فواید و مزایای ارتودنسی دندان

بهترین مزایا و فواید ارتودنسی دندان

احتمالا این روزها بیشتر از هر زمانی نام ارتودنسی دندان به گوش شما میرسد. و تعداد آشناها و اقوامی که با دستگاه های ارتودنسی در حال درمان هستند در اطرافتان بیشتر شده است. اما به راستی چرا و به چه دلیلی این درمان تا این حد مورد توجه قرار گرفته و چرا افراد بیشتری رو به درمان ارتودنسی می آورند؟ آیا دلیل خاصی برای توجیه این همه محبوبیت وجود دارد؟ ما در این مقاله سعی کرده ایم به بررسی حداقل ۱۰ تا از فواید ارتودنسی دندان بپردازیم و نشان دهیم که چرا هر روز مردم بیشتری تمایل دارند تحت این درمان قرار بگیرند.

 

پیشگیری از بیماری لثه

اگر از لثه، دهان و دندان خود به درستی حمایت و حفاظت نکنید این امکان وجود دارد که بیماری لثه شکل بگیرید. بیماری لثه اصطلاحی است برای ملتهب و عفونی شدن لثه ها که می تواند علائمی چون درد و خونریزی داشته باشد و در صورت پیشرفت میتواند حتی به استخوان و سایر بخش های بدن گسترش یابد.

بیماری لثه میتواند بسیار خطرناک باشد و به دلیل عدم رسیدگی به بهداشت دهان و دندان هر کسی می تواند به این بیماری مبتلا شود. دندان های ناصاف و کج مانع بزرگی بر سر رعایت بهداشت دهان و دندان و تمیز کردن آن ها است. یکی از فواید ارتودنسی دندان خوشبختانه صاف کردن دندن ها است که رعایت بهداشت دندان را برای ما آسان می کند. در نتیجه داشتن درمان ارتودنسی به معنی پیشگیری از بیماری لثه نیز هست.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان نیز یکی از مشکلات بزرگ حوزه دندانپزشکی است که آن هم بر اثر بهداشت ضعیف دهان و دندان ایجاد می شود. زمانی که به طور مرتب دندان ها را مسواک نزنیم، باکتری ها بر سطح دندان ها جولان می کنند. آن ها با انجام فعالیت خود محیط و اطراف دندان را اسیدی میکنند و باعث خوردگی، فرسایش و پوسیدگی مینای دندان می شوند. ارتودنسی دندان به دلیل مرتب کردن دندان، امکان تمیز کردن دندان را بهتر فراهم می کند و جرم های کمتری در دندان تشکیل می شود که این موارد موجب پیشگیری و جلوگیری از پوسیدگی دندان می شود.

پیشگیری از حفره دندان

با فرسایش مینای دندان که مهمترین پوشش و محافظ دندان است حفره هایی روی دندان ها ایجاد می شود که در صورت عدم درمان و رسیدگی، میتواند به مغز نرم استخوان یا پالپ گسترش یافته و باعث مرگ دندان شوند. به طور مشابه در این خصوص نیز ارتودنسی میتواند با کمک به ارتقای بهداشت دهان و دندان موجبات پیشگیری از پوسیدگی دندان را فراهم کند.

کمک به گوارش غذا

کسانی که دندان های ناصافی دارند نمی توانند به درستی غذاها را بجوند و در واقع حداکثر توانایی لازم و مفید برای جویدن غذا و خوراکی ها را ندارند. زمانی که غذا به درستی و کامل جویده نشود احتمال ایجاد بیماری ها گوارشی یا دست کم علائم ناخوشایند مثل تهوع و استفراغ ناشی از سوء هاضمه وجود دارد. یکی از فواید ارتودنسی دندان کمک کردن به دستگاه گوارش است. چطور؟

ارتودنسی می تواند دندان ها و فک ها را صاف یا اصلاح کند. زمانی که دندان ها صاف باشند و فک ها بتوانند با قدرت بیشتری غذا را بجوند دیگر شما مثل سابق مشکلات گوارشی را تجربه نخواهید کرد.

پیشگیری از بروز صدمه، آسیب و تروما

معمولا موقع تصادفات و یا حوادث مشابه صورت، فک و دندان ها بیش تر از بخش های دیگر بدن درگیر می شوند. این احتمال وجود دارد که دندان ها، مخصوصا دندان های فک بالا بشکنند. اگر دندان ها صاف، یکدست و در موقعیت مناسبی قرار داشته باشند، کمتر احتمال دارد که دچار شکستگی شوند، اما نتیجه تحقیقات مختلف نشان می دهد که دندان های کج، ناصاف و یا درهم و بر هم به همراه مشکلات ساختاری فک بیشتر احتمال دارد که شکسته شوند. این یعنی اگر دندان های کجی دارید و خدای ناکرده دچار تصادف شوید احتمال اینکه دچار شکستگی دندان هایتان شوید را خواهید داشت. باز هم از فواید ارتودنسی دندان صاف کردن فک و دندان ها است بنابراین در تصادفات و حوادث کمتر دچار شکستگی می شوند.

درمان دندان نهفته

زمانی که فک کوچک باشد و یا دندان ها بزرگتر از حالت معمولی باشند، فضا برای رویش تمام دندان های دائمی وجود ندارد. در نتیجه دندان هایی که از لثه جوانه می زنند کج می شوند و به اصطلاح کراودینگ یا ازدحام دندان ها به وجود می آید. در چنین وضعیتی برخی از دندان ها نمی توانند از لثه جوانه بزنند و به صورت نهفته در داخل لثه به دام می افتند. اگر این دندان های نهفته خارج نشوند می توانند به دندان های مجاور خود آسیب شدیدی بزنند و باعث عفونت لثه و بیماری های دیگر شوند. از مزایا و فواید ارتودنسی درمان این وضعیت و پیشگیری از مشکلات احتمالی آینده است.

لبخند درخشنده‌ تر

قابل توجه‌ ترین مزایای ارتودنسی، ظاهر بهتر لبخند شماست؛ این تغییر می‌تواند تمام چهره شما را تغییر دهد. بریس‌ها نه تنها دندان‌ ها را صاف می‌ کنند، بلکه می‌توانند مشخصات چهره شما و شیوه جفت شدن دندان‌ های‌ شما را هم بهبود بخشند.

دندان‌های صاف‌ تر و لبخند جذاب‌ تر باعث افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس می‌شود که اغلب به موفقیت حرفه‌ ای و شخصی فرد کمک می‌ کند. اگر در شرف یک قرار ملاقات مهم یا مصاحبه شغلی هستید، یک لبخند زیبا تاثیر مثبتی بر روی کسانی که در اطراف شما هستند خواهد گذاشت.

ثبات دندانی بیشتر

رابطه مستقیمی بین صافی و پایداری دندان‌ها وجود دارد. هرچه دندان‌ها صاف‌تر باشند، ثبات بلند مدت‌ تری دارند. متاسفانه این همبستگی همچنین به این معنی است که مشکلات ارتودنسی درمان نشده در طول زمان تشدید می‌شوند. به طور خاص، بی نظمی دندان‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌ ها در جای خود قرار نگیرند و دندان‌ ها به عقب یا جلو رانده شوند. هنگامی که لغرش دندان‌ ها با یکدیگر تماس پیدا می‌کند، راه برای تشدید شلوغی و بی‌نظمی باز خواهد بود. اگر بی‌ نظمی بیش از حد پیشرفت کند، ممکن است دیگر فضای کافی برای همه دندان‌ها وجود نداشته نباشد. در نتیجه، ممکن است نیاز به کشیدن یک یا چند دندان باشد. طبیعی است که هرچه شلوغی دندان‌ها زودتر تصحیح شود، فرایند ساده‌ تر خواهد بود.

سلامت بلند مدت لثه

در نهایت، نشان داده شده است که دندان‌های صاف کمتر مستعد ابتلا به مشکلات پریودنتال (لثه) هستند. تمیز کردن دندان‌ های مرتب آسان‌ تر است و فضای ناچیزی برای قرارگیری ذرات غذا بین خود دارند. این امر احتمال ایجاد جرم و پلاک دندان که اغلب منجر به عفونت لثه، تحلیل لثه و بیماری لثه می‌شود، را کاهش می‌دهد.

افزایش اعتماد به نفس

همه ما می دانیم که ارتودنسی دندان با بهبود بهداشت دهان و دندان باعث افزایش سلامتی عمومی بدن ما می شود و از همه مهمتر عملکرد طبیعی را به دندان ها بر میگرداند، اما این تنها مزایای ارتودنسی دندان نیست. یکی از قابل توجه ترین فواید این درمان، ساخت یک لبخند زیبا، گیرا و سالم است. از آنجایی که لبخند نقش بسیار زیادی در معاشرت ها و ارتباطات دارد، داشتن یک لبخند سفید و یکدست می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس و بهبود ارتباطات شود.

افزایش تناسب صورت

احتمالا شما هم به کرات افرادی را دیده اید که یکی از فک های آن ها جلوتر از دیگری است. آن ها از مشکلات مال اکلوژن مثل اوربایت دندان، اپن بایت، آندربات، کراس بایت و … رنج می برند. متاسفانه این مشکلات تناسب صورت را به هم می ریزند و زیبای شخص را با خطر مواجه می

کنند.

یکی از فواید ارتودنسی دندان علاوه بر صاف کردن دندان ها، اصلاح روابط نادرست فک ها است. در واقع میتوان با دستگاه های ارتودنسی فک ها را در موقعیت مناسب و طبیعی خود قرار داد. با هماهنگ و طبیعی شدن فک ها، ظاهر صورت نیز به صورت قابل توجهی زیباتر و بهتر میشود.

کاهش تشکیل پلاک روی دندان‌هایی که مرتب شده‌اند

تصویر آشنای تبلیغات تمام خمیردندان‌ها و مسواک‌ها لبانی است که به لبخندی درخشان با دندان‌هایی سپید و مرتب گشوده شده است. استفاده از این تصویر به این دلیل است که دندان‌های مرتب علاوه بر زیبا بودن راحت‌تر و بهتر نیز تمیز می‌شود. دندان‌های کج و نامرتب بستر مناسبی برای جمع شدن پلاک است. بی‌نظمی، به‌هم‌فشردگی، روی هم قرار گرفتن دندان‌ها یا دسترسی دشوار به دندان‌ها باعث می‌شود که غذا بین دندان‌ها گیر کند و پلاک ایجاد شود. چون مسواک زدن یا نخ کشیدن دندان‌های نامرتب آسان نیست، ذرات غذا و پلاک پاک نمی‌شود و مشکلاتی مانند کرم خوردگی، تغییر رنگ دندان وبدبو شدن دهان بروز می‌یابد. پی‌آمد جمع شدن پلاک روی دندان‌ها مشکلات جدی‌تری مانند پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه است. اما پس از مرتب شدن دندان‌ها می‌توان به راحتی تمام دندان‌ها را به طور کامل مسواک زد و بین آنها را نخ کشید.

فشار کمتری به استخوان‌های فک وارد می‌شود

بی‌نظمی یا کج بودن دندان‌ها عملکرد فک را نیز مختل می‌کند، این اختلال به سایش غیرعادی دندان‌ها می‌انجامد که به نوبه خود ناراحتی یا درد و حتی پوسیدگی سریع دندان‌ها را در پی دارد. ارتودنسی توانایی‌های جویدن، گاز زدن و صحبت کردن را بهبود می‌دهد. ‌بیمار به دلیل هم‌راستا نبودن مفصل‌های فک یا سایش دندان‌ها در اثر روی هم قرار گرفتن‌شان دچار درد می‌شود. اما پس از آن که ارتودنسی دندان‌ها و فک را منظم کرد، در جای مناسب قرار داد و عملکرد آنها را بهینه ساخت، درد نیز آرام می‌شود.

کمک به بهبود سندروم گیجگاهی، فکی، سردرد، گوش درد و گردن درد

زمانی که دندان ها و فک در موقعیت طبیعی خود نباشند، به مرور زمان در مفاصل فک درد ایجاد می شود. فک افرادی که در چنین وضعیتی قرار دارند معمولا زود خسته می شود. و زمانی که زیاد غذا میجوند و یا کمی بیشتر حرف میزنند دچار سردرد، گوش درد و یا گردن درد می شوند. یکی دیگر از مزایای ارتودنسی برطرف کردن این مشکلات و یا حداقل کمک به کاهش این دردها است.

بهبود گفتار، آواز خواندن و تکلم (از مهمترین فواید ارتودنسی دندان)

اغلب سخنرانان و متکلمان برجسته دارای ساختار دهان و دندان بسیار منظم و ایده آلی هستند. این موضوع اهمیت قرار گرفتن دندان ها و فک در موقعیت ایده آل را نشان می دهد. هر چه موقعیت قرار گیری آن ها در دهان بهتر و طبیعی تر باشد قدرت تکلم هم بیشتر می شود. ثابت شده که ارتودنسی می تواند به بهتر شدن گفتار، تکلم و حتی آواز خواندن منجر شود. یکی از ساده ترین مثال های ممکن برای اثبات مزایای ارتودنسی در این خصوص برطرف کردن فاصله بین دندان ها است. فواصل بین دندانی مخصوصا اگر در جلوی فک باشد می تواند باعث ایجاد صدا سوت و نویز مانندی شود که در هنگام صحبت کردن معمولی نیز مشکل ایجاد می کند.

بهره مندی از مزایای ارتودنسی در مطب دکتر علیرضا خدیوی

اگر با دندان های خود مشکل دارید و برای مثال دچار کجی، ناصافی، ازدحام، مشکلات بایت و مال اکلوژن هستید تنها راه حل آن ها مراجعه به یک متخصص ارتودنسی خوب است. متخصص ارتودنسی به شما کمک میکند تا از مزایای ارتودنسی که بهبود عملکرد و زیبایی است بهره مند شوید. اگر ساکن شهر تهران هستید می توانید برای بهره مندی از مزایای بالا به مطب دکتر علیرضا خدیوی مراجعه کنید. 

 

امتیاز نوشته از نظر شما چند است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *