنند؛ و وقتی دندان زیر استخوان یا بافت لثه گیر می‌کند، به آن دندان نهفته (Impacted Teeth) می‌گویند. این اتفاق بیشتر دندان‌های نیش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کاربرد وسیع کننده کام یا پالاتال اکسپندر برای دندان‌های نهفته این است که به ایجاد فضای کافی برای رشد دندان نهفته (بدون مداخله تهاجمی) کمک می‌کند.

 

آپنه خواب

کاربرد کامل وسیع کننده شامل کاهش علائم آپنه خواب (Sleep Apnea) هم می‌شود. آپنه خواب اختلالی است که الگوی تنفس فرد را هنگام خواب قطع می‌کند. با تنظیم مجدد فک، پالاتال اکسپندر به باز کردن راه‌های هوایی به سمت مجرای تنفسی بیمار کمک می‌کند تا خواب بهتری داشته باشند.

 

سایر کاربردها

  • اصلاح سایر مشکلات بایت (اورجت، اوربایت، آندربایت و اپن‌بایت)
  • دندان‌های کج
  • دندان‌های دارای همپوشانی
  • بهبود جویدن، تنفس و گفتار

 را اصلاح می کند. این به اصلاح تراز دندان ها و فک ها کمک می کند و همچنین می تواند را بهبود بخشد.

انواع وسیع کننده کام

مدت زمان استفاده از وسیع کننده کام چقدر است؟

برای کودکان که استخوان‌های آنها در شکل‌پذیرترین حالت ممکن وجود دارد، در بیشتر موارد ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد تا به نتایج مطلوب برسند. از طرف دیگر چون استخوان‌های نوجوانان و بزرگسالان محکم‌تر است، این بازه معمولا بیشتر بوده و تا یک‌سال هم طول می‌کشد.

به طور کلی، مدت زمان استفاده از وسیع کننده کام به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله سن، شدت بیماری و شرایط بیمار. مثلا یک کودک ۸ ساله شاید تنها یکی-دوماه به این دستگاه احتیاج داشته باشد. اما برای یک فرد بالغ که استخوان‌هایش کاملا رشد کرده، این زمان ممکن است از چندماه تا یک‌سال (یا بیشتر) متغیر باشد.

موضوع اینجاست که حتی پس از وسیع شدن فک به عرض مناسب، ممکن است متخصص قرار گرفتن دستگاه در دهان را برای ۴ تا ۶ ماه دیگر هم تجویز کند. این به استخوان فک زمان می‌دهد تا خوب به هم جوش بخورد و کاملا قوی شود.

کاربرد وسیع کننده کام یا پالاتال اکسپندر

انواع وسیع کننده کام دهان کدام‌اند؟

نوع اکسپندری که ارتودنتیست به هربیمار توصیه می‌کند به سن او، شدت و نوع ناهنجاری، میزان رشد دندان و … بستگی دارد. برخی از شناخته‌شده‌ترین انواع وسیع کننده کام عبارت‌ند از: قابل جابجایی، سریع، با کمک جراحی و پشتیبانی از ایمپلنت.

 

وسیع کننده متحرک

این مدل اکسپندر شبیه نگهدارنده ارتودنسی به نظر می‌رسد، اما یک پیچ انبساط در مرکز خود دارد که با چرخاندن آن در روند درمان فک بالا بزرگ‌تر می‌شود.

وسیع کننده‌های متحرک (Removable Palatal Expanders) بیشتر برای بیمارانی تجویز می‌شود که فک‌شان باید به میزان کمی وسیع شود و شکل‌پذیری خوبی هم دارد. بین انواع وسیع کننده کام این مدل رواج کمی دارد.

 

 

وسیع کننده ثابت (سریع)

وسیع کننده کام سریع (Rapid Palatal Expander یا RPE) یک اکسپندر ثابت (Fixed Expander) است که روی کام قرار می‌گیرد و به دندان‌های خلفی بالایی چسبانده می‌شود.

این مدل هم یک پیچ کوچک دارد که باید هرروز با کلیدی خاص کمی چرخانده شود. متخصص نحوه چرخاندن پیچ را به فرد آموزش می‌دهد، و بیمار می‌تواند نتایج قابل توجهی را چندهفته پس از چرخاندن پیچ مشاهده کند.

انواع وسیع کننده کام ثابت با توجه به نوع مواد کارکردشان، چندمدل معروف دارند:

 

وسیع کننده هایرکس

پالاتال اکسپندر هایرکس (Hyrax Expander) شامل یک پیچ و بندهای فلزی‌ای است که روی دندان‌های عقبی قرار می‌گیرند. این از راحت‌ترین و رایج‌ترین مدل‌ها بین ارتودنتیست‌ها ست.

 

وسیع کننده هاس

وسیع کننده هاس (HAAS Expander) علاوه بر بندهای فلزی که روی دندان‌های عقبی قرار می‌گیرند و یک پیج در مرکز آن، دو پد اکریلیک در دو طرف پیچ هم دارد.

این پدهای اکریلیک برای اعمال نیروهای جانبی به دندان‌ها و دیواره‌های کام کاربرد دارند، اما می‌توانند برای کام برخی بیماران آزاردهنده و تحریک‌کننده باشند.

 

وسیع کننده کواد هلیکس

اکسپندر کواد هلیکس (QUAD Helix Expander) کاملا فلزی‌ست، ۴ حلقه مارپیچ کوچک دارد و روی دندان‌های آسیاب عقبی فیکس می‌شود. در صورت نیاز به انبساط نامتقارن فک، می‌توان از این دستگاه برای اعمال نیرو در جهات مختلف استفاده کرد. برعکس مدل‌های قبل، این دستگاه به تنظیمات خاصی احتیاج ندارد.

بین انواع وسیع کننده کام، از این مدل هم دیگر به ندرت استفاده می‌شود.

 

 

وسیع کننده سریع به کمک جراحی

این روش (Surgically Assisted Rapid Palatal Expander یا SARPE) در موارد متوسط ​​تا شدید و در بزرگسالانی که دو نیمه فک‌شان کاملا به یکدیگر جوش خورده است، تجویز می‌شود.

در این روش، ابتدا ارتودنتیست یک وسیع کننده سریع (RPE) را در دهان بیمار قرار می‌دهد، سپس جراح خط مرکزی فک بالا را برش می‌دهد تا دو نیمه‌ی آن از هم جدا و بافتِ میانِ کام باز شود. SARPE مانند یک وسیع کننده سریع به قسمت خلفی فوقانی متصل می‌شود تا استخوان ماگزیلا را به عرض مدنظر برساند.

مانند پالاتل اکسپندرهای سریع، این دستگاه‌ها برای نتیجه دادن به دندان‌های عقبیِ فک بالا متکی هستند، و باید هرروز کمی پیچ آنها را تا رسیدن به عرض مدنظر چرخاند.

 

 

مینی ایمپلنت یا مینی اسکرو (انکوریج موقت)

بین انواع وسیع کننده کام دهان، این روش (Temporary Anchorage Device (TAD) Supported Expander) برای نوجوانان یا بزرگسالانی که بافت پالاتال کاملا جوش خورده است، تجویز می‌شود.

این دستگاه که به آن مینی ایمپلنت یا مینی اسکرو هم می‌گویند، به فک متصل می‌شود. در واقع به جای وارد کردن نیرو به دندان‌ها، متخصص با این دستگاه مستقیما به فک بالایی نیرو وارد می‌کند.

پیچ‌ها در سمت چپ و راست بافت میانی پالاتال (بین دوبخش کام) قرار می‌گیرند و به آن فشار وارد می‌کنند تا باز شود. این پروسه می‌تواند دردناک باشد، اما جایگزین موثر بدون جراحی برای بزرگ کردن فک در بزرگسالان است.

پالاتال اکسپندر مینی اسکرو یا مینی ایمپلنت

مزایای پالاتل اکسپندر چیست؟

در شرایط ایده‌آل، استفاده از این دستگاه‌ها در روند درمان مزایای متعددی دارد، برای نمونه:

  • می‌تواند طیف وسیعی از ناهنجاری‌ها از جمله نامرتبی و شلوغی دندان‌ها را اصلاح کند. به بهبود عدم تقارن فک‌ها نیز کمک می‌کند.
  • می‌تواند نیاز به جراحی دهان در مراحل بعدی زندگی کودکان را به شدت کاهش دهد.
  • راه هوایی، تنفس و خروپف را بهبود می‌بخشد. طبق برخی مطالعات هم چون حفره بینی عریض می‌شود، مقاومت جریان هوای بینی کاهش پیدا می‌کند.
  • با سایر درمان‌ها و وسایل ارتودنسی مانند بریس و هدگیر سازگار است.

تمام مزایای پالاتل اکسپندر بدون ایجاد تغییر در چهره کیفیت زندگی را بالا می‌برد. وسیع کننده‌ها فک را عریض می‌کنند، اما ظاهر صورت را عوض نمی‌کنند.

 

معایب وسیع کننده کام چیست؟

در درمان با استفاده از این دستگاه، سن یک فاکتور خطر نیست. اما نباید فراموش کرد که ممکن است این فرآیند برای بیمارهای بزرگسال به زمان بیشتری احتیاج داشته باشد. چون استخوان‌ها بالغ هستند و به طور کامل شکل گرفته‌اند، حرکت دادن آنها بیشتر طول می‌کشد. علاوه بر این، احتمال دارد کمی طول بکشد تا بیمار به پالاتال اکسپندر در دهان خود عادت کند.

معایب وسیع کننده کام، و در واقع عوارض جانبی موقت آن شامل چنین مواردی‌ست:

  • درد یا ناراحتی خفیف در دهان و دندان‌ها
  • سردرد
  • ریزش بزاق بدون کنترل
  • نوک زبانی صحبت کردن

برخی از افرادی که از این دستگاه استفاده می‌کنند، ممکن است فاصله دندان‌های قدامی به ویژه دو دندان جلویی را هم تجربه کنند که در ادامه درمان با ارتودنسی اصلاح می‌شود (دوازده دندان جلوییِ شما دندان‌های قدامی هستند).

در نهایت، یکی دیگر از معایب وسیع کننده کام این است که غذا، مواد زائد و پلاک می‌توانند روی آن تجمع کنند  و باعث ایجاد طعم یا بوی بد در دهان شوند. برای جلوگیری از این موضوع، کافی‌ست دستگاه هرروز به طور کامل تمیز شود.

مدت زمان استفاده از وسیع کننده کام

درمان‌های جایگزینِ وسیع کننده کام چیست؟

اکثرا بریس، کشیدن دندان و جراحی فک را به عنوان جایگزین‌های این دستگاه معرفی می‌کنند. اما در واقع گزینه‌های متنوع‌تری وجود دارد:

 

بریس‌ها

گفتیم که پس از جوش خوردن فک بالا، وسیع کردنِ آن به لحاظ اسکلتی دشوار اما این با کمی مداخله به شکل جراحی امکان‌پذیر است. اگر جراحی مطلوب نباشد، یکی از گزینه‌های دیگر گسترش یا اکسپنشن دندانی (Dental Expansion) است، یعنی حرکت دادن دندان‌ها به جای استخوان‌های کام.

وسیع کننده کام دهان همین نتیجه را می‌دهد، اما اگر تنها هدف همین باشد، شاید بتوان از وسیله و درمان بهتری استفاده کرد. برای نمونه، با بریس‌ها هم می‌توان به اکسپنشن دندانی به شکلی جامع‌تر از اکسپندرها دست یافت؛ چون آنها فشار را به همه دندان‌ها (و نه فقط دندان‌های آسیاب) وارد می‌کنند. آنها همچنین طیف وسیع‌تری از ناهنجاری‌های بایت را اصلاح می‌کنند، که برای موارد پیچیده عالی‌ست.

بریس‌ها نمی‌توانند فک را باز کنند، اما می‌توانند دندان‌ها را بیشتر به سمت لبه خارجی لثه حرکت دهند و فضای بیشتری برای دندان‌ها و زبان فراهم کنند. و چون دندان‌ها صرفا تا حدی می‌توانند به سمت لبه خارجی لثه حرکت کنند (وگرنه ناپایدار خواهند شد)، تاثیر گسترش دندانی نسبتا کم است.

 

الاینرهای شفاف

بریس تنها گزینه برای بیمارانی که اکسپنشن دندانی احتیاج دارند، نیست. الاینرها یا ترازکننده‌های شفاف هم می‌توانند (حالت خفیف) مشکلات مشابه را اصلاح کنند، آنهم با مزایای مهمی مانند متحرک و نامرئی بودن.

الاینرهای پلاستیکیِ شفاف دندان‌ها را به طور تدریجی به موقعیت جدید هدایت می‌کنند. مانند بریس‌ها، آنها می‌توانند به طور موثر دندان‌ها را به سمت لبه بیرونی لثه حرکت دهند و ناهنجاری‌های خفیفِ بایت را اصلاح کنند.

این گزینه هم نمی‌تواند استخوان را حرکت دهد، اما اگر بیمار فقط به شیفت دندان یا ارتودنسی (برای آماده شدن برای وسیع کننده کام دهان) احتیاج دارد، گزینه‌ای مناسب هستند.

 

فضا نگهدارنده‌ها

این روش جایگزین تنها برای کودکان مناسب است. در حدود سن ۷ سالگی، ارتودنتیست می‌تواند تشخیص دهد که آیا فک کودک باریک است یا خیر. اگر اینطور باشد، بعضا می‌توان از فضا نگهدارنده‌ها (Space Maintainers) هم به جای وسیع کننده کام دهان استفاده کرد.

چون دندان‌های آسیاب کودک بزرگ‌تر از دندان‌های دائمی‌اش هستند، فضا نگهدارنده‌ها می‌توانند فضای اضافی (وقتی دندان‌های شیری می‌افتند) را حفظ کنند، و فضای بیشتری برای رشد صحیح بقیه دندان‌های دائمی فراهم کنند.در واقع این دستگاه‌های ثابت یا متحرک، از حرکت دندان‌ها به فضای رشد یک دندان دیگر جلوگیری می‌کنند.

 چهارنوع فضا نگهدارنده وجود دارد که ارتودنتیست اطفال بسته به شرایط از آنها استفاده می‌کند:

  • فضانگهدار یک‌طرفه؛ که دور دندان موجود می‌پیچند و یک حلقه فلزی دارند که فضای باقی‌مانده از دندانِ افتاده را پر می‌کند.
  • فضانگهدار تاج و حلقه؛ که شبیه مدل قبل است، با این تفاوت که از روکش دندانی روی دندان موجود برای نگه داشته حلقه در جای خود (برای حفظ فضای خالی) استفاده می‌کند.
  • فضانگهدار لینگوال زبانی؛ که وقتی کاربرد دارد که چند دندان افتاده باشد. آنها دور دندان‌های آسیاب نصب می‌شوند و در امتداد سمت زبانی دندان‌ها قرار می‌گیرند.
  • نگهدارنده دیستال شو (Distal Shoe)؛ که درون لثه قرار می‌گیرد و تنها برای اولین دندان مولر دائمی استفاده می‌شود.

 

کشیدن دندان

یکی دیگر از روش‌های که می‌تواند کاربرد وسیع کننده کام یا پالاتال اکسپندر را برای بیماران بزرگسال شبیه‌سازی کند، کشیدن دندان است. این روش برای کودکان هم موثر است، اما روش‌های دیگر (بدون درد و ناراحتیِ ناشی از کشیدن دندان) نتایج بهتری برای آنها خواهد داشت.

کشیدن دندان جایگزینی کام برای وسیع کردن کام نیست و فک را عریض‎تر نمی‎کند. با این حال می‌تواند فضایی را برای دندان‌های باقی‌مانده ایجاد کند تا راحت‌تر مرتب شده، و ناهنجاری‌هایی مانند مشکلات بایت بدون تغییرات استخوانی و اسکلتی برطرف شوند.

به عبارت دیگر، کشیدن دندان به خودیِ خود جایگزینی برای اکسپندرها نیست. اما وقتی با بریس‌ها یا الاینرها ترکیب شود (که معمولا برای تکمیل درمان لازم‌اند)، می‌تواند چنین جایگزینی باشد.

 

جراحی فک

این تهاجمی‌ترین جایگزینِ استفاده از وسیع کننده کام دهان است. اما برای بزرگسالانی که نیاز به اکسپنشن اسکلتی دارند، این تنها گزینه‌ی دیگر است.

در جراحی ارتوگناتیک، جراح فک فوقانی را عریض می‌کند یا آن را آماده می‌کند تا بتوان از یک وسیع کننده استفاده کرد. دوره نقاهت این روش طولانی است و می‌تواند دردناک باشد. بسته به پوشش بیمه بیمار، می‌تواند گران هم تمام شود.

چیزی که باید در نظر گرفت این است که جراحی فک اغلب بخشی از یک راه حل چند-درمانی است، که معمولا در کنار بزرگ کننده فک در بیماران بزرگسال استفاده می‌شود. بنابراین اگر هدف شما اجتناب از گسترش است، انتظارات‌تان را با متخصص ارتودنسی خود در میان بگذارید.

کاربرد کامل وسیع کننده

نحوه نصب و نگهداری بزرگ کننده فک

به دلیل کاربردهای گوناگون، درمان با این دستگاه در بیماران مختلف متفاوت است. چون اکسپندر متناسب با شکل دهان هربیمار و به صورت سفارشی ساخته می‌شود، حداقل دو نوبت ویزیت لازم است: یکی برای برداشتن قالب‌گیری از دهان و دیگری (یکی-دوهفته بعد) برای قرار دادن دستگاه در جای خود.

به دلیل ساخت سفارشی، وسیع کننده کام به راحتی در جای خود قرار می‌گیرد و در دهان نصب می‌شود. ارتودنتیست دندان‌ها را آماده کرده و از سیمان مخصوص برای اتصال دستگاه به دندان‌های بالایی استفاده می‌کند. پس از نصب هم نحوه چرخاندن (بسته به نوع دستگاه)، نگهداری، نکات بهداشتی و رژیم غذایی را با بیمار در میان می‌گذارد. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

  • حین استفاده از وسیع کننده کام دهان مهم است که از دندان‌ها و لثه‌های خود به خوبی نگهداری کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان به جلوگیری از پوسیدگی دندان و تورم لثه، به ویژه اطراف دستگاه کمک می‌کند.
  • مراقبت از خود دستگاه نسبتا آسان است. اما معمولا به دلیل محل قرارگیری‌اش، تمیز کردن آن به زمان بیشتری احتیاج دارد. این دستگاه‌ها باید چندبار در روز و بعد از هر وعده غذایی تمیز شوند. دهانشویه یا سرنگ می‌تواند برای از بین بردن کامل مواد غذایی و سایر باقی‌مانده‌ها هم مفید باشد.
  • باید از خوردن غذاهایی که می‌توانند به پالاتال اکسپندر آسیب برسانند مانند آجیل، ذرت بوداده، غذاهای چسبناک و سخت خودداری کرد.

معایب و مزایای پالاتل اکسپندر

در پایان

انواع وسیع کننده کام دستگاه‌هایی عالی برای اصلاح فک بالایی کوچک و عوارض مربوط به آن محسوب می‌شوند. با این حال، آنها تنها گزینه موجود نیستند. به یاد داشته باشید که جایگزین‌ها همیشه به همان اندازه موثر نیستند، و در غیر این صورت اغلب تهاجمی‌ترند.

با وجود کاربردها و مزایای یادشده، وضعیت هربیمار منحصربه‌فرد است و همه به عنوان بخشی از درمان خود لزوما به پالاتال اکسپندر احتیاج ندارند. برای درک اینکه چه درمانی و با چه مراحلی برای شما مناسب‌تر است، باید با یک ارتودنتیست مشورت کنید.

دکتر «علیرضا خدیوی»، از متخصصان آموزش‌دیده در بالاترین سطوح در کشورهای ایران و کانادا، از بهترین گزینه‌های پایتخت برای رسیدن به لبخند ایده‌آل‌تان است. ایشان به همراه تیم‌شان در سه مطب مجهز واقع در میرداماد، شرق و مرکز تهران پذیرای شما هستند. جهت دریافت نوبت رایگان روی «رزرو نوبت» بزنید. اگر سوالی در رابطه با این وسیله دارید هم آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *